Novinky

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

Facebook Instagram

Mercedes-AMG GT3

Mercedes-AMG GT3

Nástupce modelu SLS se chystá na boje v GT3 od roku 2016.

Rok 2016 bude pro kategorii GT3 na prahu její druhé dekády ve znamení obměny nabídky modelů dle předpisů této rozšířené třídy. Velmi aktivní jsou v tomto ohledu němečtí výrobci, Mercedes s její sportovní divizí AMG nevyjímaje.

Zatímco konkurenční maskované prototypy byly zachyceny již během testů, stuttgartskému výrobci se podařilo podobu připravované novinky tajit. Přitom jeho zkoušky probíhaly dle zákulisních informací již v září loňského roku. Teprve první náčrty uvolněné úpravcem v první polovině února zahájily fázi postupného odhalovaní zakončenou představením na autosalonu v Ženevě.

Zadání při návrhu nového vozu vycházelo z nízko položeného těžiště, vhodného rozložení váhy, dlouhého rozvoru a širokého rozchodu. Takové pojetí konstrukce zajišťuje vozu při rychlých změnách směru ovladatelnost, vysoké boční zrychlení, hbitost, vysokou trakci a nízkou setrvačnost.

Mercedes-AMG GT3

Foto:Daimler AG

Základ pro karbonové panely karoserie tvoří hliníkový skelet. Jeho tvůrci o něm tvrdí, že je lehčí než u předchozího reprezentanta za Affalterbachu, modelu SLS. V řeči čísel se jedná o pokles na 231 kg, což je o deset kilogramů méně. Nutno ovšem dodat, že vůz s rozvorem 2 630 mm (o 50 mm méně než u SLS), je o více jak 9 centimetrů kratší, výška narostla o necelé tři centimetry (GT: 4 546 x 1 939 x 1 289 mm).

V konstrukci obou náprav je použito uchycení dvojitými lichoběžníky. Ramena jsou vyrobena pouze z hliníku, tak jako u silniční verze. Další části zavěšení, mj. pružiny, tlumiče anebo stabilizátory, jsou nahrazeny závodními nastavitelnými mechaniky v garáži.

Vůz je vybaven ocelovými kotouči, které jsou odolné vůči vadnutí při jejich větší zátěži. Méně zkušení jezdci ocení nastavitelné ABS bránící zablokování kol. Mechanici a stratégové při vytrvalostních závodech přivítají možnost rychlé výměny brzdového obložení.

Pod kapotou závodní verze se nachází osvědčená pohonná jednotka z typu SLS, atmosférický vidlicový osmiválec o objemu 6,3 litru. Výfuky zabudované v širokém spodním lemu jsou nyní posunuty dále od motoru. Jeho sílu přenáší dozadu karbonová hnací hřídel k šestistupňové převodovce se sekvenčním řazením pádly pod volantem.

Také AMG GT čerpá z odkazu legendárního modelu 300 SL. Nyní se jedná o prostorově tvarovanou mříž chladiče, pojmenovanou dle triumfu tohoto modelu v roce 1952 ve vytrvalostním závodě Carrera Panamericana v Mexiku. Svislé chromované vzpěry při pohledu z boku zaujmou nepravidelně vypouklým profilem připomínajícím žraločí nos.

Mercedes-AMG GT3

Foto:Daimler AG

Bojovně laděný vstup k chladiči „Panamericana“ navíc svojí podobou navozuje tvar písmene A, stylistický znak typický pro vozy z Affalterbachu. Další se nachází u přívodu vzduchu nad spliterem.

Ve středu rozlehlé přední kapoty je otvor se vzhledem rozevřených úst, který slouží k odvodu horkého vzduchu od chladiče. Stejný účel plní výstupy za předními koly plynule přecházející z blatníků na boky karoserie. Ve spodní části vytváří široký práh, jenž ústí do vstupů před zadními koly pomáhajících s chlazením zadních brzd a převodovky.

Zajistit dostatečný přítlak a účinnost aerodynamiky pomáhá kromě širokého křídla také proudění vzduchu pod vozem. Jeho účinek zesiluje mohutný zadní difuzor, jehož boky obklopují velké otvory pro odvod horkého vzduchu od zadních brzd.

Tvary pracoviště jezdce vychází ze sériového provedení, výbava je však velmi strohá. Nízká svažující se přístrojová deska přechází ve středový panel ve tvaru NACA vstupu. Na něm se nachází většina ovladačů, další jsou umístěny na nastavitelném volantu (např. rádio, světelná houkačka, pití, ovládání displeje). Přizpůsobit rozdílným proporcím jezdců lze také pedály. Před pilotem se nachází barevný displej, který umožňuje zobrazit kromě běžných provozních funkcí další údaje.

Mercedes-AMG GT3

Foto:Daimler AG

Pro plejádu nových modelů začíná být standardem poklop ve střeše, který usnadní práci záchranářům. Doplňuje osvědčené a dříve používané prvky mj. ochrannou ocelovou klec, automatický hasicí systém anebo nádrž z uhlíkových vláken potaženou pryží.

Po dalších testech, včetně zkušebních startů v závodech, bude novinka z Affalterbachu připravena na konci roku 2015 pro první zákazníky. Cena prozatím nebyla uvedena.