Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Michelin: Soutěž pneumatikářů nemusí být válka

Michelin: Soutěž pneumatikářů nemusí být válka

Jak mít více dodavatelů za rozumnou cenu?

Michelin je přesvědčen, že by mohl v F1 konkurovat Pirelli a nevyhnal přitom náklady týmů do ještě větších výšin.

Formule 1 si stále dobře pamatuje na dobu války mezi Michelinem a Bridgestonem, když na testování pneumatik putovaly desítky milionů dolarů na straně spojenectví Ferrari-Bridgestone i na straně několika týmů Michelinu. Týmy F1 nejeví zájem o návrat této nákladní války, tak Michelin navrhuje alespoň kontrolovanou soutěž.

"Byli bychom nadšeni! V Clermont-Ferrand by se ozývaly výkřiky nadšení," řekl na margo obnovení konkurence výrobců pneumatik Pascal Couasnon, sportovní šéf Michelinu.

"Asi by to bylo nákladnější než mít monopolní postavení, ale od let 2005 a 2006 se hodně změnilo. Například se omezil počet testovacích dnů, už jen to samo o sobě by limitovalo náklady. Nakonec, i dnes týmy investují hodně času do snahy pochopit fungování pneumatik, snahy je co nejlépe využít. Utratili by tedy při dvou dodavatelích mnohem více peněz? Pochybuji.

V závodech sportovních vozů máme Michelin a Dunlop. Dobře, je to otevřené, ale náklady zůstaly pod kontrolou. Chci tím říct, že můžeme mít soutěž pneumatikářů. Všimněte si, že nemluvím o válce, protože když mluvíte o válce, znamená to nasazení obrovského množství zdrojů. Ale s kontrolovanými zdroji bychom mohli vidět pěkný souboj…

Pouze Michelin a Pirelli se přihlásily do výběrového řízení na dodávku pneumatik pro sezony 2017 až 2019, takže v úvahu přichází pouze konkurence těchto dvou společností. Soutěž vypsala FIA, ale Michelin si je vědom, že výběr do velké míry ovlivní Bernie Ecclestone, šéf Formula One Management, který se stará o komerční stránku F1.

"Měli jsme velmi otevřenou a upřímnou diskusi a řekli jsme mu: "Tohle je důvod, proč si zasloužíme být v F1." Jezdci si přejí, aby před ně byla postavena jiná výzva, takže jsme vyložili naše karty na stůl a budeme akceptovat Bernieho rozhodnutí."

Sachsenring 2011 - MS GT1 a ADAC GT Masters

Nabídka Michelinu je však velmi konkrétní. Nehodlá dodávat rychle degradující pneumatiky a zájem má pouze o dodávku pneumatik pro 18 palcová (nebo podobně velká) kola, aby tak udělal reklamu svým výrobkům pro silniční vozy.

"Nepůjdeme do něčeho, co naší společnosti nebude dávat smysl. Přijdeme s návrhem a bude to ucelený balíček, o němž pak budeme připraveni diskutovat. Víme, co můžeme nabídnout. Pokud Ecclestone přijde s vlastními požadavky, bude to konec. Pokud přijde s něčím v rámci našeho zájmu, pak si můžeme potřást rukama."

Michelin se opírá o své výsledky ve vytrvalostních závodech a také o svůj podíl na show, kterou předvedl první ročník Formule E, kde je monopolním dodavatelem. Je přesvědčen, že dokáže vyrobit 18 palcovou pneumatiku, která monoposty F1 podstatně zrychlí a přitom jezdcům umožní jet celou dobu naplno. Zástupce Pirelli již vyjádřil překvapení nad tím, že si Michelin diktuje podmínky. Italský výrobce je prý připraven pokusit se vyrobit cokoli, co si Formule 1 zamane.