Novinky

  • 28.03.2024 Good Z Güntera Steinera je ambasador VC Miami.

  • 23.03.2024 Good Roman Staněk vybojoval ve sprintu v Austrálii 2. místo

  • 22.03.2024 Good Vettel bude testovat Porsche 963 LMH.

Facebook Instagram

International Trophy v Silverstone a Laudův Ferrari 312T

International Trophy v Silverstone a Laudův Ferrari 312T

Motorsport před 40 lety, 16.díl:

Vedle Race of Champions v Brands Hatchi patřila i International Trophy v Silverstone dlouho ke klasickým jarním nemistrovským podnikům formule 1. V polovině dubna 1975 se v Anglii pod patronáží sponzora Daily Express utkalo pohledné pole dvaceti vozů. Kolem favorizovaných vozů stájí Ferrari, McLaren, Tyrrrell, Hesketh a Lotus tentokrát nebylo doplněno monoposty F5000, ale soukromými majitel vozů F1, kteří neoplývali financemi pro celý šampionát. Někteří z nich se bili skutečně dobře. Pole position si vyjezdil James Hunt, jehož Hesketh 308 byl o desetinu sekundy rychlejší, než Laudův Ferrari 312T. Za nimi se kvalifikovali další známí borci jako Peterson, Fittipaldi, Pryce a Reutemann. Dobrý devátý čas zajel debutant F1 Alan Jones na Heskethu Harryho Stillera. Jen o dvě místa za ním se kvalifikoval John Nicholson na Lyncaru. Zájem vzbudily i poprvé nasazení Hill GH2 s Grahamam Hillem v kokpitu, staronový Safir RJ02, který Tony Trimmer přestavěl z bývalého Tokenu a první oficielní vyjížďka v továrním Lotusu 72 Jima Crawforda. Jim před dvěma týdny přežil hrůznou nehodu při testech Lotusu právě v Silverstone.

James Hunt, před rokem vítěz tohoto závodu, nastoupil coby favorit a Lauda s Fittipaldim potvrdili, že  jeho bílému vozu asi nebudou stačit. Toto trio hned od startu ujelo zbytku pole, odhodlaný Hunt se ale po 25 kolech (ze 40) stal obětí rozbitého motoru. Na závěr závodu měl Emerson Fittipaldi jasně navrch, protože Laudu trápily vibrace. Úřadující mistr světa ale neriskoval vzájemnou nehodu a po několika nepovedených útocích se spokojil s druhým místem za vítězným Rakušanem. Cílem projeli v odstupu tří metrů.

Pro nejlepší výsledek týmu Parnelli dojel třetí Mario Andretti, John Surtees mohl být spokojen se čtvrtou pozicí jeho jediného jezdce Johna Wartsona, skončil Depailler na Tyrrellu a šestý druhý americký vůz v poli, Penske PC1 s Markem Donohuem. Alan Jones dokončil své první představení v F1 ve stejném kole s vítězem jako sedmý a Graham Hill dovezl svou konstrukci do cíle po pěkném souboji s Lellou Lombardiovou (March 751) jako jedenáctý.
Jim Crawford si ve formuli 1 nezazávodil: ve druhém tréninku opět havaroval a zničil další Chapmanův vůz. V rámci tohoto podniku ale dojel druhý za Tony Brisem v závodě mistrovství F-Atlantic.

V Silverstone nastoupilo i mistrovství Evropy F5000 ke svému čtvrtému závodu. Jak kvalifikace, tak i závod skončili překvapením. Nejlepší místo na startu si zajistil outsider Tony Dean na Chevronu B28 před Ianem Ashleyem, Richardem Scottem, Davem Walkerem, Davidem Purleyem a Vernem Schuppanem. Závod měl patřit zajímavému jezdci na zajímavém voze s ještě zajímavějším sponzorem: Richard Scott vyrazil ze druhé startovní řady jako raketa. V první zatáčce byl jezdec týmu McKechnie Racing jako první a tuto pozici mu zbývajících 25 kol nikdo nedokázal vzít. Jednalo se o Scottův teprve třetí závod s vozem F5000 a jeho nová Lola T400 doposud platila jako nepříliš povedený model. Největší rozruch ale vzbudil jeho sponzor: London Rubber Company totiž na Scottově voze inzerovala prezervativy Durex! Závod byl přenášen BBC a ta si vydobila, že McKechnie musel pro závod slogany sponzora přelepit – malý „předkrm“ toho, co se mělo kolem britské televize dít, když tento mecenáš o rok později sponzoroval tým F1 Johna Surteese!

Scott celý závod šikovně kontroloval Verna Schuppana a Australan dojel s odstupem dvou sekund jako druhý před Deanem, Gethinem, Ashleyem a Belsoem.

Nabitý motoristický víkend nabídl i fandům v Německu velkou show: ME formule 2 nastoupilo ke svému třetímu podniku v Hockenheimu o Trofej Jima Clarka. Napříč mnohým nehodám v Thruxtonu nastoupilo i v Hockenheimu vynikající pole 33 vozů a o vítězi měl opět rozhodnou součet časů dvou závodů na 20 kol. Také zde byl vítěz velkým překvapením: specialista na sportovní vozy a rallye, Gerard Larrousse nastoupil poprvé v životě do závodu F2 a hned ho vyhrál! Jabouilleho a Larrousseho společný projekt „Elf2“ měl konečně hotov i druhé šasi (derivát Alpine A367 z roku 1974) pro Gerarda a ten s ním vyhrál první rozjezd před Laffitem, Stuckem, Hentonem, Kuwašimou a Franciou. Ve druhém závodě stačilo budoucímu řediteli Renaultu-F1 čtvrté místo za domácím hrdinou Stuckem, Brambillou a Hentonem – po součtu časů byl pořád ještě první. Z dalších bodů do mistrovství se mohli těšit Henton, Kessel, Francia, Bourgoignie a Pessenti-Rossi (třetí Stuck coby A-jezdec nebodoval).

V Hockenheimu nastoupila i Interserie a Formule Super-V. V závodě silných sportovních prototypů se o vedení zpočátku přetahovali Rolf Stommelen (Loos-Porsche 917) a Jochen Mass (Loos-Gulf), oba ale odpadli kvůli technickým defektům. Nakonec vyhrál Švýcar Herbert Muller na Porsche 917 před krajanem Schultessem (LolaT282) a Němcem Obermoserem (Modus-ToJ). Závod formulí V vyhrála znovu hvězda této třídy, Keijo Rosberg. Za ním dojeli domácí Helmut Bross a Frank Lampe.

Jistý Rene Arnoux vyhrál závod evropského mistrovství formule-Renault v severofrancouzském Arras. Druhý dojel Jean Ragnotti a třetí Didier Pironi.

První kolo International Trophy v Silverstone: Hunt vede před Laudou, Fittipaldim, Depaillerem, Watsonem, Andrettim, Jonesem a Prycem.

 Senzace a skandál: Richard Scott na voze McKechnie-Lola T400, sponzorovaným firmou Durex.

 Překvapení v Hockenheimu: Larrousse před Hentonem, Laffitem a Stuckem.