Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

F1 ruší omezení radiokomunikace

F1 ruší omezení radiokomunikace

Jezdci budou opět přijímat rady od svých inženýrů.

Na dnešním setkání Jeana Todta, Bernieho Ecclestona a šéfů týmů F1 v Ženevě se dohodlo okamžité zrušení omezení komunikace mezi jezdcem a týmem během závodů.

Důvodem, proč se F1 snažila jezdce přimět dostat své složité stroje od startu až do cíle na vlastní pěst, byly stížnosti diváků na to, že jezdci jsou svými inženýry ovládání jako loutky na provázcích. Tým inženýrů s telemetrickými daty z obou vozů a počítači snadno odhalí i menší jezdecké chyby a může svému svěřenci například poradit, aby zákrutou projížděl tak, jak to dělá týmový kolega. Když se ale takové rady zakázaly, objevila se nejistota ohledně skrytých a kódovaných zpráv pro jezdce, a tak přišel pokus stlačit komunikaci na naprosto nezbytné minimum.

Velkým problémem je, že tým někdy raději jezdci poradí a přijme trest, zvláště pokud radou ohledně nastavení vozu a jízdního stylu zachrání převodovku, hydrauliku, pohonnou jednotku, nebo jinou část vozu a jezdec získá alespoň nějaké body. Po Velké ceně Velké Británie byl takto potrestán Nico Rosberg a přišel o druhé místo, Jenson Button si v Maďarsku odpykal trestný průjezd boxovou uličkou a další tresty by na sebe jistě nenechaly dlouho čekat. To opět není situace, z níž by byli fanoušci spokojení, takže se celý nápad, systém trestů i seznamy povolených a nepovolených zpráv hází do koše, pouze s jednou malou výjimkou.

Komunikace zůstává omezená během zahřívacího kola a startu. Inženýři tak nadále nesmí jezdcům radit ohledně nastavení spojky a dalších předstartovních procedur a nadále můžeme vídat pokažené starty.

Změna může začít platit okamžitě, protože Sportovní pravidla F1 se nemění. V nich je napsáno pouze, že jezdec musí řídit svůj vůz sám a bez pomoci. Přísnost pravidla určuje ředitel závodů F1, Charlie Whiting, svými technickými direktivami. Zítra tedy týmům prostě rozešle nové instrukce.

Nejmocnější lidé zákulisí F1 diskutovali také o vynucování dodržování hranic trati. Sice je to je v podstatě správná věc, ale dá se vynutit pouze rozdáváním nepopulárních penalizací. Je tedy možné, že stevardi budou již v Německu méně přísní. Dlouhodobým řešením by pak mohlo být instalování vysokých obrubníků, jaké jsme letos viděli na Red Bull Ringu.