Novinky

  • 23.03.2024 Good Roman Staněk vybojoval ve sprintu v Austrálii 2. místo

  • 22.03.2024 Good Vettel bude testovat Porsche 963 LMH.

  • 22.03.2024 Good Brown má s McLarenem smlouvu do roku 2030.

Facebook Instagram

F1 potřebuje tovární i soukromé týmy

F1 potřebuje tovární i soukromé týmy

Force India a Williams jsou také proti třetím vozům.

Když v Singapuru opět naplno propukly obavy o osud menších týmů, zároveň s nimi se vrátily úvahy o nasazení třetích vozů bohatších stájí. Vijay Mallya vlastní tým Force India, který se neřadí mezi největší, ale ani mezi nejmenší týmy a novináře tedy zajímalo, jaký je jeho názor na hrozbu zavedení třetích vozů.

"Před každým závodem a při každé příležitosti v paddocku se opakuje otázka, zda malé týmy dokáží přežít. A kde se bere tato nejistota?" Položil Mallya řečnickou otázku, na kterou si i sám odpověděl. "Důvodem je nerovnovážné a iracionální rozdělování příjmů tohoto sportu.

Velké týmy si berou lví podíl a malé týmy si dělí zbytky. Toto je důvodem všech obav, a pokud se jich chceme zbavit, měli bychom zavést racionálnější dělení zisků, které by menším týmům dalo šanci přežít a soutěžit a F1 by byla zajímavější."

Mallya, tak jako každý vlastník středně velkého nebo malého týmu, odmítá zavedení třetích vozů jako řešení problému s nedostatkem peněz pro fungování nejmenších stájí.

"Nikdy jsem neřekl, že potřebujeme změnit rozdělování peněz, protože jinak nebudeme moci být konkurenceschopní. Utrácíme polovinu peněz a beztak jsme na úrovni McLarenu. Williams možná také utratil jen polovinu z toho, co utratilo Ferrari a jsou před nimi. Spravedlivější dělení příjmů neudělá lidi lepšími, ale zbavili bychom se nekonečného příběhu o přežití malých týmů a jejich nahrazení třetími vozy. Takové řeči sportu rozhodně nepomáhají!

Součástí DNA F1 jsou tovární týmy i soukromé týmy a myslím, že za posledních 30 - 40 let žádný soukromník neutrácel víc než tovární stáj. Součástí F1 je Jack Brabham, starý McLaren a March a Williams z dob, kdy tým ještě vedl Frank… Z jejich příběhů vám naskakuje husí kůže. Dnes se ale vývoji vozů ani jezdcům nevěnuje tolik pozornosti jako penězům a otázce, kdo přežije a kdo ne. A to není správné."

Je tu samozřejmě také otázka, jak by to v případě zavedení třetích vozů vypadalo v cíli velkých cen. Pokud by bodované příčky obsazovaly pouze 4 týmy, měla by Force India jen malou naději sehnat nějaké sponzory a za to by požadovala finanční odškodnění.

"Letos jsou vždy vpředu vozy Mercedesu a v posledních letech to býval Red Bull, kterému se dařilo stavět lepší vozy než všem ostatním. Skutečně chceme, aby pro sebe celé stupně vítězů pravidelně zabral jeden tým? Dává to někomu smysl? Pokud by někdo nasadil třetí vůz, samozřejmě bychom požadovali kompenzaci. Držitel komerčních práv by musel vymyslet životaschopný systém. Jsem zvědavý, jestli dokáže vymyslet něco, co by řešilo všechny tyto problémy…"

Návrhy na třetí vozy či zákaznické týmy se objevovaly už v minulosti a mezi odpůrce se vždycky zařadil i Williams a není tomu jinak ani teď, když vedení týmu přebrala Claire Williamsová.

"Musíme zapracovat na ochraně malých týmů. Třetí vozy nejsou skutečným řešením. Zdravý sport potřebuje alespoň 10 týmů se dvěma vozy, ne čtyři týmy se třemi. Ve Williamsu jsme přesvědčeni, že by to bylo proti DNA našeho sportu."