Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Jean Todt "nenávidí" zákaznické vozy

Jean Todt "nenávidí" zákaznické vozy

Dvě kategorie by neměly závodit pod jedním jménem.

Bránu pro zákaznické vozy otevřeli šéfové týmů, kteří se po jednom z letošních setkání Strategické skupiny F1 rovnou pustili i do sestavování odhadu nákladů. Návrh podpořil i Bernie Ecclestone a mělo se za to, že vše se děje s posvěcením FIA. Jean Todt ale prozrazuje, že "nenávidí" myšlenku zákaznických týmů v F1. A protože jakékoliv nové pravidlo nakonec musí odsouhlasit Světová rada motorsportu, brána pro maličké týmy s koupenými vozy se začala opět zavírat. Možná je však méně radikální alternativa, jejíž vzorem by mohlo být partnerství mezi Ferrari a Haasem.

Nenávidím zákaznické vozy," řekl prezident FIA. "Podle mě je pro F1 důležitá rovnocenná soutěž všech zúčastněných. A skupina a B skupina jsou fajn, ale musí to být oddělené kategorie. F1 a F2 nebo Liga A a Liga B, to je v pořádku, ale ne mít rozdílné kategorie pod jedním jménem. Jsem proti tomu.

Pokud nalezneme způsob, jak usnadnit přístup k některým technologiím a vývoji, nebyl bych úplně proti. Myslím, že Haas to dělá chytře. Obě strany (Haas i Ferrari) to dělají moc chytře. Je to trochu o interpretaci pravidel, ale pokud se jich drží, tak je to v pořádku. Občas je možných několik interpretací, a když dojde k situacím jako tato, tak se rozhodnete, zda pravidlo zpřísnit nebo upravit. Nyní o jejich spolupráci mohu říci jenom tolik, že udělali dobrý obchod.

Všechny informace posledních dnů pocházejí z velkého pařížského rozhovoru Jeana Todta se zástupci několika médií. Jinak ale Todt, na rozdíl od svého předchůdce Maxe Mosleyho, není moc vidět ani slyšet. Někteří mu vyčítají, že je až příliš v pozadí, přitom by měl být vůdcem.

Myslím, že sledováním konfrontace můžete dosáhnout víc, než když jste v jejím středu. Dovolím si říct, že v mých předchozích pozicích i nyní ve FIA jste mě mohli vidět, jak jdu do konfrontace, pokud je to nutné a neodcházím se staženým ocasem. Ale pokud se mohu konfrontaci vyhnout, obyčejně jdu raději touto cestou.

Bernie Ecclestone současnému prezidentovi FIA vyčítá, že je až příliš demokratický a snaží se vyslechnout přání každého, což ho pak brzdí v přijímání důležitých rozhodnutí a prosazování dobrých změn. Todt má však na kritiku od Ecclestona vlastní názor.

Bernieho už znám velmi dobře. Vím, že vám může navykládat, jaký jsme dobří přátelé a už o 5 minut v jiném rozhovoru je ze mě největší idiot, jakého v životě potkal. To pro mě není opravdový problém, dokážu s tím žít. Nelíbí se mi to jen proto, že to sportu nic nedává, jen se pak šíří zbytečné drby.

Pokud se Bernie nebo Donald (McKenzie ze společnosti vlastnící komerční práva na F1) chtějí zeptat, proč neděláme tohle nebo tamto, tak je rád uvítám na palubě. Už o dost míň se mi líbí, pokud Bernie řekne: „Nepotřebujeme FIA, beztak je to banda idiotů," protože se nás nemá jak zbavit.