Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Skandální odhalení: Aféra s pneumatikami byla pitomost

Skandální odhalení: Aféra s pneumatikami byla pitomost

FIA nadále provádí měření na nové pneumatice.

Minulý rok po Grand Prix Maďarska, ve které Ferrari prohrálo na celé čáře, propukla jedna z největších afér posledních let: FIA prohlásila, že pneumatiky se nebudou měřit jen nové, ale i po závodě. Stalo se tak v důsledku toho, že pneumatiky Michelin u týmu Williams neodpovídaly určitému výkladu pravidel.

Hlavním předmětem sporu byla šíře kontaktní plochy, která nesmí činit více jak 270 mm. Po závodě však byla provedena náhlá kontrola i na opotřebovaných pneumatikách, u kterých šířka kontaktní plochy byla širší než u nové - vlivem odstředivých sil nebo jízdou přes obrubníky se s vozovkou dotýkala i boční stěna pneumatiky a šířka "kontaktní plochy" se podle FIA zvětšila.

FIA poté poslala týmům dopis o změně měřicí procedury, podle které budou měřeny i použité pneumatiky. Ferrari využívající pneumatiky Bridgestone pak obviňovalo týmy na michelinkách z podvádění, ale týmy údajně podvádějící nebyly nikdy diskvalifikovány.

Šéf Michelinu Pierre Dupasquier nyní s odstupem více než roku v exkluzívním rozhovoru pro AtlasF1 přišel z šokujícím odhalením: Michelin poté svou pneumatiku nikdy nezměnil.

Jak mohou týmy s michelinkami závodit s pneumatikou, která měla být loni "nelegální"?

"Inu, myslíme si, že tato pneumatika nikdy nelegální nebyla," odpověděl Pierre Dupasquier. "Po tom všem nepořádku minulý rok se FIA zachovala fér a řekla: OK, souhlasíme s tím, že by pneumatika měla být měřená když je nová."

Hlavní problém spočíval v tom, že nebyla zcela jasná definice toho co je kontaktní plocha. Charlie Whiting, technický delegát FIA tenkrát řekl, že je to ta část pneumatiky, která je v neustálém kontaktu s vozovkou.

"Přirozeně žádná část přední pneumatiky nic takového nesplňuje," řekl Pierre Dupasquier. "Pak jsme o tom ještě chvíli mluvili a už nebyly žádné argumenty."

Pokud se čtenář ptá, zda to znamená, že FIA od Grand Prix Maďarska 2003 nikdy neměřila ojetou pneumatiku, pak odpověď zní "ano". Co tedy znamenala veškerá ta aféra, obviňování Michelinu ze strany Ferrari z podvádění? Bouři ve sklenici vody?

"Ó ano, někdo prostě chtěl zneplatnit šampionát v případě, že by náhodou nevyhrál..." řekl Pierre Dupasquier.

Takže FIA oznámila, že bude měřit ojetou pneumatiku a měří stále jen novou?

"Ano, je jim to jedno. Někdo na ně prostě tlačil, aby našli na Michelinu něco diskreditujícího."

Někdo? Ferrari snad?

"Jojo, jistě," řekl jasně Pierre Dupasquier.

Michelin v době aféry dokonce hrozil Rossu Brawnovi, technickému řediteli Ferrari žalobou za poškozování dobrého jména, podle Dupasquiera nebylo fér očerňovat značku Michelin se 130 000 zaměstnanci "blbostmi" jako byla tato.

Jak to tedy, že FIA na pneumatikách Williamsu naměřila více jak 270 mm?

"Vzal pneumatiku a měřil ji z jedné strany na druhou až nenašel [technický delegát] žádné škrábance na stěně pneumatiky," vysvětluje Pierre Dupasquier.

Znamená to tedy, že by Charlie Whiting mohl najít touto měřicí metodou stejně tak "nevyhovující" pneumatiky jako loni v Maďarsku například letos v Číně?

"Ano, a my bychom mu řekli, že tato část není v neustálém kontaktu s vozovkou, takže to není kontaktní plocha."

Takže veškerá ta afera loni, to byly jen...

"Absolutní hovadiny! Ano, jen to klidně řeknětě, absolutní!"