Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Grand magazín 12/2016 (21. července – 5. srpna)

Grand magazín 12/2016 (21. července – 5. srpna)

Zpravodajský souhrn věnovaný závodům a vozům GT.

Krátce ze světa

28. července
Po využití a vývoji Jaguaru XKR s homologací G3 v posledních pěti letech plánuje Emil Frey v příštím roce přestavbu novějšího F-Type dle pravidel třídy GT3.

Přestože samotný Jaguar úvahy o vývoji loni v únoru zamítl, ve spolupráci s nejstarším prodejcem britské značky se skýtá šance na možné zahájení projektu. Pomoc výrobce vlastněného indickou skupinou Tata může jen urychlit vývoj, o němž ve švýcarské týmu uvažují kvůli nahrazení staršího modelu.

Švýcaři jsou již nyní součástí jiného vývojového programu vozu GT3. Závodnímu oddělení Toyoty předávají poznatky z provozu Lexusu RC-F v sérii VLN. Tento vůz chce japonský výrobce nabídnout od příštího roku zákazníkům.

29. července
Na výroční tiskové konferenci během podniku 24 hodin ve Spa představil vedoucí SRO plány na příští rok. Zveřejněny byly takřka hotové kalendáře hlavních šampionátů (BGTS, IGTC, PWC, GT4) francouzské pořadatelské organizace.

Větší pozornost v nejbližší době čeká rozvoj evropské sérii s vozy GT4 anebo spolupráce s Američany při pořádání Pirelli World Challenge. Více informací naleznete v tomto článku Zde.

Výsledkový servis

ADAC GT Masters (4/7), Red Bull Ring

Na okruhu s malebnou kulisou rakouských Alp se utkalo 33 pravidelných účastníků německého mistrovství o další porci bodů.

První závod

I když pořadím na roštu sobotního závodu míchaly penalizace udělené po kvalifikaci, zásadnější byla nepřítomnost bentley Peppera (č. 7, Abt) kvůli technickým problémům. V druhém voze týmu Abt nedokázal Hamprecht (č. 8) udržet vedení, když podlehl v zatáčce Remus rozjetému Jahnovi (č. 17, Küs, Porsche). Ten si nejprve na startu snadno poradil s Gounonem (č. 77, Callaway, Corvette).

Mladý Francouz musel ještě odrážet útok dalšího porsche pilotovaného Renauerem (č. 99, Herberth), který přestal dotírat až po širším výjezdu ze Schlossgold. Oddechl si jen na chvíli, neboť se ocitl pod tlakem Stolla (č. 24, APR, Audi).

Na týmovou režii anebo respekt před mistrem si nehráli u Zakspeed. Po zaváhání Asche (č. 1, Mercedes) při útoku na pátého Renauera (č. 99, Herberth, Porsche), se Rogivue (č. 21) posunul na jeho šesté místo.

Jednalo se však o přijatelnější situaci, než to co se přihodilo střídajícímu Ludwigovi. Po čtvrthodinové opravě vjel před bílý mercedes nebezpečně Feige (č. 22, MRS GT, Nissan). Navíc jej zdržoval v boxové uličce (tři vteřiny nad limitem) a částečně i na výjezdu z ní.

Ještě než stačil předat Zonzini (č. 32, Bonaldi, Lamborghini) svému kolegovi, skončil po explozi pneumatiky v piruetách v únikové zóně za první zatáčkou. Krátce nato došlo na opačném konci cílové rovinky ke kolizi mezi bránícím Raggingerem (č. 99, Herberth, Porsche) a Miesem (č. 29, Land, Audi), jenž se snažil protáhnout vnitřkem poslední zatáčky. Rotujícímu audi se musel vyhýbat Sylvest (č. 21, Zakspeed, Mercedes), což se mu naštěstí podařilo.

Na ukončení povinných výměn tak navázala neutralizace závodu. Zatímco Mies se neúspěšně pokoušel dostat s poškozeným levým zadním kolem do boxů, Ragginger byl úspěšnější. Ani rychlá oprava u mechaniků nezabránila brzkému ukončení.

Bezpečnostní vůz vydržel na dráze sedm minut, pak se mohli střídající jezdci znovu naplno oddávat soubojům. Krátce po udělení penalizace za překročení rychlosti v boxové uličce třetímu Vanthoorovi (č. 24, APR, Audi), se Belgičan utkal v kontaktním souboji s Jönsem (č. 8, Abt, Bentley). Při něm nedobrzdil do úvodní zatáčky a uvolnil ze zádi Němcova vozu kameru. S poškozeným vozem Vanthoor musel čelit útokům Keilwitze (č. 77, Callaway, Corvette).

Po chybě v zatáčce Remus musel Ludwig (č. 1, Zakspeed, Mercedes) bránit čtvrtou příčku před dotírajícím Schwagerem. Úřadující šampión však odolal pouze do následující zatáčky Schlossgold.

Výsledky po ujetí 40 kol naleznete Zde, sestřih Zde.

Druhý závod

Při startu si Keilwitz (č. 77, Callaway, Corvette) pohlídal vedení před Vanthoorem (č. 24, APR, Audi) a Abtem (č. 7, Abt, Bentley). Ve třetím kole došlo poprvé na kolize míchající pořadím, když v první zatáčce poslal šestnáctého Winkelhocka (č. 15, Phoenix, Audi) do hodin Tweraser (č. 16, Grasser, Lamborghini).

Krátce nato odstoupil ze závodu první odpadlík Spengler (č. 32, Bonaldi, Lamborghini). V sedmém kole následoval pátý Schwager (č. 69, Callaway, Corvette), který nedobrzdil v zatáčce Remus a narazil do čtvrtého Da Costy (č. 20, Schubert, BMW). Schwager dojel pouze k mechanikům, Portugalec vydržel na dráze o čtvrt hodiny déle, než vůz odstavil.

Vzestup Pohlera (č. 11, Grasser, Lamborghini) z 26. pozice na startu zastavil v desátém kole o sedm míst výše defekt levé zadní pneumatiky. Kvůli němu dostal hodiny v zatáčce Schlossgold, další problém nastal i při výměně kola. Mechanici pochybili při rutinní proceduře, takže zakrátko ztratil Pohler dalších více jak dvacet vteřin po přiděleném trestu průjezdu boxy.

V 15. kole nezvládl průjezd Schlossgold v té době pátý Jöns (č. 8, Abt, Bentley). Výsledkem byl zisk pozice pro Ludwiga (č. 1, Zakspeed, Mercedes), Da Costu (č. 20, Schubert, BMW) a Bartha (č. 13, RWT, Corvette).

Ještě před zastávkou zdolal mezi zatáčkami Rauch a Würth Keilwitze (č. 77, Callaway, Corvette) Vanthoor (č. 24, APR, Audi). Belgičan, který se před tím držel Němce jako stín, se ihned začal vzdalovat. Bezmála dvacetivteřinové zdržení čekalo Twerasera (č. 16, Grasser, Lamborghini), respektive střídajícího Stolze, když bylo nutné spravit uvolněnou přední kapotu.

Krátce po skončení možnosti výměn se maršálové odhodlali k odklizení Haaseho audi (č. 33, Car Collection), jenž více jak pět minut stálo na kraji druhého sektoru. Když se během pěti minut úkol zdařil, závodilo se pouze jediné kolo. V něm se neúspěšně pokoušel útočit na vedení Gounon (č. 77, Callaway, Corvette), za zatáčkou Rauch Stoll (č. 24, APR, Audi) útok odrazil.

Za zatáčkou skončili v kačírku Feige (č. 22, MRS GT, Nissan) a Zanella (č. 36, Schütz, Porsche). Po dalších osmi minutách neutralizace se naplno rozhořely boje v posledních devíti minutách.

Po novém startu se Francouz pokusil o další útok, ale na výjezdu z Remusu musel hájit druhou příčku před Jönsem. Na čele se pořadí neměnilo, tuhé boje probíhaly o poslední bodovanou pozici. Z ní vystrnadil bojovný Rogivue (č. 21, Zakspeed, Mercedes) Siedlera (č. 5, HB Racing, Lamborghini). Němec se během posledních dvou kol propadl dokonce až na šestnáctou pozici.

Výsledky po diskvalifikaci obou vozů týmu APR kvůli neshodě při technické přejímce naleznete Zde, sestřih Zde.

Blancpain Endurance Cup (4/5); BGTS (7/10), 24 hodin ve Spa

K dalšímu dějství jeden den trvající bitvy v ardenském pohoří se sjelo celkem 65 účastníků: 29 soupeřilo v celkovém hodnocení, 25 v kategorii smíšených posádek a 11 amatérských (včetně dvou pohárových porsche).

Ve čtvrteční kvalifikaci, v níž první desítku opanovalo Audi a Mercedes, nakonec stanul na vrcholu McLaren (více Zde). Důležitější pro dvacet nejrychlejších však bylo páteční superpole, v němž se britský vůz potýkal s problémy. Prvních šest míst patřilo vozům s trojcípou hvězdou, což spolu s nekonečným čekáním na potvrzení výsledků nevěstilo mnoho dobrého (více Zde).

Sporné rozhodnutí technických komisařů vynesené v sobotu odpoledne potrestalo Mercedes odebráním pátečních časů, zásadnější byl další trest v podobě pět minut trvající zastávky v úvodu. Provinění v podobě odlišného nastavení zapalování v porovnání s homologací spadá dle nezaujatých pozorovatelů do kategorie obvyklejšího překročení plnicího tlaku u turbomotorů – bez dodatečných přísných trestů.

Úvod patřil italským značkám (Lamborghini č. 16 a Ferrari č. 50), které vystřídalo audi č. 28 týmu WRT. BMW č. 99 týmu Rowe následně těžilo z dobrého načasování zastávek během častých fází plné žluté, případně neutralizací. S postupující nocí se prosazovala také posádka bentley č. 8, jenže časté chyby všech zúčastněných v týmu M-Sport mařily naděje na setrvání ve vedení.

Prapor audi po kolizi belgického audi č. 28 následně držel se ctí vůz č. 6 týmu Phoenix. Jenže nečekaný požár po jednom z mnoha typických defektů pneumatiky prakticky ukončil šance na triumf výrobce se čtyřmi kruhy ve znaku.

Po předchozích náznacích vrtochů horského prostředí přišlo během dne časté střídání podmínek deštěm skrápěné a posléze osychající dráhy. Dramatický závěr přišel po prudkém lijáku půl hodiny před koncem, který vynesl na stupně vítězů jeden z potrestaných mercedesů (AKKA-ASP) č. 88 anebo dlouhou opravou zatížené audi č. 28.

Bodové příděly, případně popis závodu po šesti hodinách naleznete Zde a po dvanácti hodinách Zde. Konečné výsledky popis druhé části závodu se nachází Zde.

Necelých osm minut trvající sestřih můžete shlédnout Zde.

Očekávané události

5. – 7. srpna - ADAC GT Masters (4/7), Nürburgring

Na okruh vinoucí se pohořím Eifel se chystá 32 účastníků, chybět bude pouze corvette týmu Callaway (č. 31). Závody lze sledovat pouze v jeho průběhu s malými časovými přesahy Zde, možnosti pozdějšího shlédnutí jsou omezené. Časy vysílání naleznete v níže uvedené tabulce.

 Událost  Den  ADAC  Start
 První závod  Sobota  13,15 – 14,15
13,13
 Druhý závod  Neděle  13,15 – 14,15
13,13

Časový údaj v kolonce Start značí výjezd do zahřívacího kola za zpomalovacím vozem. Podle délky okruhu trvá okolo dvou minut, poté je závod zahájen letmým startem po protnutí startovní čáry.

19. – 21. srpna - ADAC GT Masters (4/7), Zandvoort

26. – 28. srpna - Blancpain Sprint Cup (4/5); BGTS (8/10), Hungaroring

Doplňující odkazy

 Popis
Odkaz
Grand magazín 11/2016 (1. – 20. července)
Profil Blancpain Sprint Cup 2016
Profil ADAC GT Masters 2016
Profil Blancpain Endurance Cup 2016
Profil 24 hodin ve Spa 2016

Zdroj: SRO, ADAC, Sportscar 365, Daily Sportscar, Formule