Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Toyota vyhrala pátý podnik WEC ve Fuji

Toyota vyhrala pátý podnik WEC ve Fuji

Tovární konkurence Porsche a Audi neměla v žádnou naději na úspěch.

Pro Toyotu byl domácí závod na Fuji Speedwayi „hned po Le Mans druhým nejdůležitějším podnikem roku.“ Podle toho se Japonci do pátého podniku WEC 2014 „opřeli“. Vozy Toyota TS040 dominovaly jak kvalifikaci, tak i šestihodinovému závodu. Tovární konkurence Porsche a Audi neměla v žádné fázi nejmenší naději na úspěch.

Pátý závod World Endurance Series na bývalém okruhu F1 ve Fuji relativně jasně načrtl vývoj rozvrhu sil mezi třemi „obry“ tohoto šampionátu. Zatímco Toyota závod od závodu zvyšuje svůj technologický náskok, má Porsche ve svém prvním učebním roce stále ještě co dohánět a Audi ztrácí díky zastaralému konceptu svých vozů znatelně na konkurenceschopnosti.

Na primitivní, ale obávaný okruh pod posvátnou sopku Fudžijama se přišla podívat smetánka vedení Toyoty a tým kolem Hugha de Chaunaca musel japonským bossům pokud možno přesvědčivě předvést, že jejich desetimilonové investice jsou ve WEC lépe uložené, než například ve formuli 1. Podařilo se na výbornou.

Spolehliví Sebastien Buemi a Anthony Davidson (trojka sestavy, Nicolas Lapierre z rodinných důvodů nenastoupil) postavili japonský vůz číslo 8 dle plánu na pole-position. Za nimi se kvalifikovaly obě Porsche 919 a pak druhá Toyota s Wurzem, Sarrazinem a Nakajimou v kokpitu. Teprve za nimi směly do závodu vyrazit oby vozy Audi R18 e-tron. S napětím se čekalo na výkony několika zajímavých soukromníků. Nový CLM-AER P1 („Lotus“) Colina Kollese ztrácel na oba švýcarské Rebellion-Toyoty je 4 sekundy na kolo. Ve třídě LMP2 se – jak se konkurence s vozy Oreca-Nissan asi obávala – prosadil nový koncept Ligieru-Nissan JSP2 s jezdci Rusinovem, Plaem a Canalem.

V závodě dokázala konkurence klást oboum toyotám před 51.000 diváky jen chabý odpor. Krátké vedení porsche Marka Webbera během prvního kola nebylo ničím jiným, než rychle zapomenutou show-vložkou. Buemiho toyota rychle dokázala ustanovit staré a „správné“ pořadí a nebyla od té doby na špičce závodu ohrožena. V cíli byli bývalí jezdci F1 Sebastien Buemi a Anthony Davidson po 236 kolech s náskokem 26 sekund jako první. Sesterský vůz Alexe Wurze, Stephana Sarrazina a Kazuki Nakajimy stejně tak přesvědčivým způsobem Toyotě zajistil triumf stylem 1-2.

„Opouštět Fuji s takovým úspěchem v báglu je velmi zvláštní pocit. V prvním kole jsem měl problém zahřát pneumatiky a proto proběhlo poněkud divoce. Později jsme ale byli schopni převzít komando a kontrolovat ho až do cíle. Jen velký odstup konkurence mě poněkud překvapuje,“ shrnul spokojený Buemi, který společně s Davidsonem vede i v celkové tabulce šampionátu.

Ano, konkurence dostala naděleno přinejmenším celé kolo. Druzí, Webber/Bernhard/Hartley na Porsche 919 se sice museli vypořádat s jednou neplánovanou zastávkou kvůli defektu pneumatiky – o vítězství by ale ani tak nemohli bojovat. Ještě dále od dominujících Toyot TS040 jsou obě Audi R18. V Le Mans ještě vítězná značka z Ingolstadtu byla v Japonsku poražena i konkurencí z Zuffenhausenu.

Nový CLM-AER posádky Bouchut/Rossiter/Kaffer v závodě dokázal, že dosáhl úrovně švýcarských konkurentů z týmu Rebellion, po pěti hodinách ale zle vyhořel v boxové uličce.

Ve třídě LMP2 splnil Ligier JSP2 týmu G-Force slib z kvalifikace a vyhrál před Orecou-Nissanem stáje KCMG a Morganem-Judem Oak-Racingu, který řídila jediná žena v poli, Keiko Ihara.

Ve třídě vozů GT se prosadili zkušení a sehraní Gianmaria Bruni s Tony Vilanderem na Ferrari F458 týmu AF Corse.

Šampionát pokračuje l. Listopadu šestihodinovkou v Šanghaji.

Výsledek 6 Hours-Of-Fuji-2014:
1 LMP1 A.Davidson, S.Buemi Toyota Racing Toyota 6h00m39.367s
2 LMP1 A.Wurz, S.Sarrazin, K.Nakajima Toyota Racing Toyota 25.627s
3 LMP1 T.Bernhard, M.Webber, B.Hartley Porsche Team Porsche 1 kolo
4 LMP1 R.Dumas, N.Jani, M.Lieb Porsche Team Porsche 2 kola
5 LMP1 L.di Grassi, L.Duval, T.Kristensen Audi Sport Team Joest Audi 2 kola
6 LMP1 M.Fassler, A.Lotterer, B.Treluyer Audi Sport Team Joest Audi 3 kola
7 LMP2 R.Rusinov, O.Pla, J.Canal G-Drive Racing Ligier/Nissan 17 kol
8 LMP2 M.Howson, R.Bradley, A.Imperatori KCMG Oreca/Nissan 17 kol
9 LMP2 K.Ihara, G.Yacaman, A.Brundle Oak Racing Morgan/Judd 20 kol
10 LMP2 S.Zlobin, N.Minassian, M.Mediani SMP Racing Oreca/Nissan 21 kol
11 LMP1 D.Kraihamer, A.Belicchi, F.Leimer Rebellion Racing Rebellion/Toyota 21 kol
12 LMP2 K.Ladygin, V.Shaitar, A.Ladygin SMP Racing Oreca/Nissan 24 kol
13 GTE Pro G.Bruni, T.Vilander AF Corse Ferrari 28 kol
14 GTE Pro D.Rigon, J.Calado AF Corse Ferrari 28 kol
15 GTE Pro A.MacDowall, D.O'Young, F.Rees Aston Martin Racing Aston Martin 28 kol
16 GTE Pro J.Bergmeister, R.Lietz Porsche Team Manthey Porsche 29 kol
17 GTE Am K.Poulsen, D.Hansson, N.Thiim Aston Martin Racing Aston Martin 29 kol
18 GTE Am P.D.Lana, P.Lamy, C.Nygaard Aston Martin Racing Aston Martin 29 kol
19 GTE Am F.Perrodo, E.Collard, M.Vaxiviere Prospeed Competition Porsche 32 kol
20 GTE Am C.Ried, K.Bachler, K.Al Qubaisi Proton Competition Porsche 32 kol
21 GTE Pro D.Turner, S.Mucke Aston Martin Racing Aston Martin 32 kol
22 GTE Am B.Curtis, J.Bleekemolen, M.Skeen AF Corse Ferrari 33 kol
23 GTE Pro F.Makowiecki, P.Pilet Porsche Team Manthey Porsche 34 kol
24 LMP1 N.Prost, N.Heidfeld, M.Beche Rebellion Racing Rebellion/Toyota 57 kol
- LMP1 C.Bouchut, J.Rossiter, P.Kaffer Lotus/AER
- GTE Am S.Wyatt, M.Rugolo, A.Bertolini AF Corse Ferrari
- GTE Am G.Roda, P.Ruberti, J.Segal 8 Star Motorsports Ferrari