Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Některé týmy se chtějí vzdát větrných tunelů

 Některé týmy se chtějí vzdát větrných tunelů

Místo nich nakoupí výkonnější počítače.

Strategickou skupinu F1 čeká hlasování o návrhu týmu Force India, který se chce postupně vzdát testování ve větrném tunelu. Podobný návrh se objevil před koncem minulé sezóny, ale ten navrhoval úplný zákaz používání větrných tunelů pro všechny týmy F1 a mnohé týmy s novými a drahými tunely byly samozřejmě zásadně proti tomu. Force India a další menší týmy se nyní pokusí protlačit alternativu.

V současnosti jsou všechny týmy při vývoji omezené na straně počtu hodin strávených ve větrném tunelu i počtem teraflopů použitých při práci s CFD (Computational fluid dynamics). Indický tým chce, aby mu bylo umožněno vzdát se větrného tunelu a namísto toho využít další teraflopy. Práce aerodynamiků by tak byla složitější, ale tým by ušetřil miliony eur.

"Strategickou skupinu jsme požádali o nalezení cesty, jak bychom se mohli přesunout k práci s CFD," řekl zástupce šéfa týmu Force India, Bob Fernley. "Je zřejmé, že CFD časem nahradí větrné tunely a my bychom tomu chtěli efektivním způsobem napomoci. Formule 1 se nyní točí kolem větrných tunelů a my bychom chtěli Formuli 1, která nám umožní přejít k CFD. Vznikla by zcela nová rovnice, přičemž současný systém by zůstal zachovaný."

Návrh putoval na stoly členů Technické skupiny, a když se technický experti dohodnou, jak spravedlivě vyměnit hodiny v tunelu za výkon výpočetní techniky, bude na řadě Strategická skupina, kde má Force India jeden z osmnácti hlasů.

Force India vlastní jeden starší větrný tunel, ale sama ho nevyužívá, protože je pro potřeby týmu F1 již zastaralý. Místo toho si pronajímá větrný tunel Toyoty v německém Kolíně nad Rýnem a do drahé výstavby vlastního moderního tunelu se jí nechce. Vlastní tunel nemají ani malé týmy Manor a Haas a italské Toro Rosso využívá tunel v Anglii, jelikož by i pro něj byla výstavba nového ve svém areálu příliš drahá.

"Jsou zde minimálně čtyři týmy bez vlastního větrného tunelu a věříme, že možná už za tři, čtyři roky může být CFD primárním nebo jediným nástrojem vývoje aerodynamiky. Ušetřilo by to spoustu peněz. Tým jako náš by ušetřil mnoho milionů."

Vyvíjet aerodynamiku pouze s pomocí CFD se již pokoušel Virgin Racing a neuspěl, ale to bylo v roce 2010.

"Tehdy to bylo od Virginu velmi ambiciózní. Jednoznačně byli nastaveni správným směrem, ale tehdy ještě nebyl správný čas. Jako u mnoha věcí, i zde je třeba počkat, dokud bude technologie plně připravena. Již několik let platí omezení větrných tunelů a nepochybně nám to ušetřilo spoustu peněz, ale technologie jako CFD se neustále vyvíjejí, proto musíte opakovaně rozhodovat o stejných věcech."