Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Andretti Autosport útočí na sedmé vítězství v Iowě v řadě

Andretti Autosport útočí na sedmé vítězství v Iowě v řadě

Iowa Corn 300 – Před závodem

Dalším závodem pokračuje v neděli večer šampionát Verizon IndyCar Series. Tentokrát zamíří na krátký ovál Iowa Speedway ležící v zemědělském státě, v Iowě. Trať v posledních letech ovládají piloti týmu Andretti Autosport, kteří vyhráli šest posledních závodů na Iowa Speedway. Na okruhu se daří zejména Ryanu Hunter-Reayovi, který z posledních čtyř závodů tři vyhrál a v jednom skončil na druhé příčce.

Ovál měří 7/8 míle, tedy 0.875 míle, respektive 1,4 kilometru a je nejkratší tratí v kalendáři IndyCar. S vyprojektováním oválu pomáhal bývalý pilot NASCAR Rusty Wallace. Inspiroval se přitom svým oblíbeným okruhem v Richmondu.

První automobilové závody se objevily v Iowě obdobně jako v jiných státech ve druhé dekádě 20. století. Šampionát pořádaný organizací AAA hostila Iowa hned dvakrát v roce 1915 a jednou v roce následujícím. Jediný závod na půlmílovém prašném oválu v Burlingtonu vyhrál Bob Burman, závod na Des Moines Speedway pak druhý jezdec v cíli první Indy500 Ralph Mulford. Na míli dlouhý ovál s dřevěným povrchem se závody vrátily ještě v roce 1916. Nemistrovský závod na 60 mil vyhrál Eddie Rickenbacker, 150mílový hlavní závod pak Ralph DePalma.

Závody v zemědělském státě pak přerušila první světová válka. Iowané museli na návrat špičkové závodní série čekat téměř celé století! Až otevření oválu Iowa Speedway nedaleko patnáctitisícového městečka Newton, ležícího v samém srdci Iowy, otevřelo cestu.

Iowa Speedway - Virtuální kolo:

IndyCar Series zamířila na nový ovál necelý rok po jeho otevření. První závod vyhrál v roce 2007 Dario Franchitti startující za tým Andretti Green Racing. Krátká trať jezdce hodně překvapila. Díky vysokému klopení dosahovaly v tréninku vozy rychlosti přes 290 km/h. Na obkroužení necelé míle dlouhé dráhy potřebovali piloti méně než 18 sekund. Během většiny kola ale museli vydržet přetížení přesahující 4 G. Na trati se navíc nedalo moc předjíždět.

V následujících letech se ale podařilo výrobci pneumatik vyrobit pro Iowu směs, která společně s vylepšenou aerodynamikou vozů umožňovala, aby piloti mohli bojovat bok po boku i na krátkém oválu.

Kromě stáje Michaela Andrettiho, která od roku 2010 nepoznala v Iowě porážku a Franchitti (2007), Kanaan (2010), Marco Andretti (2011), Ryan Hunter-Reay (2012, 2014 a 2015) a James HInchcliffe (2013) získali celkem sedm vítězství, dokázal v Iowě zvítězit akorát tým Chipa Ganassiho zásluhou Dana Wheldona (2008) a Daria Franchittiho (2009).

Skutečným testem bude Iowa pro Josefa Newgardena. Pilot, který získal v posledních dvou závodech na této trati vždy druhé místo, má teď úplně jiné starosti. Jak vydrží jeho zraněná ruka závod na náročném oválu? Newgarden, který je v šampionátu pátý, si z přerušeného závodu v Texasu odvezl zlomenou klíční kost a zlomenou kost v zápěstí. Do závodu tentokrát odstartuje v identických barvách, jako majitel týmu, za který Newgarden startuje, Ed Carpenter.

Iowa Speedway
Délka trati: 0,875 míle (1,4 km)
Délka závodu: 300 kol (268,2 mil)
Klopení: 4° - 14°
První závod: 2007
Loňský vítěz: Ryan Hunter-Reay (Andretti Autosport)
Loňské pole position:Hélio Castroneves (Team Penske) – 0:35.0817
Rekord okruhu: Hélio Castroneves, Team Penske, 2014 -  0:17.2283

Časový harmonogram (SELČ)
Sobota – 8. července
17:00 – 18:15 – 1. trénink
21:00 – 22:30 – Kvalifikace
Neděle – 9. července
1:15 – 1:45 – 2. trénink
23:40 – Start závodu Iowa Corn 300