Novinky

  • 28.03.2024 Good Z Güntera Steinera je ambasador VC Miami.

  • 23.03.2024 Good Roman Staněk vybojoval ve sprintu v Austrálii 2. místo

  • 22.03.2024 Good Vettel bude testovat Porsche 963 LMH.

Facebook Instagram

V Trois Rivieres porazil Tom Klausler výbornou konkurenci

V Trois Rivieres porazil Tom Klausler výbornou konkurenci

Motorsport před 40 lety - 34. díl

Grand Prix Molson Troix Rivieres byl i roku 1974 nejlépe dotovaným podnikem kanadského mistrovství formule Atlantic. Účast si nenechalo ujít ani několik zvučných evropských jmen. Všichni ovšem byli poraženi „domácím“ specialistou, Američanem Tomem Klauslerem.

Tradičního závodu formule Atlantic na výstavním areálu města Trois Rivieres v Quebecu chtěli velcí výrobci March a Chevron využít jako reklamní kampaně pro své vozy a pozvali proto do Kanady několik hostujících hvězd. Tom Pryce a Jean Pierre Jaussaud usedli do Chevronů Freda Operta, George Follmer a Patrick Depailler měli k dispozici tovární Marche. Hvězda Tyrrellu-F1 si v kraťoučkých tréninkových jízdách (jen 10 a 15 minut!) vybojovala pole-position před regulérními jezdci F-Atlantic Billem O´Connorem a Tomem Klauslerem na Lolách T360. Jaussaud si zapsal čtvrtý čas, Pryce byl jen osmý a Follmer dvanáctý. Vedle Američana se postavil sesterský Schweppes-March s domácí hvězdou Villeneuvem v kokpitu. Gilles byl ovšem handikapován sádrou na noze...

Do první zatáčky u policejní stanice dosprintoval nejrychleji Depailler, za kterým se seřadili Klausler, Jaussaud a O´Connor. Villeneuve havaroval ve vlásence s Magwoodem a musel odstoupit. Po pěti kolech bylo jasné, že Depailler asi nevyhraje: nalomilo se mu zadní křídlo a viselo nakřivo. Sedm dalších kol s mávajícím křídlem na zádi držel vedení, pak ale musel do boxů k opravě. Špičku převzala zuřivě bojující dvojice Klausler-Jaussaud. Američan skutečně dokázal udržet vedení až do cíle, kde byl o 0,4 sekundy před Francouzem. Stíhací jízda vynesla Depaillerovi přeci jen třetí pozici před Kingem, Jensenem a Scullionem.

Čtyři roky se na Ontario Motor Speedwayi nekonal žádný důležitý podnik, pod vedením nového majitele Parnelliho Jonese se ale roku 1974 v jižní Kalifornii objevily formule 5000 amerického šampionátu, aby se utkaly o „California Grand Prix“. Mimo známých hvězd této série byli přihlášeni i další populární borci: dealer Ferrari, Francisco Mir do svých monopostů posadil Jamese Hunta a Lellu Lombardiovou. Johnny Rutherford znovu vyzkoušel Lolu T330 Carla Hogana a podobný vůz Franka Arciera měla krotit další hvězda USAC, Jerry Grant. Lloyd Ruby se konkurenci F5000 dokonce postavil v jeho Indy-Eagle-Offenhauseru. K nim se přidala australská senzace F5000, Warwick Brown ve voze Pat Burke Racingu. Jaké to vynikající startovní pole!

To ovšem nedokázalo rozházet Briana Redmana, který byl v kvalifikaci nejrychlejší před Mariem Andrettim. Za nimi překvapil Sam Posey na Talonu třetím časem před Brettem Lungerem na Eagle. Následovali Elliot Forbes-Robinson, Jon Woodner, Warwick Brown, Eppie Wietzes a David Hobbs. Hunta trápil vadný motor a byl jen dvanáctý, Lella Lombardiová se dokázala kvalifikovat hned za ním. 42 účastníků se poté muselo vydat do dvou rozjezdů. Osm nejlepších z každého se kvaklifikovalo do finále, dalších osm finalistů nominoval pořadatel. V prvním se prosadil Redman před Poseyem, Forbes-Robinsonem, Woodnerem a Lombardiovou, ve druhém Lunger před McRaem a Hobbsem.

Brian Redman a jeho Haas-Chaparral-Lola nebyli ve finále k poražení. Podobně dobrou show předvedl Mario Andretti, který se dokázal vypracovat na druhé místo v cíli pěknou stíhací jízdou z chvostu pole. Smůlu měli Brett Lunger, Sam Posey a Forbes-Robinson. Lunger ztratil druhé místo nehodou s opozdilcem, ostatní přišli o špičkové umístění kvůli trablím s pneumatikami. Ze třetího místa v cíli se nakonec tešil novopečený pilot McLarenu-F1, David Hobbs před Mikem Mosleyem a Johnem Gunnem. Hunt odstoupil s rozbitým motorem hned v úvodě závodu, Lombardiová dlouho držela výborné sedmé místo, než její Eagle zastavil se zlomenou palivovou pumpou.

Novinky z formule 1:
Nové americké týmy začaly testovat své monoposty. Tento úkol převzal u Penskeho v Mosportu Mark Donohue. Proslýchalo se, že Penske nechá Američana jet i závody. Jeho jednání s Jochenem Massem nevedlo k cíli (Němec již měl slibnější nabídku McLarenu). U Parnelli měli ohledně jezdce již dávno jasno: Mario Andretti testoval novou kreaci Mauricea Philippea v Riverside.

John Surtees zažaloval svého bývalého v Belgii sídlícího sponzora Bang & Olufsen na sumu 319.000 Švýcarských Franků.

Pro velkou cenu Itálie, která se konala za týden, obdržel pořadatel i několik „exotických“ přihlášek: dva Brabhamy BT42 týmu Finotto měli pilotovat Jean-Louis Lafosse a Carlo Facetti. Také japonský tým Maki hodlal nasadit dva vozy pro Dava Walkera a Japonce Shawa Hajamiho. Ze jmenovaných se královským parkem nakonec svezl pouze Ital, a to jen v tréninku...


Tom Klausler právě předjel v Troix Rivieres jednoho opozdilce, vlevo za nimi je Jaussaud.

 

 

Náhrada McLarenu za Mika Hailwooda, David Hobbs dojel v Ontariu třetí.

 

 

Parnelli PJ4 neměl uspět, tak jako ostatní americká dobrodružství v F1 před ním a po něm.