Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Závod v Suzuce přinesl rozlousknutí letošní hádanky.

Závod v Suzuce přinesl rozlousknutí letošní hádanky.

Suzuka Circuit (11/12)

Mistrovství světa cestovních vozů (WTCC) tento víkend pokračovalo jedenáctým podnikem sezóny 2014. Jezdci a týmy se tentokrát podívaly do země vycházejícího slunce, tedy do dalekého Japonska. Vůbec poprvé v historii WTCC se jelo na trati v Suzuce - konkrétně pak na její Grand Prix části, jezdci si tedy poprvé vyzkoušeli Hondou disponující okruh v plné své délce.

Závody s pořadovým číslem 21. a 22. měly jasný scénář v jehož názvu zněla dvě jména. Yvan Muller a Jose Maria Lopez. Mezi těmito uchazeči o letošní titul WTCC, se před předposledním dvojzávodem letošní sezóny nacházel rozdíl 94 bodů. Jak známo, za vítězství se ve WTCC bere 25 bodů. Počítaje i závěrečný podnik v Macau, k dispozici bylo celkem 100 bodů.

Na okruhu v Suzuce se tedy mohlo, ale nemuselo rozhodnout o držiteli letošního titulu.

Trať, ležící na půly cesty mezi Osakou a Nagoyou, měří 5807 metrů a je známá především díky 26ti startům F1. Na jezdce WTCC bylo přichystáno 2x 11 kol - minulý rok se na tzv. East Curcuit kroužilo v počtu 2x26 kol.

Během tréninků i kvalifikace kralovaly vozy Citroen. Svoji letošní šestou pole-postion si bez větších potíží vyjel Jose Maria Lopez. Jeho kolegové z továrního Citroenu následně obsadili druhé a třetí místo. Za Mullera a Loebe se poté seřadili Chilton, Valente, Michelisz, Morbidelli, Coronel a na 9. a 10. místě Borkovic s Tarquinim.

Kvalifikační čas vítěze kvalifikace měl hodnotu 2:05:439. Pro srovnání - Nico Rosberg vyhrál pole-position na letošní GP Japonska v čase 1:32:506.

: startovní rošt na první závod

Hned po startu se jezdci do první zatáčky vešli (netradičně) jednořad. Sebastien Loeb se díky pomalé reakci na zelená světla propadl hned o dvě příčky. Před něj se dostal Chilton a Valente. Na konci první kola se vedoucí duo továrního Citroenu mohlo těšit z více jak dvojsekundového náskoku.

Yvan Muller se prvního J.M.Lopeze držel jako klíště. Přecijenom, vidinu překonání 94 bodového deficitu bylo potřeba podpořit výkonem na trati. Avšak ve druhém kole se situace uklidnila a takříkajíc mírně vykrystalizovala. J.M.Lopez se začal od Mullera po desetinkách vzdalovat. Loeb měl rovněž menší problémy a místo ataku na čtvrtou pozici (Chilton) se devítínasobný mistr světa WRC musel soustředit na dotírajícího Michelisze.

V sedmém kole bylo rozhodnuto. Problém s levou zadní pneumatikou odsunul Yvana Mullera ze druhého místa. Mullerovo letošní tažení na titul WTCC se záhy změnilo na dlouho cestu zpět do garáží okruhu Suzuka. Jose Maria Lopez už němel co ztratit. Jeho bodový náskok byl defacto dostatečný už před dvojzávodem v Šanghaji.

Lopez tímto získal několikasekundový náskok na nyní druhého Valenteho. Ten se bránil dotírajícímu Chiltonovi a Loebovi. Pátý kroužil Gabrielle Tarquini.

V předposledním kole zdánlivě klidného závodu přišla změna, když se Chilton dostal před druhého Valenteho. Druhý jmenovaný byl v další zatáčce příliš široký, vyjel ven z dráhy a po návratu zpět vznikla tlačenice společně s Micheliszem a Loebem.

Do cíle se jezdci nakonec dostali v následujícím pořadí: Lopez, Chilton, Michelisz, Loeb a pátý Tarquini. Smolař Valente byl klasifikován na šestém místě.

: výsledky prvního závodu

Jose Maria Lopez se údajně stal prvním argentinským šampiónem mistrovství světa (v rámci FIA) od roku 1957 kdy titul získal Juan Manuel Fangio.




Do druhého závodu vyrazil z pomyslného pole-postion Gabrielle Tarquini. V první řadě jej doplnil Dusan Borkovic.

Scénář druhého závodu byl velice podobný tomu prvnímu. Vedoucí Tarquini se okamžitě začal svým soupeřům vzalovat. V 5. kole mu k náskoku dopomohl i Norbert Michelisz, který zaznamenal kontakt s tehdy druhým Dusanem Borkovicem. Ten se z menšího smyku vzápětí vzpamatoval a druhou příčku uhájil.

: startovní rošt na druhý závod

Mimo trať se tentokrát dostal jak Lopez, tak i Loeb. Oba jmenovaní se však z problémů dostali bez ztráty květinky.

Tarquini se před Borkovicem vozil až s téměř třísekundovým náskokem. V závěru závodu se však jediný srbský jezdec WTCC začal výrazně přibližovat. Jeho Chevrolet Cruze byl nejrychlejší na trati.

Na prvních pěti místech byl mezi jednotlivými jezdci vždy více jak jednosekundový rozestup. Za pátým Hugo Valentem se však nárazník na nárazník tlačili všichni tři piloti korunovaného Citroenu.

V pátém kole se do kontaktu dostal Hugo Valente a Yvan Muller. Valente doplatil na svou vlastní chybu, kterou se pokusil v zápětí vyžehlit brzkým “uzavřením dvěří”. Naopak Muller chtěl využít nabídnutého místa.

Tarquini v zápětí odpověděl třemi desetinami sekundy na dotárajícího Borkovice a na prvních místech se do cíle už nic neměnilo.

Druhý japonský závod vyhral veterán Gabrielle Tarquini. Borkovic si svým druhým místem zajistil historické maximum v rámci WTCC. Třetí se do cíle dostal Norbert Michelisz, který tak vyrovnal svůj letošní nejlepší výsledek z prvního závodu na Slovakiaringu.

: výsledky druhého závodu

Novopečený šampión Jose Maria Lopez se do cíle podíval na šestém místě - jednu příčku za Yvanem Mullerem.

: pořadí po 11ti odjetých podnicích

Za necelý měsíc se jede poslední závod letošní sezóny WTCC. Okruh Guia Curcuit v Macau se řadí mezi nejnáročnější a nejznámější tratě světa. Ačkoliv je o držiteli letošního titulu již rozhodnuto - Velkou Cenu Macaa určitě nepřehlédnětě. Oba závody můžete - jako vždy - sledovat LIVE na obrazovkách Eurosportu.