Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Nová kvalifikace pod těžkou palbou kritiky

Nová kvalifikace pod těžkou palbou kritiky

Nikdo ji nechce.

Nový formát kvalifikace se objevil krátce před začátkem sezony jako blesk z jasného nebe a dnes dal za pravdu největším skeptikům. V první části kvalifikace se toho moc nezměnilo, pouze v prvních minutách byla na trati větší tlačenice než obvykle. Průběh Q3 je však označován za katastrofu. Šest z osmi jezdců v ní zajeli pouze jedno měřené kolo a dva jezdci Mercedesu uspořádali předčasné finále několik minut před oficiálním ukončením kvalifikace. Negativní reakce a návrhy na návrat k původnímu formátu na sebe nenechaly dlouho čekat.

Toto Wolff jako první nazval nový formát nesmyslem.

"Obyčejně jsem prvním, kdo je proti kritizování našeho sportu v médiích, ale když máte důkaz přímo pod nosem, tak nemůžete zavírat oči a odmítat realitu. Nový formát je pořádný nesmysl. Příliš komplikovaný pro diváka a prázdná trať v závěru kvalifikace byl pořádný trapas. Přitom jsme obě věci předpokládali a jednoznačně převážily pozitiva. Chtěli jsme vyhovět promotérům a oni chtěli změnu, ale já osobně jsem přesvědčený, že jsme vybrali nesprávné řešení a musíme se zamyslet nad dalšími kroky."

Lauda připomněl, že šéfové týmů souhlasili se změnou kvalifikace pouze jako s menším zlem.

"Bernie (Ecclestone) se na setkání (Strategické skupiny F1) postavil a řekl, že kvalifikace musí být vzrušující, takže první bude startovat desátý a desátý se postaví na pole position. Tak to začalo. My jsme se nejprve smáli, ale on to myslel vážně. Pak Charlie (Whiting, delegát FIA) navrhl tento nový systém. Chtěli jsme se vyhnout té věci s prvním a desátým, tak jsme udělali chybu a souhlasili s tímto."

Návrat k loňskému systému kvalifikace navrhuje i dnešní vítěz, Lewis Hamilton.

"Všichni moji inženýři říkali, že se to stane. Ale lidé z FIA, nebo kdokoliv, je ignorovali. Pro mě je to jen důkaz chytrosti mých inženýrů. Nemám řešení, ale všichni děláme chyby a toto vypadá jako chybný krok. Takže bych navrhl, abychom se vrátili k tomu, co léta fungovalo. Později můžeme vyzkoušet něco jiného. Měli bychom se zeptat na názor fanoušků."

Zajímavé je, že Bernie Ecclestone má stejný názor. Do Austrálie letos necestoval, kvalifikaci sledoval v televizi a současný formát nazval rovnou odpadem.

"Viděl jsem to, ale jako první vám chci říct, že já jsem byl vůči tomuto formátu od začátku skeptický," cituje Ecclestona Autosport. "Byl to odpad, ale takto to teď je a bude, dokud to nezměníme. Jediné dobré na něm je, že když rychlý jezdec udělá chybu nebo nějakou hloupost, tak to zamíchá pořadím na startu. A o to nám celou dobu jde. Stalo se pouze to, že Mercedes je nadále velmi, velmi dobrý."

Ecclestonova verze se ale liší od té Laudovy, respektive Lauda možná trochu zjednodušuje. Ecclestone prý chtěl vítězi předchozí velké ceny připočítávat "pár vteřin nebo desetin sekundy". Dost na to, aby to zamíchalo pořadím na startu a nejrychlejší vozy nestartovaly první, ale zas ne tak moc, aby tím jezdci přišli o šanci na vítězství.

Kriticky se již na účet dnešní kvalifikace vyjádřili i Christian Horner (šéf Red Bullu), Fernando Alonso, Sebastian Vettel a další jezdci.