Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Očekávaný návrat je tu: IndyCar míří na Road America!

Očekávaný návrat je tu: IndyCar míří na Road America!

Kohler Grand Prix at Road America – Před závodem

Moment, na který fanoušci IndyCar čekali bezmála deset let je tu! Vozy IndyCar Series se tento víkend vrátí na legendární silniční okruh Road America ve Wisconsinu. Naposledy zde závodila série Champ Car v roce 2007.

Road America je jednou z nejoblíbenějších závodních tratí na severoamerickém kontinentu. Okruh měřící 4,048 míle (6,515 km) je vůbec nejdelší tratí v kalendáři IndyCar. Na stávajícím okruhu se závodí od roku 1955.

Historie závodění u malého městečka Elkhart Lake na východě Wisconsinu je nepatrně bohatší. První závod se zde jel v roce 1950. V té době bylo populární závodit na normálních silnicích. První okruh tvořily tři místní silnice. Přibližně připomínal trojúhelník a měřil 3,3 míle (5,311 km). Na další dva ročníky se závod přesunul na jiný, mnohem náročnější, okruh, měřící 5,3 míle (8,529 km). V roce 1952 ale přišla nehoda při podobném závodě na okruhu ve Watkins Glen, kdy zahynulo malé dítě. Závody na veřejných komunikacích tak byly zakázány a piloti se museli přesunout na uzavřené okruhy.

 

Závod Champ Cars v roce 2006

Stejně jako ve Watkins Glen i u Elkhart Lake vznikla záhy nová trať nedaleko původního okruhu. Za rozmachem závodění u Elkhart Lake stál inženýr výstavby silnic Cliff Tufte. Ten si nedaleko Elkhart Lake vysnil závodní okruh. V dubnu 1955 se jeho sen stal skutečností a v oblasti ledovcem vytvořené morény Kettle Moraine se trať začala stavět. Okruh otevřený závodem Sports Car Club of America (SCCA) 10. září 1955 skvěle využívá místního terénu. O tom, jak perfektně Tufte okruh navrhl, svědčí, že se původní konfigurace zachovala dodnes a to trať vloni oslavila šedesáté narozeniny!

 

Prvním závodem byl podnik SCCA v nejvyšší kategorii National. 148mílový závod sportovních vozů se stal soubojem dvou jezdců – Sherwooda Johnsona ze státu New York a Kaliforňana Phila Hilla. Byl to právě pozdější mistr světa Formule 1 Hill, kdo na voze Ferrari Monza těsně vyhrál vůbec první závod na okruhu Road America.

Trvalo to ovšem téměř další tři desetiletí, než se na okruh poprvé podívala vrcholná formulová série, v té době šampionát CART. Před ním závody amerických formulí pořádal USAC a ten stále preferoval ovály. A navíc, nedaleko okruhu leží ovál Milwaukee Mile, který měl pevné místo v kalendáři a hostil pravidelně dva závody USAC ročně.

 

Okruh pohledem Jamese Hinchcliffea:

 

A tak podobně jako v případě dalšího dnes již legendárního okruhu v Long Beach to byla Formule 5000, v té době vrcholový americký šampionát zaměřený primárně na silniční okruhy, která jako první zavítala na Road Ameriku. Závody v letech 1974 a 1975 vyhrál Mario Andretti, kterému nedělalo problémy kombinovat závody Formule 1, USAC a F5000. V roce 1976 pořádala F5000 ve Wisconsinu hned tři závody, v následujícím roce ale skončila a SCCA ji nahradila znovuobnovenou sérii Can Am.

To už se ale pomalu blížila doba, kdy na Road Ameriku zavítala také nová série CART. První závod v roce 1982 vyhrál Mexičan Hector Rebaque. Ten má skutečně unikátní bilanci. V roce 1982 odjel v Americe šest závodů, všechny s týmem Forsythe Racing. Prvních pět nedokončil, to se mu povedlo až na Road America a hned z toho bylo vítězství.

Závod byl pevnou součástí kalendáře CART a později Champ Cars až do roku 2007. Na mále měl závod v roce 2003, kdy ho CART zrušil, protože mu promotér neplatil stanovené poplatky. Mario Andretti, jeden ze tří jezdců, kteří mají na kontě tři vítězství na Road America (to se povedlo jen jeho synovi Michaelovi a Emersonovi Fittipaldimu), se do všeho vložil a vyjednal mezi promotérem a sérii smír. Na jeho počest byl pak závod přejmenován na Mario Andretti Grand Prix at Road America. V roce 2005 byl závod přeci jen zrušen a to kvůli klesající návštěvnosti a ztrátě sponzorů, přesto se jej v dalším roce podařilo obnovit a až do zániku Champ Cars udržet v kalendáři.

 

 Bourdais vede závod v roce 2007.

S návratem do kalendáře IndyCar to několikrát vypadalo nadějně, ale vždy tu byla překážka v podobě závodu na Milwaukee Mile. Vzhledem k menšímu zájmu o závodění se promotéři a série vždy obávali, že menší stát, jakým je Wisconsin, prostě neuživí dva závody. A historickému okruhu v Milwaukee nechtěli házet klacky pod nohy. Ostatně podobné dilema řeší také v Ohiu, kde návrat závodu na letištním okruhu v Clevelandu blokuje to, že IndyCar závodí na okruhu Mid-Ohio Sports Car Course. Když ale závod v Milwaukee po loňském ročníku skončil, otevřela se šance to přeci jen zkusit na populární trati u Elkhart Lake.

 

Devět jezdců pamatuje, jaké to je na Road America závodit. V CART a Champ Cars tady zažili jen Sebastien Bourdais, Hélio Castroneves, Scott Dixon, Ryan Hunter-Reay, Tony Kanaan, Juan Pablo Montoya, Simon Pagenaud, Will Power a Graham Rahal. Jen Bourdais zde dokázal zvítězit. Při žádném svém startu navíc nechyběl na stupních vítězů a teď je namlsaný vítězstvím ve své třídě ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans.

Na Road America by neměl tento víkend chybět Josef Newgarden. Pilot, který před čtrnácti dny vážně havaroval na oválu v Texasu a odnesl si zlomeninu klíční kosti a také jedné z kostí na zápěstí! Při testech jej o víkendu sice zastoupil JR Hildebrand a ten bude také připravený jako náhradník, kdyby Newgarden přeci jen nemohl závodit, oblíbený Američan se ale pokusí do modrého vozu sponzorovaného společností Direct Supply usednout.

Jak se mu povede, můžete sledovat v neděli od 18:50 na programu NOVA Sport 2. Závodem vás jako již tradičně provedou Michal Beran a Martin Straka.

Road America
Délka trati: 4,048 míle (6,515 km), 14 zatáček
Délka závodu: 50 kol/202,4 mil
Rekord okruhu: Dario Franchitti (Team KOOL Green) - 1:39.866 v roce 2000

Časový harmonogram (SELČ)
Pátek 24. června
18:00 – 19:15 – 1. trénink
22:00 – 23:15 – 2. trénink
Sobota 25. června
18:00 – 18:45 – 3. trénink
22:00 – 23:15 – Kvalifikace
Neděle 26. června
15:00 – 15:30 – Warm up
19:15 – Start závodu Kohler Grand Prix at Road America