Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Ani Mercedes by nesouhlasil s rovným dělením

Ani Mercedes by nesouhlasil s rovným dělením

Ferrari si peníze za historický přínos zaslouží.

Toto Wolff, šéf týmu Mercedes, prozradil, že nejmocnější lidé F1 už diskutovali o možné úpravě systému rozdělování příjmů generovaných Formulí 1, přestože se tak pravděpodobně nestane dříve, než vyprší současné dohody, tedy po roce 2020. Představa, že by všechny týmy F1 dostávaly stejný podíl, se mu ale nezamlouvá o nic víc, než Christianu Hornerovi z Red Bullu.

"Měli jsme dlouhý rozhovor s různými tématy a jedním z nich bylo, jak se budou v budoucnu dělit příjmy," řekl Wolff. "Myslím, že je v zájmu každého, aby byl sport dlouhodobě stabilní, takže jsme diskutovali o několika možných modelech. Myslím, že bychom to mohli postavit na několika pilířích. Byl by to pilíř se základním příjmem, jistotou pro všechny, další pilíř s penězi rozdělenými na základě výsledků a ještě pilíř s odměnou za historické úspěchy. Podle mě by bylo správné brát v úvahu tyto tři elementy."

Ačkoli to takto formulované nezní špatně, velmi podobný systém funguje v současnosti a bude důležité, jak se mezi pilíře rozdělí procenta z příjmů sportu. Pokud by byl systém zdravě nastavený, malé týmy by se nemusely finančně trápit, protože příjmy sportu neustále rostou.

"Příjmy rostou. Bernieho obchody jsou ziskové a každým rokem lepší. Příjmy generované smlouvami s televizemi, sponzory a okruhy jsou každým rokem vyšší. Pamatuji si, že když jsem byl ještě u Williamsu, v roce 2009 mohl tým dostat za páté místo 35 až 40 milionů USD. Dnes může mít páté místo o přibližně 30 až 40 procent vyšší cenu (podle informací Autosportu dostala Force India za loňské páté místo 67 mil. USD, pozn. red.). Nedávno se podepsala nová televizní smlouva (ve Velké Británii), závodní okruhy mají víceleté smlouvy, takže sport je evidentně v dobré pozici."

Wolff také připomněl, že Mercedes letos dostal miliony navíc pouze díky tomu, že dvakrát získal mistrovskou trofej. Ještě loni dostal "bokem" výrazně méně než Red Bull, takže jsou to vlastně odměny za získané tituly.

"Možná, že předlohou pro nový model bude smlouva, kterou dal Bernie Mercedesu v roce 2012. Dostáváme odměny za dosažené výsledky. Nevěřil, že můžeme vyhrát dvě sezóny po sobě."
 
V souvislosti s nespravedlností současného systému se nejčastěji zmiňuje přibližně 70 milionů dolarů, které spolkne Ferrari jako odměnu za historický přínos a ke kterým se letos ještě připočte dalších přibližně 35 milionů za úspěchy posledních let. Dohromady je to více, než dostal Mercedes za loňské první místo v poháru konstruktérů, ale Wolffovi to nevadí.

"Myslím, že je každému jasné, že Ferrari je největší ikonou F1. Mají za sebou úžasnou historii a jsou pro tento sport velmi cenní. Takže v tom nevidím žádný problém."

Zlí jazykové říkají, že týmy Ferrari a Red Bull dostaly v roce 2012 štědré smlouvy, protože se jako první Ecclestonovi zavázaly až do roku 2020. Šéf Mercedesu nepředpokládá, že by se situace opakovala.

"To se nestane. Časy se změnily, svět je transparentnější a všichni máme svůj podíl. V současné situaci se nestane, že by si jeden tým pospíšil a vypekl ostatní."