Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

EU začala vyšetřovat spravedlnost F1

EU začala vyšetřovat spravedlnost F1

Sauber a Force India podaly oficiální stížnost.

Evropská Unie přezkoumá spravedlnost MS F1. Podnětem je oficiální stížnost od týmů Force India a Sauber.

Evropské orgány se o praktiky šéfa F1, Bernieho Ecclestona, zajímala už loni, ale nakonec nemohly jednat, jelikož neobdržely žádnou oficiální stížnost. A protože se od té doby vůbec nic nezměnilo, Force India a Sauber se dohodly na společném postupu. Jejich stížnost se týká dvou bodů - Strategické skupiny F1 a rozdělování příjmů mezi jednotlivé týmy. Jedno i druhé má v soutěži nespravedlivě zvýhodňovat některé týmy, což je proti zákonům platných v celé EU.

Strategická skupina F1 má za úkol navrhovat nová pravidla. Ty pak ještě musí odsouhlasit i Komise F1, kde mají hlasy všechny týmy, výrobci motorů, dodavatel pneumatik a další zúčastněné strany, které ale nemají možnost navrhnout a pokusit se protlačit nová pravidla. V Strategické skupině mají stále místo pouze Ferrari, Red Bull, McLaren, Mercedes a Williams a pouze jedno křeslo bylo vyhrazeno zástupci nejlepšího týmu ze "zbytku světa". Minulý rok jím byl Lotus, letos Force India. Právě převaze bohatých týmů je dávána za vinu neschopnost Skupiny přijmout opatření na šetření nákladů.

V otázce rozdělování příjmů jde především o 15 % dělených opět pouze mezi Ferrari, Red Bull, McLaren, Mercedes a Williams. 35 % si ponechává Formula One Management v čele s Berniem Ecclestonem a zbývajících 50 % se tradičně dělí na základě konečného pořadí v poháru konstruktérů předcházející sezony.

"To je prací Evropské Unie, od toho tady je," zareagoval Ecclestone, který byl o podání stížnosti informován předem. "Musí to zkusit (týmy), a pokud uspějí, bude to pro ně dobré. Pokud ne, je to nebude stát vůbec nic.

V základu jde o to, že podle nich dáváme pár lidem příliš mnoho peněz a jim zas příliš málo. O tomto ale přece věděli, už když s námi podepisovali smlouvy. Nyní změnili názor, ale nemám jim to za zlé. Někdo se podívá na věci, které předtím podepsal, a zdají se mu správné. Někomu se zdají nesprávné a pokusí se je změnit. Z našeho úhlu pohledu to nic nezmění."

Změna v rozdělování příjmů by prospěla všem menším týmům a velké by na tom naopak byly o něco hůř. Ohrožení extra příjmů je další nepříjemnou zprávou pro Red Bull Racing, který nyní hledá nové motory, hrozí mu odchod hlavního sponzora Infiniti a kvůli čtvrtému místu v letošním Poháru konstruktérů dostane menší podíl z 50 procent dělených mezi všechny týmy. Z těch dalších 15 procent přitom dostává druhý největší podíl, více má pouze Ferrari.

Kromě toho je zde Renault, který prý zdržuje odkoupení týmu Lotus F1 právě kvůli snaze vyjednat s Ecclestonem "bonus za historický přínos". To může být také důvod, proč se Lotus nepodepsal pod stížnost Force Indie a Sauberu.