Novinky

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

Facebook Instagram

GT3 na rozcestí?

GT3 na rozcestí?

Výrazně rostoucí náklady ohrožují oblíbenou třídu vozů GT.

Třída GT3 brzy oslaví desáté narozeniny a nad její dalším směřováním se vynořují otazníky. Ranné začátky jednoduchých úprav silničních předloh jsou již nenávratně pryč a pozvolna se rozšiřující se kategorie se dostala do hledáčku výrobců. Výsledkem je na jednu stranu profesionalizace původně amatérské třídy, ale odvrácenou stranou je vzestup pořizovacích nákladů na nákup potřebné techniky.

U týmů oblíbenou kategorii GT3 čeká po nedávné stagnaci v příštím roce významná obměna vozového parku. Nabídka nových modelů vyvolává u nynějších vlastníků určité obavy, neboť zveřejněné ceny ukazují jejich výrazný vzestup. Na druhou stranu se úpravci dušují, že budoucí vlastníky čekají nižší provozní náklady.

Jestliže cena předchozí generace Audi R8 LMS končila na 339 000 euro, za nejnovější počin si společnost quattro Gmbh. žádá bezmála o 60 000 euro více. Cena nového Ferrari 488 GTB GT3 údajně prolomila hranici půlmilionu euro!

Jenže problém je i ve velké konkurenci, jenž výrazně zvýšila provozní náklady v posledních dvou letech. Technický ředitel týmu HTP Renaud Dufour k tomu dodává: „Před třemi až čtyřmi lety bylo možné zvítězit v 24 hodin ve Spa anebo Nürburgringu s omezeným rozpočtem, dobrou přípravou a trochou chytrosti.“

Jako příklad uvedl triumf jeho týmu ve Spa v roce 2013, tehdy ještě s Mercedesem SLS. „Toto již není možné. Musíte mít stratégy, rychlé tankování, nejnovější specifikaci vozu a další lidi mimo tým.“

Z tohoto důvodu francouzský inženýr vítá v BGTS zavedení minimálního času stráveného v boxech anebo povinné zastávky na výměnu brzd ve 24 hodin ve Spa. Navzdory omezovačům průtoku paliva se rychlost tankování stala stěžejní záležitostí a je rozdílná mezi jednotlivými výrobci.

Dle výpočtů Dufoura dokázal v Belgii vítězný tým Marc VDS v porovnání s některými soupeři natankovat až o deset vteřin rychleji. V den trvajícím závodě to mohlo znamenat jedno až dvě kola náskoku.

Dufour se také pozastavil nad využitím CFD (výpočty dynamických toků) u zákaznických vozů GT3. Finančně a časově náročné zkoušky mají být dle jeho názoru výsadou technologicky vyspělejších tříd, např. ve FIA WEC.

K tématu se vyjádřil také Hans Reiter, úspěšný soukromý úpravce vozů Lamborghini: „Jediným účinným opatřením jak zlevnit GT3, je zpomalit vozy v řádu vteřin nebo možná až na úroveň pohárových vozů Porsche“. Německý technik rovněž upozornil na poloprázdné rošty některých mistrovství, což je také důsledek rostoucích nákladů.

Ve snaze krotit náklady představila SRO upravenou vizi Silver Cupu se staršími GT3 s nižší váhou i výkonem. Další úspory má přinést nižší startovné, pevný čas pro zastávku anebo pouze dvě sady pneumatik na celý víkend. Nicméně o úspěchu tohoto řešení Reiter pochybuje, neboť pomalejší vozy nebudou navzdory větší dostupnosti lákadlem pro talentované jezdce.

Dalším opatřením ke snížení nákladů je velmi diskutovaná podmínka SRO při účasti v 24 hodin ve Spa v profesionální třídě. Ratelova společnost totiž podmiňuje účast ve Spa angažováním výrobce v celém seriálu BGTS alespoň s dvěma vozy jednoho modelu (z toho minimálně jeden v profesionální třídě). Cílem je krotit touhy výrobců zúčastnit se pouze nejprestižnějšího podniku.

Tuto novinku Dufour vítá, přestože chápe obavy z vytrácení ducha vytrvalostních závodů. Francouzský technik patří k zastáncům tohoto opatření omezujícím utrácení a vysvětluje jeho další přínos: „Je dobré pokud úpravci podpoří soukromé týmy s jejich novými vozy ve všech podnicích, protože je pak můžete lépe vyrovnat“.

V této souvislosti Renaud Dufour i Hans Reiter ocenili práci SRO a technického ředitele Clauda Surmonta. Dle jejich mínění je výsledkem stabilní a kvalitní systém vyrovnání výkonnosti.

Vozy GT3 patří v současnosti mezi velmi oblíbenou techniku. Jenže ji dostihl růst cen, který byl tak typický pro již zaniklou třídu GT1. Její roli vrcholné kategorie GT vozů převzala v roce 2012 GT2 (respektive GTE), ale ta se potýká i nadále s omezenou nabídkou …. a rostoucími náklady. Po dlouholetém setrvání ve stínu úspěšnějšího bratříčka se o své místo na slunci pere GT4, s vozy v mnohém připomínající ranné časy GT3.