Novinky

  • 28.03.2024 Good Z Güntera Steinera je ambasador VC Miami.

  • 23.03.2024 Good Roman Staněk vybojoval ve sprintu v Austrálii 2. místo

  • 22.03.2024 Good Vettel bude testovat Porsche 963 LMH.

Facebook Instagram

Byl jednou jeden vůz Ferrari 312B2

Byl jednou jeden vůz Ferrari 312B2

Jak zničit sekundou nepozornosti monopost v hodnotě rodinného domku.

Do sezony 1971 nastoupila Scuderie Ferrari s jasným cílem: porazit silnou britskou konkurenci Lotusu a Tyrrella. Mauro Forghieri nakreslil Ferrari 312B2, který se vyznačoval především svérázně řešeným zadním závěsem a samozřejmě 485 koňskými silami disponujícím dvanáctiválcem. V mistrovství světa se vůz poprvé objevil ve třetím závodě sezony v Monaku, kde s ním Jacky Ickx dojel za Stewartem (Tyrrell) a Petersonem (March) třetí. Již další Grand Prix ovšem geniální Belgičan na 312B2 vyhrál, když v Zandvoortu porazil BRM Pedra Rodrigueze. Kolega Regazzoni dojel třetí. Forgieri se pak ovšem začal topit v moři modifikací, kterými chtěl vůz vylepšit a podobně silný výsledek se roku 1971 již nepodařilo opakovat.

O vice, než 40 let později patří Ferrari 312B2 Mr. Johnovi Goodmanovi a britský gentleman, se s ním při Monaco Historique nahlásil do závodu Série E, tedy formulí 1 postavených v letech 1966 až 1972. Již kvalifikace naznačila, že tím na sebe uvalil dost velké sousto. Na Kubotův Lotus 72, který stál na pole-position ztratil Ferrari 312B2 se startovním číslem 7 bezmála 19 vteřin, kvalifikační hranici tedy zvládl o sekundu a jen s odřenýma ušima (v Monaku ale stejně nechali jet všechny přítomné).

Závod na 16.  kol byl pro Goodmana spíše blázincem, při kterém se asi nestačil divit, jak rychle ho špička ze zadu dohnala… Nějak se (pozor, za pořád ještě relativně vysoké rychlosti) dokázal deset kol držet mezi svodidly a krátce před koncem závodu už asi myslel spíše na večerní banket. Jeho myšenky se pravděpodobně zrovna soustředily na výběr smokingu, když jej chtěl o kolo předjet i Richard Smeeton, sám “racer”, který během víkendu několikrát potvrdil, že je monacký okruh nad jeho schopnosti a stál rychlejším často v cestě. Žlutý March 721G po Mike Beuttlerovi se na cílové rovince začal sunout za rychlosti daleko přes 200km/h do skuliny mezi zídkou boxů a Goodmanovým ferrari. V tom, co se stalo teď, “jel” Smeeton nevinně: Goodman najednou rozhodl, že zatáhne svůj dvanáctiválec trošku blíže ke zdi. Soupeře za sebou, nebo lépe řečeno vedle sebe, samozřejmě nezpozoroval a – přimáčkl jej ke zdi. Následující střet a rána katapultovaly Ferrari 312B2 napříč rovinky do ocelových svodidel. Vůz si o ně oholil kompletní levou stranu a začal doutnat. Požárníci ovšem byli rychle na místě a ani oběma jezdcům se jako zázrakem nic nestalo.

Jen ta večerní oslava asi nedopadla pro Goodmana tak “great, brilliant a gorgeous”, jak si ji vysnil. Pokud tam tedy vůbec šel: byl ředitelstvím totiž “excluded from the event”.
Angličtí restaurátoři dají Ickxovo bývalé Ferrari jistě zase do pořádku a Goodmanovi oprava v hodnotě rodinného domku asi neublíží. Zbývá jen doufat, aby právě on v budoucnu přestal ubližoval tak drahocenným vozům…

John Goodman při nájezdu do zatáčky Massenet v kvalifikaci.

John Goodman při nájezdu do zatáčky Massenet v kvalifikaci.

V sobotu večer připravují mechanici svůj klenot Ferrari 312B2.

 V sobotu večer připravují mechanici svůj klenot Ferrari 312B2

Goodman opusti paddock a jede na “dummy grid” před závodem.

Goodman opusti paddock a jede na “dummy grid” před závodem.

Neděle odpoledne, to byl Ickxův bývalý vítěz z Zandvoortu ještě celý.

Neděle odpoledne, to byl Ickxův bývalý vítěz z Zandvoortu ještě celý

Goodman v závodě dokonce držel dva soupeře za sebou.

Goodman v závodě dokonce držel dva soupeře za sebou

Krátce po nárazu: doutnající Ferrari byl rychle uhašen.

Krátce po nárazu: doutnající Ferrari byl rychle uhašen.

Trosky na rovince: vlevo je Smeetonův March 721G.

Trosky na rovince: vlevo je Smeetonův March 721GTrosky na rovince: vlevo je Smeetonův March 721G

Vítěz Kubota “potkal” Goodmana při závodě několikrát, když ho předjížděl o kolo. na drah okam z roku 1971 po Goodmanově “zpracování Ted´ ho mijí naposledy poté, co byl podnik ukončen červenou vlajkou.

Vítěz Kubota “potkal” Goodmana při závodě několikrát, když ho předjížděl o kolo. na drah okam z roku 1971 po Goodmanově “zpracování Ted´ ho mijí naposledy poté, co byl podnik ukončen červenou vlajkou.

 Smutný pohled” zepředu…

Smutný pohled” zepředu…

 …a zezadu.

…a zezadu.

V Monaku mají s rychlým odvozem drahocenného šrotu bohaté zkušenosti.

V Monaku mají s rychlým odvozem drahocenného šrotu bohaté zkušenosti.

 Forgieriho utýraná, 43 let stará kreace…

Forgieriho utýraná, 43 let stará kreace…