Grand Prix Monaco Historique 2014
V roce 1997 se předvedly všechny třídy automobilů historie monacké velké ceny.
Subjektivním názorem autora bylo a je: podniku Monaco Historique se žádný jiný motoristický event nevyrovná.
Roku 1997 se monacký automobilový klub rozhodl, že daruje rodině Grimaldiů k 700. výročí jejich vlády nad trpasličím státem dárek: podnik, ve kterém se předvedou všechny třídy automobilů historie monacké velké ceny. Z dárku se stala stálice na sportovním nebi, která každý rok překypuje superlativy. Letos „Historique“ přilákala daleko nad 50.000 diváků a k tomu Alaina Prosta, Howdena Ganleye, Sira Stirlinga Mosse, Alaina de Cadeneta, Jeana-Pierra Jabouilleho, Tiffa Needela, Jackyho Ickxe, Dereka Bella a mnohé další. Všichni společně odivovali, nebo dokonce řídili Ferrari, Lotusy, Coopery, Jaguáry, Alfy Romeo, ERA, BRM, Brabhamy a co já vím co ještě. Oživlé a hmatatelné vzpomínky koncentrované do krásného prostředí klasické závodní trati. Líp to opravdu nejde...
Po sezoně 1983, kdy společně zahodili téměř jistý titul, se Alain Prost a tým Renault rozešli ve zlém. 30 let později k sobě čtyřnásobný mistr světa a jeho RE40 znovu našli.
K interview vybrali Prostovi hezkou partnerku, příště by se ale asi hodilo něco menšího…
Renault přivezl do Monaka i dalšího klasika: praotce všech turbo-monster RS01 řídil samozřejmě sám Jean-Pierre Jabouille…
…a dopadlo to samozřejmě také klasicky: „The smoking teapot“ plánovaných pět demonstračních kol nevydržel a Jabouille zase jednou musel hledat závadu.
Legenda Le Mans v neméně legendárním voze: Alain de Cadenet za volantem Jaguaru C-Type, který pro něj nasadile Ecurie Ecosse – tak jako před půl stoletím pro staršího bratra Jackie Stewarta, Jimmyho.
Jacky Ickx je v Monaku (nejen jako) doma. Doma se cítí i za volantem stříbrné rybky Auto Unionu.
Ickxova dcera Vanina: “Závodit už nebudu, mám doma novorozeně – kluka!”
Mladík s velkým potenciálem: 23letý Michael Lyons byl – tak jako roku 2012 – nejrychlejším jezdcem celé Grand Prix Historique.
Rupert Keegan by se asi divil, že se s jeho heskethem z roku 1977 dá i vyhrávat...
Tohle – a jen tohle je Lotus! Organizace Cliva Chapmana je přímým následníkem týmu jeho otce a zaměstnává ještě dnes legendární techniky Colina Chapmana jako Boba Danceho nebo Chrise Dinnage. Zapomeńme tedy francouzské nebo malajské náhražky posledních let…
Takhle má válečné pomalování Martini vypadat! V kokpitu tohoto Brabhamu-Alfa Romeo BT45 z roku 1977 se kompetentně předvedl sám dědic podniku, Manfredo Rossi di Montelera.
Bývalý pilot F1 Jean-Denis Deletraz si na Monako troufl v Surteesu TS19 po Alanu Jonesovi. V tréninku se Švýcar ještě trápil a byl pouze 15., během závodu se ovšem s vozem z roku 1976 dobře sžil a prodral se na 4. místo v cíli.
Nešťastný De Tomaso Franka Williamse z roku 1970 předvedl v Monaku Steven Tillack. Jednalo se o šasi, se kterým jel Courage úvod sezony.
Vern Schuppan: “Bydlím v Adaleide, máma ale žije v Anglii, tak ji navštěvuji a letos jsme si odskočili na Historique…”
“Podívej se mi do očí, baby. Při příštím kole si plácnem!” Nikde se člověk nedostane k jedoucím vozů tak blízko, jako v Monaku.
Niki Lauda a James Hunt se v Monaku povedli…
…asi tolik, jako ve filmu “Rush”: všechno jen povrchní fake!
Existují krásné vozy F1, existují i méně pohledné, no a pak je tu Ferrari 312B3 z roku 1972…
V monacké kvalifikaci roku 1980 se Tiff Needel snažil na Ensignu 180 bezúspěšně. Otevřený účet s knížectvím letos vyřídil v závodě F3, kde dojel výborný pátý.
Roku 1952 vypsal ACM svou Grand Prix jen pro sportovní vozy. Při “Historique” proto mají sporťáci vlastní závod.
Velmi rychlá šikana před poolem.
Zvědavý holub. Ne, nepřejeli ho – vyhodili! Neměl pit-pass…
Formule 3 před Hotelem De Paris a Casinem.
Ferrari 1512 před vchodem do Hotelu de Paris.
V noci se opravovalo a zkoušelo, co se ve dne rozbilo…
Originál Monte Carlo: vjezd do tunelu a parníček.
Jeden z nepovedených amerických útoků na formuli 1: Scarab milionáře Lance Rewentlova z roku 1960.
Klasika: JPS-Lotus 76…
Těsný finiš třídy předválečných vozů: Alfa Romeo porazila britský ERA.