Novinky

  • 28.03.2024 Good Z Güntera Steinera je ambasador VC Miami.

  • 23.03.2024 Good Roman Staněk vybojoval ve sprintu v Austrálii 2. místo

  • 22.03.2024 Good Vettel bude testovat Porsche 963 LMH.

Facebook Instagram

24 hodin ve Spa: strategická loterie zaskočila řadu favoritů

24 hodin ve Spa: strategická loterie zaskočila řadu favoritů

Rozdělování prvních bodů po šesti hodinách závodu.

Včera odpoledne začal na okruhu v belgickém Spa-Francorchamps 67. ročník závodu v délce 24 hodin. První čtvrtinu poznamenalo proměnlivé počasí, ale také časté a mnohdy dlouhé neutralizace závodu. Po nehodě Salaquardy na výjezdu z Blanchimontu již nepokračuje audi týmu ISR.

V následujícím článku budete seznámeni s událostmi prvních šesti hodin. Dále budou uvedeny body odměněné posádky ve dvou hlavních třídách.

Řazení startovního roštu dle čtvrteční kvalifikace (výsledky Zde) a na prvních dvaceti místech dle pátečního superpole (výsledky Zde) bylo v jeho druhé polovině poznamenáno několika penalizacemi.

Na samotném konci tak skončilo ferrari týmu AF Corse (PAM č. 53, z 29. na 54.), Sport Garage (PAM č. 41., z 38 na 55.) a obě lamborghini týmu Grasser PRO č. 19 ze 49. na 56. a PRO č. 63 ze 40 na 57. Další tresty posunu o pět míst pro nissan týmu MRS (PRO č. 73, z 30. Na 34.) a o deset míst pro ferrari týmu AKKA ASP (AM č. 10, z 37. na 45.) byly nepatrně zmírněny posunem přísněji potrestaných soupeřů.

Události první hodiny ve zkratce

Na dráhu belgického okruhu se snáší déšť. Teplota vzduchu je pouze 11 °C a asfalt má jen o stupeň více. Ještě před startem musel zajet k mechanikům na opravu nefunkčního stěrače Pla (č. 22, PAM, GT Academy, Nissan).

Start se obešel bez větších problémů. V pátek excelující Stippler (č. 2, PRO, WRT, Audi) však zaváhal na startu, takže jej předstihly oba mclareny týmu Von Ryan pilotované Estrem (č. 58, PRO) a Parentem (č. 59, PRO).

V prvním kole dostal hodiny na výjezdu z Les Combes Vervisch (č. 75, PRO, ISR, Audi) po kontaktu s Vernayem (č. 3, PRO, WRT, Audi). Na problémy belgického jezdce doplatil širším výjezdem Vilander (č. 52, PAM, AF Corse, Ferrari).

Estre si během prvních deseti minut buduje osm vteřin náskoku na Parenteho, poté jej udržuje.

Vilander (č. 52, PAM, AF Corse, Ferrari) opouští v hodinách v Bruxelles nejen dráhu, ale i vyasfaltovanou část únikové zóny. Před vysvobozením z kačírku ztrácí asi pět kol následně míří do garáže, protože příčinou byla závada na brzdách.

Čtvrt hodiny po startu již neprší, osychající asfalt začínají naopak plnit trosky prvních vozů. Při brzdění Les Combes se ferrari pilotované Duqueinem (č. 90, AM, Duqueine) stáčí přídí do bariéry na pravé straně a po nárazu se odráží přes dráhu na druhou stranu do asfaltové zóny. Vůz s poškozenou přední částí a chladičem odstupuje jako první účastník.

Od 8. do 14. kola (asi dvacet minut) vedou pole bezpečnostní vozidla. Po restartu se snažil zbavit vedení Parente (č. 59, PRO, Von Ryan, McLaren) svého kolegu Estreho (č. 58, PRO). Po nezdařeném pokusu jej naopak zdolává Rast (č. 1, PRO, WRT, Audi). Stippler (č. 2, PRO), který byl před neutralizací za Rastem, doplatil na pole rozdělené dvěma bezpečnostními vozy a nyní ztrácí asi minutu a půl na svého kolegu.

Závodí se jen pět minut. Pevnost svodidel v Les Combes prověřuje dalším tvrdým nárazem Ojjeh (č. 15, AM, Boutsen Ginion, BMW). Tentokráte vyžadují náročnou opravu, která zabere pořadatelům bezmála hodinu. Neutralizace závodu využívá postupně takřka celé pole k zastávkám.

V následující tabulce jsou uvedeny vedoucí posádky tříd s přibližným náskokem na nejbližšího soupeře. Vervisch v českém audi byl sice klasifikován na slibném 13. místě celkově, ale jako řada favoritů si odbyl zastávku později. Ve třídě byl sedmý za Christodoulouem (č. 29, Black Falcon, Mercedes) před Estrem (č. 58, Von Ryan, McLaren).

Vzhledem k rozporům ve výstupech časomíry nejsou uvedeny odstupy na soupeře.

Kategorie
 Posádka  St.č.  Náskok sec/st.č.
PRO
 Senna/Q.Hobbs/Parente
59
  č. 8
PAM
 Lathouras/Lemeret/Bruni/Pier Guidi
47
  č. 44
AM
 Corten/Guilot/Samon/Beroujon
42
  č. 10

Události druhé hodiny ve zkratce

Osychající dráha, neutralizovaný závod, zastávky prozatím s přezouváním mokrých pneumatik. Po dlouhém čekání na semaforu se před Gardela (č. 14, PAM, Emil Frey, Jaguar) zařadil ze svého boxového stání Parente (č. 59, PRO, Von Ryan, McLaren). Jenže švýcarskému pilotovi se nepodařilo rozjet do dalšího uzavření výjezdu z boxové uličky. Výsledkem byl propad z devátého místa ve třídě na šestnácté.

Ciocimu (č. 53, PAM, AF Corse, Ferrari) se povedl smyk v levé zatáčce následující za Bruxelles. To vše při stále neutralizovaném závodě a na dráze, kde se první odvážlivci odhodlali k výměně mokrých pneumatik za suché.

Bezpečnostní vozy uvolňují dráhu po patnácti kolech a 54 minutách v akci, dvacet minut před uplynutím druhé hodiny. Po chvíli začíná pršet a riskantní sázka na suché pneumatiky posílá do boxů z favoritů Miese (č. 5), Fässlera (č. 6; oba PRO, Phoenix, Audi), Estreho (č. 58) i Parenteho (č. 59; oba PRO, Von Ryan, McLaren).

České audi je až 21. ve třídě se ztrátou 11 vteřin na audi týmu Phoenix č. 5 a 18 vteřin před nissanem týmu GT Academy (č. 23). Celkově je klasifikováno na 42. místě.

Kategorie
 Posádka  St.č.  Náskok sec/st.č.
PRO
 Werner/Farfus/Martin
45
 0.804 vt. na č. 8
PAM
 Modell/McCaig/Bryant/Sims
79
 13 vt. na č. 47
AM
 Corten/Guilot/Samon/Beroujon
42
 23 vt. na č. 50

Události třetí hodiny ve zkratce

Déšť houstne a po kolizi Rugola (č. 53, PAM, AF Corse, Ferrari) a Vernaye (č. 3, PRO, WRT, Audi) následuje dvouminutová fáze plné žluté. Ta je následně nahrazena v 38 kole třetí neutralizací závodu.

Vernay vleče své audi s poškozeným zavěšením na opravu k mechanikům. Vyvrácené levé zadní kolo chvílemi nutí francouzského jezdce ke smýkání v úhlu 45 stupňů.

Po havárii Walkinshawa následkem akvaplaningu (č. 73, PRO, MRS, Nissan) má vůz poškozené křídlo, později byl potvrzeno poškození šasi.

Účinkování bezpečnostních vozů i po odklizení účastníků kolize prodlužuje neustávající déšť. Výsledkem je deset kol a přes čtyřicet minut za audi s majáky na střeše.

Strategiemi zamíchané pořadí. Celkové 17. místo Siedlera (č. 333, PAM, Rinaldi, Ferrari) zdolává Van Gisbergen (č. 58, PRO, Von Ryan, McLaren).

Audi týmu ISR s Bonanomim za volantem je klasifikováno 44. celkově. Ve třídě je i nadále 21. se ztrátou 14 vteřin na nissan č. 23. Před audi č. 3 mají náskok 14 kol.

Kategorie
 Posádka  St.č.  Náskok sec/st.č.
PRO
 Rast/Vanthoor/Winkelhock
1
 4 vt. na č. 46
PAM
 Modell/McCaig/Bryant/Sims
79
 11 vt. na č. 78
AM
 Loggie/Westwood/Macleod/Simonsen
24
 1 kolo na č. 10

Události čtvrté hodiny ve zkratce

Místo blížícího se souboje s Luhrem (č. 46, PRO, Marc VDS, BMW) o druhé místo se Bastian (č. 99, PRO, Rowe, Mercedes) uchyluje do boxů.

Karachev (č. 70, PAM, GT Russian, Mercedes) se po hodinách před Eau Rouge snaží dostat k mechanikům. Jeho cesta končí u Les Combes. Je vyhlášena druhá fáze plné žluté.

České audi je klasifikováno 33. celkově. Ve třídě profesionálů ztrácí na 16. místě dvacet vteřin na audi č. 6, před bmw č. 46 má náskok 26 vteřin.

Kategorie
 Posádka  St.č.  Náskok sec/st.č.
PRO
 Rast/Vanthoor/Winkelhock
1
 1 kolo na č. 35
PAM
 Machitski/Kinshas/Cocker/Keen
78
 24 vt. na č. 4
AM
 Loggie/Westwood/Macleod/Simonsen
24
 1 kolo na č. 28

Události páté hodiny ve zkratce

Johnston (č. 18, PAM, Black Falcon, Mercedes) dočasně uvízl v kačírku v druhém sektoru.

Konec pro české barvy. Salaquarda (č. 75, PRO, ISR, Audi) tvrdě naráží na výjezdu z Blanchimontu do bariéry z pneumatik. Odstupuje z celkové 42. příčky a 21. ve třídě. Na dráhu vyjíždí bezpečnostní vůz – jen jeden kvůli problémům s radiovou komunikací.

Neutralizace závodu trvá přes čtyřicet minut od 79. do 89. kola. Mezitím se po krátkém využití pneumatik na sucho znovu dává do deště. Mul (č. 19, PRO, Grasser) nezvládl v Campusu své lamborghini.

Krátce po restartu chybuje Vanthoor (č. 1, PRO, WRT, Audi) a divoce projíždí únikovou zónou Les Combes.

Kategorie
 Posádka  St.č.  Náskok sec/st.č.
PRO
 Rast/Vanthoor/Winkelhock
1
 1 kolo na č. 35
PAM
 Broniszewski/Bonacini/Lyons/Piccini
11
 12 vt. na č. 4
AM
 Loggie/Westwood/Macleod/Simonsen
24
 4 vt. na č. 10

Události šesté hodiny ve zkratce

Po zastávce Vanthoora (č. 1, PRO, WRT, Audi) jej stíhá Farfus (č. 44, PRO, Marc VDS, BMW). Brazilec však ztrácí v provozu, později jej čeká také návštěva boxů.

Další havárie v Blanchimontu a jedenáctiminutová neutralizace závodu (dvě kola). Ratcliffe (č. 888, PAM, Triple Eight, BMW) odstupuje ze 42. místa.

V La Source se k hodinám Jensena (č. 17, PAM, Insight, Ferrari) přidává vzápětí Meyrick (č. 7, PRO, M-Sport, Bentley).

Blanchemain (č. 36, AM, Sainteloc, Audi) naráží do svodidel před Pouhonem. S poškozeným pravým předním kolem jede do boxů.

Další incident v La Source si žádá další výjezd bezpečnostního vozidla. Verdonck (č. 29, PRO, Black Falcon, Mercedes) zavřel Picciniho (č. 11, PAM, Kessel, Ferrari) a dochází ke střetu. Zatímco Ital udržel nervy na uzdě a po chvíli se vydal s jiskřící zádí na dlouho dobu do boxů, Belgičan naštvaně a zřejmě předčasně vystupuje z vozu.

Německá stáj si zadělává při výměně Buurmana a Al Faisala (č. 21, PRO) na problém. Při komplikacích s dveřmi mercedesu se jejich nasazování účastní více mechaniků než je v boxové uličce přípustné.

Holandský pilot navíc přijíždí do boxů po údajném předchozím blokování Vanthoora (č. 1, PRO, WRT, Audi). Rozzlobený mladý Belgičan po neúspěšné deset kol trvající snaze dostat se před mercedes narazil v Courbe Paul Frére do bariéry. Pět kol trvající oprava srazila favority až na 43. místo. Vedení v závodě i ve třídě přebírá mercedes týmu Rowe (č. 99) s Juncadellou za volantem

Po uplynutí šesti hodin závodu je zde první bodový příděl. Uvedeny jsou samostatně dvě hlavní třídy, každá s pořadím v samostatné tabulce.

PRO Cup

p.
 Posádka  St.č.  Vůz
Body
1.
 Bastian/Dusseldorp/Juncadella
99
 Mercedes SLS
12
2.
 Guilvert/Sandström/Basseng
35
 Audi R8
9
3.
 Werner/Farfus/Martin
45
 BMW Z4
7
4.
 Senna/Q.Hobbs/Parente
59
 McLaren 650
6
5.
 Venturini/Zaugg/Bortolotti
63
 Lambo Huracán
5
6.
 Van Gisbergen/Bell/Estre
58
 McLaren 650
4
7.
 Palmer/Mul/Babini
19
 Lambo Huracán
3
8.
 Stippler/Müller/Ortelli
2
 Audi R8II
2
9.
 Buhk/Soulet/Soucek
8
 Bentley
1

PRO-AM Cup

p.
 Posádka  St.č.  Vůz
Body
1.
 Cameron/Griffin/Guedes/Rigon
51
 Ferrari
12
2.
 Lathouras/Lemeret/Bruni/Pier Guidi
47
 Ferrari
9
3.
 Dermont/Hassid/Perera/Beche
12
 BMW Z4
7
4.
 Machitski/Kinshas/Cocker/Keen
78
 BMW Z4
6
5.
 Asmer/Dontje/Plato/Vasilyev
71
 Mercedes SLS
5
6.
 Machiels/Van Splunteren/Schmid/Hamprecht
83
 Bentley
4
7.
 Frey/Gardel/Barth/Hirschi
14
 Jaguar
3
8.
 Koebolt/Bottemanne/Schothorst/Nash
4
 Audi R8
2
9.
 Modell/McCaig/Bryant/Sims
79
 BMW Z4
1

Ve třídě AM Cup jsou v jednom kole tři vozy. I nadále vede audi týmu Parker (č. 24, 12 bodů) s 12 vteřinami náskoku na ferrari AF Corse (č. 50, 9 bodů) a dalšími více jak dvěma minutami na ferrari týmu AKKA ASP (č. 10, 7 bodů). Následující čtyři soupeři (č. 56, č. 42, č. 111, č. 30) mají kolo ztráty.

Doplňující odkazy

24 hodin ve Spa (Zde)

Odkaz na článek se souhrnem základních informací o 24 hodinovém závodu. Jeho součástí jsou základní informace o tomto významném podniku, pohled do historie, přehled základních pravidel anebo odkazy na jiné zajímavé stránky věnované tomuto podniku. Naleznete zde také odkazy k článkům s doplňujícími údaji uveřejněné na zdejším portálu.