Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Hunt po triumfu v Zandvoortu jen dva body za Laudou

Hunt po triumfu v Zandvoortu jen dva body za Laudou

Motorsport před 40 lety - 35. díl

V neděli odpoledne 29. srpna 1976 činil bodový náskok Nikiho Laudy na Jamese Hunta již jen dva bodíky a favoritem na titul mistra světa byl najednou jednoznačně Brit. Ještě před měsícem zcela nemyslitelná konstelace... 

Mezi 27 přihlášenými vozy do velké ceny Nizozemí byl znovu i tovární Ferrari Claye Regazzoniho. Commendatore ještě nenasadil druhý vůz, i když více méně veřejně vyjednával s Carlosem Reutemannem, respektive s Ecclestonem, kterému Argentinec "patřil".  Svému bezbrannému týmovému kolegovi Regazzoni (handikapován při tenisu nalomeným žebrem) ale příliš nepomohl: kvalifikoval se jen jako pátý. Vedle Johna Watsona to byl i Ronnie Peterson, který se bohužel až závěrem šampionátu dostal do vítězné formy. Švéd postavil svůj March 761 (tentokrát v barvách modeláře Johna Daye) na pole-position. Byl o osm setin rychlejší, než výborně naladěný Hunt. Senzačním třetím časem ohromil Tom Pryce na novém Shadowu DN8 a John Watson signalizoval ze čtvrtého startovního místa, že jeho úspěch v Rakousku nebyl náhodou. Regazzoni tvořil třetí řadu s Andrettim, za nimi se postavili Brambilla a Scheckter.

Jedenáctý čas si připsal "nový" jezdec Ensignu, Jacky Ickx. Belgičan měl i v závodě předvést, čeho je pořád ještě schopný, když má k dispozici dobrý materiál. Larry Perkins slavil povedený comeback ve druhém Ensignu (Boro) dobrým 19. časem a hned za ním na startu číhala debutující domácí hvězda Boy Hayje v Penske PC3 týmu Hexagon. Svého debutu ve formuli 1 se konečně dočkal i Conny Anderson, závodu přihlížet musel jen Pesenti-Rossi.

A bylo nač se dívat. Mnozí pamětníci označují dodnes Zandvoort za nejlepší závod sezony 1976. Peterson se po výborném startu snažil stylem Jima Clarka ostatním ujet, od pátého kola byl ale Watson znovu "nalepený" za jeho zadním spoilerem. A nejen to: jezdec z Belfastu chtěl opět vyhrát. Watsonovy útoky ale blonďák s nevinným obličejem odrážel svým známým brutálním kličkováním a blokováním. Při jedné takové akci Johna poslal do štěrku a na druhé místo proklouzl Hunt. Za vedoucí trojicí se vytvořila urputně bojující skupina ve složení Regazzoni, Andretti, Pryce, Scheckter, Pace, Brambilla a Depailler, která fandům nabízela bezvadné předjíždění stylu F3. 

Ve 12. kole ale všechny Petersonovy triky nic nezmohly a Hunt byl v čele! Watson potřeboval jen o okruh více, aby se před Ronnieho konečně také dostal. John měl viditělně nejrychlejší auto závodu, Hunt ovšem hájil první místo stejně odhodlaně, jako předtím Peterson. Fantasický duel Hunt-Watson bohužel ukončila v 47. irova rozbitá převodovka...

Také Huntův McLaren M23 už "neseděl", jako úvodem podniku a Regazzoni s Andretti ho obřími kroky doháněli. Po nervy drásajícím finiši dojeli Hunt, Regazzoni a Andretti v odstupu pouhých dvou sekund.  James tedy mohl v den svých 29. narozenin slavit páté vítězství v Grand Prix. Výborný Pryce dojel jen o sedm sekund později jako čtvrtý, zbývající body sebrali Brambilla a Depailler.

Peterson musel kvůli klesajícícmu tlaku oleje vzdát. Za dobrým  závodem  se mohli ohlédnout i Ickx a Perkins. Jacky byl ještě deset kol před cílem šestý, když ho zradila elektrika.   Larry se dokázal prokousat až na 13. pozici, kolem poločasu ale havaroval. Jeho sponzoři byli ovšem natolik spokojeni, že mu přislíbili podporu i pro Monzu. Debutanti Anderson a Hayje nedojeli, Stommelen, který zastupoval zraněného Edwardse, dovlekl pomalý Hesketh do cíle jako poslední.

Novinky z formule 1:

- z Japonska bylo slyšet, že do domácí GP nenastoupí s vlastním vozem jen Kojima, ale i neblaze známá značka Maki. Japonci údajně chtěli britského pilota a mezi Purleyem, Mageem, Ashleyem, Crawfordem a Evansem si nakonec vybrali Boba, který  hned spěchal do Nipponu k přípravě sedačky...

- tým RAM se velké ceny Nizozemí nezúčastnil. "Naše tahanice s Kesselem ještě pořád není u konce a chtěl jsem v Zandvoortu zabránit dalšímu konfiskování našeho materiálu," jak vysvětlil John MacDonald. Své vozy reději nasadil v britské F1 a ohledně závodu ve Fuji vyjednával s Japoncem Kuwašimou.
- Mo Nunn prodal podíly své stáje Ensign Chuckovi Jonesovi z Kalifornie.

Pokud roku 1976 nějaký šampionát prožíval začátky rozkvětu, pak to byla "Britská formule 1", či ShellSport 5000 European Championship, jak si toto mistrovství tenkrát říkalo. V pondělí po velké ceně Holandska se závodilo v Brands Hatchi. Do závodu se přihlásil rekorní počet 38 vozů a pořadatel, který byl ještě začátkem sezony rád za každého pseudo-závodníka na startu,  dokonce nechal tři nejpomalejší přihlížet. Za poznámku stojí, že vůbec nejpomalejším byl Rakušan Oppitzhauser - tedy jezdec, který snil ještě před dvěma týdny o tom, kvalifikovat svůj March 761 do velké ceny...

Nejrychlejší v kvalifikaci byl opět David Purley (Chevron-F5000), který v rámci podniku předvedl i první studii svého rekordního automobilu. Za ním se kvalifikovali Keith Holland (Lola-F5000), Eddie Cheever (Ralt-F2), Mike Wilds (Ensign-F1), Bob Evans (McLaren-F5000), Divina Galicová (Surtees-F1), Ted Wentz (Lola-F2), Richard Robarts (March-F2) a mnoho dalších zajímavých kombinací. Zajímavou "novinkou" byl především vůz Boba Evanse. Jednalo se o týmem McKechnie připravený McLaren-Chevy M25, který továrna před třemi lety postavila pro F5000, vůz ale jen testovala a nikdy nenasadila.

Závod zcela ovládl David Purley a Bob Evans ubránil druhé místo před hladovým Cheeverem. Eddie poprvé nastoupil na Raltu-Hart: Ron Dennis totiž nechtěl dále nasazovat svůj tým Project4 s vozy March. Čtvrtý dojel Damien Magee, kterému tým Hexagon přivezl Penske PC3, se kterým předešlého dne jel Hayje v Zandvoortu! Hvězda Formule-V, Mikka Arpiainen ukázal, že umí i s formulí 2 (Chevron B35), když v boji o páté místo porazil Hanse Bindera ve stejném voze. Sedmý skončil Andy Suttcliffe. Bývalý nadějný britský talent se do kokpitu vrátil po dvouleté pauze a v RAM-Brabhamu-F1 se ještě cítil trochu "zarezlý"...

         
První kolo v Zandvoortu: Peterson vede Gerlachbochtem Watsona, Hunta, Andrettiho, Pryce, Regazzoniho, Schecktera, Paceho, Laffita, Brambillu, Ickxe, Depaillera, Masse, Reutemanna a Nilssona.

Slibný debut nového vozu: Tom Pryce krotí povedený Shadow DN8.

Bob Evans na neznámém McLarenu M25.