Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

VC Španělska vyhrál Max Verstappen!

VC Španělska vyhrál Max Verstappen!

Velká cena Španělska - závod

Vítejte na Formule.cz a při sledování Velké ceny Španělska! Jezdci F1 za pár minut odstartují do pátého závodu sezóny 2016, své vozy už mají připravené na hlavní rovince okruhu Barcelona-Catalunya.

Okruh s několika rychlými zatáčkami má několik složitých míst a dokonale prověří aerodynamiku vozů. Od toho si hodně slibovalo Ferrari, které však má jezdce až ve třetí startovní řadě, Kimimu Räikkönenovi patří páté a Sebastianu Vettelovi šesté místo. Mezi ně a jezdce Mercedesu se dostala dvojice Red Bullu - Daniel Ricciardo a Max Verstappen. Pokud vám unikly události posledních dvou týdnů, Max Verstappen byl za své vynikající výkony odměněn přestupem z Toro Rosso do Red Bullu a opačným směrem putoval Daniil Kvjat, který se od začátku sezony trápil hlavně v kvalifikacích a poslední kapkou bylo první kolo VC Ruska, kde dvakrát narazil do monopostu Sebastiana Vettela. Jeho nový týmový kolega Daniel Ricciardo byl o 4 desetiny sekundy rychlejší, takže mu patří třetí místo. Na pole position vidíme Lewise Hamiltona, který včera perfektním kvalifikačním kolem odsoudil Nica Rosberga ke startu z druhého místa.

Z pohledu pneumatik znamenají rychlé zatáčky především velké boční přetížení, proto Pirelli přivezlo tři své nejodolnější typy pneumatik s oranžovým (tvrdé), bílým (středně-tvrdé) a žlutým (měkké) pruhem. Barcelonský okruh nenabízí moc příležitostí k předjížděcím manévrům, o to důležitější budou strategické hry kolem zastávek v boxech. Pirelli předpovídá převahu dvouzastávkové strategie výměnami pneumatik kolem 20. a 40. kola. Okruh má 16 zatáček, 4.655 kilometru a jezdce čeká 66 kol.

Celá procedura zahřívacího kola proběhla bez problémů, jezdci se znovu seřadili na hlavní rovince a čekali na rozsvícení a zhasnutí pěti červených světel. Všichni kromě Ria Haryanta měli obuty žluté pneumatiky.

A byl to Nico Rosberg, kdo byl první v první zatáčce, ale už ve čtvrté jezdci Mercedesu kolidovali a odstoupili ze závodu! Mechanici dominantního týmu této sezony po 4. zatáčce vstali ze židlí a mohli balit. Hamilton se před čtvrtou zatáčkou pokusil zaútočit, ale Nico Rosberg ho nepustil, úřadující šampion musel na trávu a po smyku sestřelil Rosberga brzdicího do zatáčky. Oba skončili v štěrkové zóně a nemohli pokračovat. Kvůli úlomkům musel vyjet safety-car.

Pořadí za safety-carem: 1. Ricciardo, 2. Verstappen, Sainz, Vettel, Räikkönen, Bottas, Pérez, Button, Alonso, Grosjean, 11. Kvjat. Restart nepřinesl žádnou změnu v pořadí, ale dvojice Red Bullu se okamžitě začala vzdalovat třetímu Sainzovi, který za sebou držel Vettela s Räikkönenem. Šestý Bottas si nechával od této trojice odstup.

O vítězi závodu mohlo rozhodnout to, jak rychle se dokážou červeno-bílé vozy dostat přes Toro Rosso. Začátek sedmého kola přinesl první vážnější Vettelovi útok, ale ani s DRS neměl dostatečnou maximálku. V Sainzovom voze přitom vrčely pohonná jednotka Ferrari loňské specifikace. Zleva, zprava, zleva? Na začátku dalšího kola se Vettel nevěděl rozhodnout, ale nakonec vybral správně. Na druhého Verstappen v té chvíli ztrácel 6 sekund. Kvjat musel Hülkenbergovi vrátit pozici kvůli předjetí za safety-carem. Massa startující z hloubky pole jel na velmi brzkou zastávku a vrátil se na bílých pneumatikách. 

Räikkönen využil DRS na hlavní rovince na začátku 10. kola. Na Vettela ztrácel 5 sekund, Vettel stáhl s Verstappenova náskoku 1 sekundu a Verstappen se držel 1.5 sekundy za vedoucím Ricciardem. Sainz po předjetí Räikkönena okamžitě zamířil k mechanikům.

12. kolo a Ricciardo v boxech! To naznačilo třízastávkovou strategii. Australan se na bílých pneumatikách vrátil na šesté místo. Po Verstappenově zastávce první Vettel. Ferrari povolalo do boxů pouze Räikkönena a nechalo ho pronásledovat Verstappena, zatímco Vettel svůj stint natahoval, ale pouze do 16. kola. Vynořil se necelé 3 sekundy za Verstappenem, ale na o pár kol novějších pneumatikách. Ricciardo, Verstappen, Vettel i Räikkönen jeli druhý stint na bílých pneumatikách. Na pátém místě se držel Bottas, na šestém Sainz.

Vettel dupl na plynový pedál a v 20. kole se dostal sekundu za Verstappena, ale přestože byl v čistém vzduchu evidentně rychlejší, se nechtěl nebo nemohl dostat do DRS vzdálenosti. Hülkenberg odstoupil s plameny šlehajícími ze zadní části monopostu.

O 5 kol později se mladý Verstappen stále držel sekundu za zkušenějším kolegou a sekundu před číhajícím Vettelem. Räikkönen to sledoval ze vzdálenosti tří sekund. Zbytek pole byl podstatně pomalejší, Bottas ztrácel na Ricciarda už 20 sekund. Za ním jeli Sainz, Pérez, Button, Alonso a na 10. místě Grosjean pronásledovaný Gutiérrezem.

Do 29. kola vjel první Verstappen, Ricciardo se vrátil se žlutými pneumatikami do čistého vzduchu před Bottase. Vettel udělal totéž o kolo později, ale mohl být rád, že mechanici Ferrari nebyli o pár desetin sekundy pomalejší, protože se vrátil těsně před Bottase. Red Bull nechal Verstappena venku, čímž Vettela pustil za Ricciarda a druhý Räikkönen měl volný prostor za Verstappenem. 18letý jezdec ve vedení velké ceny F1, kolikrát jste to už viděli?

35. z 66 kol a na prvním místě Räikkönen. Verstappen se vrátil na bílých pneumatikách 10 sekund za třetího Vettela. V dalším kole zastavil i Räikkönen, také se vrátil na bílých pneumatikách a 4 sekundy za Verstappena. Ricciardo se tedy vrátil do vedení, ale za zády už neměl Verstappena. Pouze vteřinu za ním jezdil Vettel. Ferrari se pak odhodlalo k riskantnímu kroku a zavolalo Vettela opět do boxů, aby mu dalo nové bílé pneumatiky. Ricciardo tak zůstal osamocený. Kolo předtím vyběhli mechanici Ferrari z garáže naprázdno, zřejmě aby prověřili reakci stratégů Red Bullu.

Pořadí v 40. kole: 1. Ricciardo, 2. Verstappen, Räikkönen, Vettel, Bottas, Massa, Alonso, Sainz, Pérez a 10. Gutiérrez. Grosjean se nejprve nechal předjet Gutiérrezem a následně si udělal výlet do štěrkové zóny, takže potřeboval nové pneumatiky.

V dalších kolech se dvojice Verstappen-Räikkönen přibližovala Ricciardovi jezdícímu na starších pneumatikách, Vettel se této dvojici naopak přibližoval na nejnovějších pneumatikách. Další Ricciardova zastávka přišla po 43 kolech. Vrátil se daleko za Vettela, ale na bílých pneumatikách už mohl pohodlně dojet až do cíle, což u Vettela nebylo jisté. Na čele závodu opět Verstappen, ale už velmi těsně pronásledován Räikkönenem. Strategická hra se blížila k vyvrcholení. 20 kol před cílem ze závodu odstoupil domácí miláček, Fernando Alonso. Motor Honda přišel o veškerý výkon.

15 kol před cílem Räikkönen vytrvale pronásledoval Verstappena, Vettel se k nim přestal přibližovat a 1.5 sekundy za jeho křídlem jezdil Ricciardo.

10 kol před koncem závodu už bylo zcela jisté, že ani jeden ze čtyř jezdců nemá v úmyslu zajet pro čerstvé pneumatiky a raději se dotrápí až do cíle. Souboje Räikkönena s Verstappenem a Ricciarda s Vettelem se smrskly na souboj o co nejlepší výjezd na dvě rovinky s DRS. Danielu Ricciardovi se podařilo zaútočit v brzdění do první zatáčky, ale nevešel se do druhé a Vettel se vrátil na třetí místo. Jedna z pneumatik Daniela Ricciarda nevydržela tvrdý souboj s Vettelem a Australan se musel v předposledním kole s defektem vrátit k mechanikům.

Dámy a pánové, pokud jste sledovali Velkou cenu Španělska 2016, viděli jste první vítězství Maxe Verstappena. 18letý syn bývalého jezdce F1 Josa Verstappena vyhrál svůj první závod v barvách týmu Red Bull Racing. Pro Red Bull to bylo první vítězství od Velké ceny Belgie 2014. Na druhý stupínek stupňů vítězů se postavil nepříliš spokojený Kimi Räikkönen a na třetí Sebastian Vettel.

  Jezdec Tým Odstup
1 Verstappen Red Bull
2 Räikkonen Ferrari + 0:00.616
3 Vettel Ferrari + 0:05.581
4 Ricciardo Red Bull + 0:43.950
5 Bottas Williams + 0:45.271
6 Sainz Toro Rosso + 1:01.395
7 Perez Force India + 1:19.538
8 Massa Williams + 1:20.707
9 Button McLaren + 1 kolo
10 Kvjat Toro Rosso + 1 kolo
11 Gutierrez Haas + 1 kolo
12 Ericsson Sauber + 1 kolo
13 Palmer Renault + 1 kolo
14 Magnussen Renault + 1 kolo
15 Nasr Sauber + 1 kolo
16 Wehrlein Manor + 1 kolo
17 Haryanto Manor + 1 kolo
  Grosjean Haas
  Alonso McLaren
  Hulkenberg Force India
  Rosberg Mercedes
  Hamilton Mercedes