Novinky

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

Facebook Instagram

Ráj surfařů v motorově-betonovém pekle.

Ráj surfařů v motorově-betonovém pekle.

Surfers Paradise Street Circuit

Surfers Paradise Street Curcuit, možná netřeba více dodávat. Jedna z nejkrásnějších a nejpopulárnějších tratí austrálského kontinentu tento víkend přivítá poslední díl letošního Endurance Cupu. Řeč je o cestovních vozech soutěže V8 Supercars. Opět se tedy podíváme k protinožcům a to na městský okruh v srdci Queenslandu. V betonovém pekle bude odstartován letošní 12. závodní víkend, neboli závod s pořadovým číslem 31. a 31.

Okruh, ležící u pláží tolik známých pro místní surfaře, přivítal austrálské “plecháče” poprvé v roce 1994. Tehdy šlo o přijemné doplnění závodního víkendu, kdy se do Queenslandu přijely podívat americké formulové speciály IndyCar. Mimojiné, IndyCar v Surfers Paradise debutovali v roce 1991. Tehdy vyhrál jistý John Andretii. Šlo zároveň o jeden z mála závodů amerických formulí, kde jsme mohli najít hned čtyři stejná příjmení. Tedy Jeff, John, Michael a Mario Andretti.




Městský okruh se na “papíře” poprvé obejvil v roce 1988, kdy zaniklo závodiště Surfers Paradise International Raceway. Trvalo celkem tři roky, než se původní myšlenka přenesla do reality. Společnost Rona Dicksona, D3 Motorpsort Development, stála na konečným výsledkem, kterým byla 4.47km dlouhá trať.

Celkem 20 zatáček, několik velmi rychlých sekvencí, dvojítých šikan a pravoúhlých zatáček, to vše si můžeme velice dobře pamatovat z dob IndyCar/ChampCar, kdy zde řádili pánové jako Rahal, Andretti, Montoya, Zanardi, Fittipaldi či v neposlední řadě Bourdais či Hunter-Reay. Surfers Paradsie Street Curcuit se stal legendou a stálicí v kalendáři IndyCar. Od roku 1994 se sem pravidelně vracely i austrálské V8 (ATCC).

Od zmíněné sezóny 1994 se zde jezdily vždy 300km závody. Dle tehdejších pravidel V8SC, se ze tří závodů během jednoho víkendu počítaly body, ze kterých vzešel tzv. celkový vítěz. Tento styl rozdělování zásluh v rámci V8SC se užíval až do roku 2008. V roce 2009 přišla změna v podobě zrušeného závodu zaniknuvší série A1GP. Rok 2009 tak přinesl hned čtyři závody v uličkách Gold Coast.

Sezóna 2010 už přinesla aktuální formát - tedy dva 300km závody a tedy i dvojčlenné posádky. Stejný rok přinesl i výrazné zkrácení okruhu. Ten nyní měří 2.98km a čítá 15 zatáček.




Letošní start bude už tradičně zahalen i do bodového souboje jezdců Jamieho Whincupu a Marka Winterbottoma. Mezi oběma protagonisty je nyní rozdíl 297 bodů. Jamie měl před několik týdny neskutečný závod na trati Mount Panorama. Zdánlivě prohranou bitvu zpestřil několika comebacky. Od vítězství jej dělilo několik mililitrů pohonné hmoty.

Naopak Mark Winterbottom se po závodě Bathurst 1000 těšil ze šestého místa. Což pro něj byl první T10 dojezd od druhého závodu na okruhu Queensland Raceway.

Jamie Whincup v Surfers Paradise vyhrál 6x. Mark Winterbottom 3x.

Do konce sezóny zbývají tři závodní víkendy, tedy celkem 900 bodů. Je nepochybné, že Mark stále pomýšlí na letošní titul. V případě úspěchu by si Jamie v nadcházejících podnicích takříkajíc měl vybral smůlu. Mark má letošní průměrný dojezd do cíle 6.7 zatímco Jamie 5.6.