Novinky

  • 28.03.2024 Good Z Güntera Steinera je ambasador VC Miami.

  • 23.03.2024 Good Roman Staněk vybojoval ve sprintu v Austrálii 2. místo

  • 22.03.2024 Good Vettel bude testovat Porsche 963 LMH.

Facebook Instagram

Kdy je hybrid F1 zelenější než Tesla?

Kdy je hybrid F1 zelenější než Tesla?

Mercedes už překonal 45% tepelnou účinnost.

Pokud sledujete i jiné než sportovní média, asi vám neunikla zpráva o předčasném úspěchu Tesla Model 3. Elektromobil za "lidovou cenu" $35 000 se začne prodávat až na konci roku 2017, ale Tesla jen v první den přijala předobjednávky na 133 tisíc kusů. F1 používá hybridní pohonné jednotky, což se oproti vozům s elektromotory může zdát jako přinejlepším polovičně ekologické řešení, ale technický ředitel týmu Mercedes upozorňuje, že tomu tak není. Nebo alespoň ne vždy.

Záleží na tom, kde a jak se ta elektřina pohánějící elektromotory vyrábí. Mercedes se chlubí více než 45% tepelnou účinností své nejnovější pohonné jednotky. Elektrárny spalující uhlí a ropu přitom mají účinnost kolem 33 %.

"O elektrických autech se mluví jako o zelených a jako o řešení problému s emisemi oxidu uhličitého, přitom to není pravda," řekl Paddy Lowe během rozhovoru pro ESPN.

"Je to zcela závislé na tom, jak se ta elektřina vyrábí. Vůz F1 je mnohem efektivnější než elektromobil nabíjený v zemi, kde se v elektrárnách spalují uhlovodíky. Neuvěřitelné, že jsme dosáhli takovou účinnost a téměř nikdo si to ani nevšiml."

Lowe je zklamaný, že se o hybridních pohonných jednotkách používaných v F1 mluví a píše většinou v souvislosti s negativy, především vysokou cenou. Přitom se díky dvěma rokům soutěžení podařilo vyvinout obdivuhodnou technologii. Důležitou roli v tom sehrál zákaz tankování a omezení spotřeby paliva na 100 kilogramů na závod. Kdo tedy chce mít více výkonu, musí z každého gramu paliva vyždímat co nejvíce energie.

"Pravidla nás tlačí ke zvyšování účinnosti, což je nyní jedinou cestou k navýšení výkonu. Už jsme dosáhli 45% účinnost a vývoj pokračuje a během dvou až tří let se můžeme dostat na 50 %. Myslete na to, že cestovní vozy jsou již 50 let zaseklé někde na 30 procentech!"

Cestou elektromotorů se již druhou sezónu ubírá Formule E a daří se jí natolik, že příští sezonu dostane novou doprovodnou sérii. Každý z deseti týmů dostane 2 vozy a nahraje do nich vlastní umělou inteligenci, která bude mít přístup k 12 kamerám, radaru, lidaru a ultrasonickým senzorům. Tušíte správně, jezdci jsou v Roborace zbyteční.