Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

FIA hledá nového dodavatele pneumatik

FIA hledá nového dodavatele pneumatik

Michelin se chce přihlásit, má však podmínku.

FIA nastartovala proces výběru dodavatele pneumatik pro Formuli 1 na roky 2017 až 2019 a v nejbližších týdnech bude sbírat přihlášky do výběrového řízení.

V současnosti je monopolním dodavatelem pneumatik italské Pirelli, které tento post převzalo v roce 2011 po japonském Bridgestonu. Pirelli projevilo zájem pokračovat, ale jeho smlouva je platná pouze do konce roku 2016. Od roku 2017 budou na výrobce pneumatik kladeny nové nároky, neboť Strategická skupina F1 se dohodla na úpravě předpisů a šířka zadních pneumatik vzroste z 375 mm až na 420 mm.

Formule 1 používá 13 palcová kola, ale FIA v oficiálním oznámení o zahájení řízení upozorňuje, že v případě zájmu výrobce by mohlo dojít ke změně. Pirelli už během loňské sezóny otestovalo 18 palcová kola.

Zájemci se mohou hlásit do 17. června a rozhodnutí by mělo padnout už 17. července. Zájem zúčastnit se už projevil i francouzský Michelin, který v F1 v letech 2001 až 2006 soupeřil s Bridgestonem a v současnosti zásobuje série WEC, Formule E a WRC a připravuje se na návrat do MotoGP. Klade si však podmínky.

Nejdůležitější je, aby od nich FIA a F1 nepožadovaly rychle se opotřebovávající pneumatiky, jaké nyní dodává Pirelli. Francouzi chtějí v F1 předvádět své technologie v nejlepším světle a závodníkům dát pneumatiky, které by vydržely jakoukoli zátěž a výrazně tak zrychlily časy na kolo.

"F1 je stále velmi populární a my se chceme zviditelnit," řekl Pascal Couasnon, sportovní šéf Michelinu. "Michelin chce FIA předložit nové nápady a pokud budou odsouhlaseny, zváží návrat do Formule 1. Jsme otevřeni diskusi, ale zájem budeme mít pouze v případě, že pravidla budou pneumatiky respektovat. Chceme dodávat pneumatiky, na které budou moci jezdci neustále tlačit, ale momentálně jsou v F1 brány jako způsob omezení jezdce. WEC nabízíme pneumatiku, která pilotům umožňuje jezdit na hraně a přitom není tvrdá jako skála."

Couasnon dále řekl, že i Michelin by nejraději dodával 18 palcové pneumatiky s užší boční stěnou, podobnější jeho sériově vyráběným modelům pro osobní automobily. Je přitom připraven postavit se do role monopolního dodavatele i čelit konkurenci.

"Pokud budou pravidla v souladu s filozofií Michelinu, jsme připraveni stát se jediným dodavatelem, ale dali bychom přednost konkurenčnímu prostředí."

Za návrat "války pneumatikářů" se nedávno v jednom z rozhovorů vyjádřil Fernando Alonso. Šéfové týmů jsou však zásadně proti.

Franz Tost, šéf Toro Rosso: "Já doufám, že se válka pneumatikářů nevrátí a nebudeme mít více výrobců. Znamenalo by to, že zase by dva týmy měly výborné pneumatiky a zbytek pole odpad. Tak to bylo předtím. Michelin byl s Renaultem, proto má Alonso na ty časy tak dobré vzpomínky. A Bridgestone bylo s Ferrari, což byl jeden z důvodů šňůry úspěchů Michaela Schumachera. Kdyby se vrátilo soupeření pneumatikářů, historie by se opakovala. Dva týmy by dostaly dobré pneumatiky, nebo při třech dodavatelích tři týmy, ale ostatním by zůstaly jenom zbytky."

Christian Horner, šéf Red Bullu: "Myslím, že Franz to dokonale shrnul. Jeden výrobce pneumatik znamená rovnost pro všechny týmy. Red Bull dosáhl úspěchu jako nezávislý tým. To by nebylo možné v časech otevřené soutěže výrobců pneumatik přizpůsobujících se automobilkám, se kterými je samozřejmě spojen jejich hlavní byznys."

Bob Fernley, zástupce šéfa Force Indie: "Myslím, že stejná nabídka pneumatik je jedna z velmi prospěšných změn. Neměli bychom to měnit."