Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

První závod Formule E

První závod Formule E

Z vítězství se radovali di Grassi a Audi.

Elektrická Formule E udělala svůj první dětský krůček v čínském Pekingu. V sobotu se na start postavilo 20 jezdců deseti týmů a každý z nich seděl ve voze Spark-Renault SRT 01E. Kromě společnosti Spark Racin Technologies a Renaultu se na výrobě monopostu podílela i Dallara, elektromotor je od McLarenu, baterie vyvinul Williams Advanced Engineering a 18 palcové pneumatiky dodává Michelin. Motor má sice výkon pouze 200 kW (268 koní) a ten je v závodech ještě omezen na 150 kW (201 koní), ale z 0 na 100 i tak zrychlí za 3 sekundy a maximální rychlost by se měla pohybovat kolem 220 km/h.

Před startem vládla na startovním roštu elektrizující atmosféra. Nikdo nevěděl a ještě dlouhý čas vědět nebude, zda šlo o start bezvýznamného pokusu o propagaci zelených technologií, nebo série s velkou budoucností. V Pekingu se setkala i Světová motoristická rada FIA, přítomné byli prominentní osobnosti, mezi seřazenými vozy se procházel i Jean Todt a samozřejmě nemohl chybět organizátor série - Alejandro Agag. Více pozornosti ale poutali jezdci, známí především fanouškům Formule 1. Do monopostů se chystal bývalý oblíbenec Hondy Takuma Sato, opět se setkali veteráni Nick Heidfeld a Jarno Trulli i bývalí kolegové Sebastian Buemi a Jaime Alguersuari, současný rezervní jezdec Lotusu Charles Pic a vlastně většina jezdců už měla co-to dočinění s F1. Punc výjimečnosti dodává sérii i účast dvou týmů s podporou automobilek. Spolutvůrce monopostu reprezentuje Team e.dams Renault a tým ABT získal podporu automobilky Audi.

První místo z kvalifikace si po startu udržoval Nicolas Prost, následovaný di Grassim a Danielem Abtem a první polovina závodu se vlastně zásadně nelišila od závodů sérií se spalovacími motory. Tedy kromě zvuku elektromotorů, který spíše připomíná zvuk pohonu emzáckých lodí ze sci-fi seriálů. Start byl vzrušující a po něm přišlo několik soubojů a kolizí, takže na trať muselo dvakrát vyjet bezpečnostní vozidlo. Nejslabším článkem celé akce byla asi samotná trať. Formule E se má jezdit výhradně v ulicích velkých měst, ve kterých by měly za pár let jezdit desetitisíce a miliony elektromobilů a Peking se rozhodl, že ta jeho povede kolem stadionů letních olympijských her. Bohužel, šikany prakticky nakreslené na vozovku dálnice nejsou pro fanoušky motorsportu tím pravým ořechovým, nemluvě o tom, že do většiny z nich by se dva drahé monoposty Formule E nevešly ani pomocí zouváku.

Kontroverzní a ne příliš sportovní je tzv. FanBoost. O jeho udělení rozhodnou před každým závodem diváci prostřednictvím webu a sociálních sítí. V Číně si tak 2krát 2,5 sekundový boost užili Lucas di Grassi, Bruno Senna a Katherine Legge. Speciální tlačítko na volantu aktivuje dodatečných 40 koní.

Další zvláštnost závodů ePrix je výměna vozů. Časem se možná technologickým partnerům podaří vyvinout baterie, které vydrží celý závod, ale tato generace prostě vydrží pouze polovinu. Ve 12. a 13. z 25 kol tak všichni jezdci zamířili nejen do boxů, ale také do garáží, odepli si bezpečnostní pásy, rychle přeskočili do jiného, nabitého monopostu, a pak mu museli dva členové týmu pomáhat se zapínáním pásů.

Po těchto zastávkách se na první místo vrátil do té doby bezchybně jezdící Prost, no di Grassi o své druhé místo přišel v prospěch zkušeného Nicka Heidfelda. Dlouho to vypadalo, že do konce závodu se už na předních pozicích nic nezmění, ale v posledních kolech Němec zabral a začal syna čtyřnásobného mistra světa F1 rychle dotahovat. Až do posledního kola se však neodvážil opravdu zaútočit. Improvizované šikany neposkytovaly mnoho vhodných příležitostí, ale v posledním kole závodu se mu podařil výborný výjezd z předposlední zatáčky a na rovince se mu podařilo dostat vedle Prosta a do poslední zatáčky by byl brzdil na výhodnější vnitřní straně. K brždění však už nedošlo.

33 letý Nicolas Prost zřejmě neunesl tlak a uprostřed rovinky se nejspíš rozhodl, že Heidfelda buďto vystraší nebo vytlačí k okraji trati. Po příliš prudkém strhnutí volantu ale Francouz ve vysoké rychlosti vrazil do Heidfeldova vozu a toho čekalo pár nepříjemných přemetů a kotrmelců přes bariéry, aby nakonec dopadl zpátky na trať hlavou dolů do malé výjezdové zóny poslední zatáčky. Z monopostu se však (za pečlivého přihlížení traťových maršálů) dokázal dostat sám a hned si to běžel s Prostem vyříkat. Prost si totiž nepromyšleným manévrem poškodil závěs levého předního kola a svůj monopost musel zaparkovat nedaleko Heidfeldova. Alain Prost, který závod sledoval z boxů e.dams-Renaultu byl asi rád alespoň za to, že jeho syn takto katapultoval zkušeného pilota, který dokázal ustát nával adrenalinu a zůstalo opravdu jenom při diskusi a společné procházce.

Z vítězství se tak nakonec radoval tým Audi Sport ABT a Lucas di Grassi. Brazilec přiznal, že to nebylo vítězství, po jakém toužil, ale i tohle patří k závodění. Minimálně mohou být nyní všichni jezdci o něco klidnější, nové vozy poskytují svým jezdcům dostatečnou ochranu. Body se budou di Grassimu hodit do hodnocení šampionátu, který pokračuje 11. listopadu ve městě Putrajaya v Malajsii. Nicolas Prost se na startu posune o 10 míst dozadu.