Novinky

  • 28.03.2024 Good Z Güntera Steinera je ambasador VC Miami.

  • 23.03.2024 Good Roman Staněk vybojoval ve sprintu v Austrálii 2. místo

  • 22.03.2024 Good Vettel bude testovat Porsche 963 LMH.

Facebook Instagram

IndyCar míří do „Mekky amerického silničního závodění“

IndyCar míří do „Mekky amerického silničního závodění“

IndyCar Grand Prix at the Glen – před závodem

Předposlední závod letošní sezóny má tento víkend na programu šampionát Verizon IndyCar Series. Podle původních plánů měli piloti závodit tento víkend na městském okruhu v centru Bostonu. Spory promotéra s městem ale způsobily, že závod byl zrušen a místo do Bostonu zamířila série na starý známý okruh ve Watkins Glen, kde závodila naposledy v letech 2005 až 2010.

Okruh ve Watkins Glen má skutečně bohatou historii. Ne nadarmo se mu přezdívá „Mekka amerického silničního závodění“. Právě tady, respektive pár kilometrů od místa, kde leží dnešní trať, se uskutečnil první závod na silničním okruhu po 2. světové válce. Uspořádal jej mladý právník Cameron Argetsinger. Coby dítko z bohaté rodiny si totiž po válce koupil závodní vůz MG-TC a protože neměl kde závodit, zrodila se myšlenka uspořádat závody.

Původní trať měřící 10,6 km vedla přímo městečkem Watkins Glen. To se v roce 1952 stalo osudným sedmiletému chlapci Franku Fazzarimu, kterého smetl a usmrtil jeden ze závodních vozů. Proto byl nejdříve závod přesunut mimo město a v roce 1956 na k tomu postavený silniční závodní okruh. Smrt Franka Fazzariho vedla ke vzniku ještě jednoho legendárního okruhu. Když museli jezdci opustit veřejné silnice, tak jako Argetsinger postavil Watkins Glen, o pár set kilometrů na východ postavil Clif Tufte neméně známý okruh Road America.

Trať ve Watkins Glen několikrát prošla modifikací. Tou nejvýznamnější byla v roce 1971 přístavba části známé jako „bota“ nebo také „kovadlina“, čímž vznikla dlouhá varianta okruhu využívaná od roku 1971 Formulí 1 a v poslední době také IndyCar. Další významnou změnou pak byla výstavba šikany před 5. zatáčkou („vnější smyčkou“), kterou se na začátku 90. let řešilo nebezpečné místo, kde v roce 1991 zemřel pilot NASCAR J. D. McDuffie.

McDuffie nebyl jedinou obětí Watkins Glen. O život zde přišli také dva piloti Formule 1, v roce 1973 vítěz závodu z roku 1971 Francouz Francois Cevert. O rok později pak Rakušan Helmuth Koiningg. V případě pilotů Formule 1 byly na vině nekvalitní svodidla, jejichž spodní část nevydržela náraz, zatímco horní ano.

Watkins Glen dlouho stálo mimo zájem amerických formulových sérií. Ty do Watkins Glen zavítaly poprvé v roce 1979 a vydržely zde tři roky, přičemž v prvních dvou sezónách využívala série CART krátkou verzi okruhu, na které závodí také NASCAR, a v poslední sezóně, kdy nahradila Formuli 1 a převzala její podzimní termín, závodila na dlouhé variantě. Všechny tři závody vyhráli piloti týmu Penske, první dva Bobby Unser, poslední Rick Mears.

Pak ale CART Watkins Glen opustil a na slavný okruh se vrátila až IRL IndyCar v roce 2005. Po šesti závodech, z nichž tři vyhrál Scott Dixon a po jednom Ryan Hunter-Reay, Will Power a Justin Wilson, který ve Watkins Glen přivezl první vítězství pro Dale Coyne Racing, se ale IndyCar rozhádala s majitelem okruhu, NASCARem vlastněnou společností International Speedway Corporation.

O tom, že jsou už vztahy mezi IndyCar a ISC lepší, svědčí to, jak moc Watkins Glen stálo o pořádání závodu IndyCar a že v krátké době stihli majitelé okruhu vše připravit a nahradit závod v Bostonu. A co víc, před závodem oznámili, že IndyCar bude ve Watkins Glen pokračovat i v příštích letech!

V podstatě už jen na souboj Pagenauda a Powera se zúžil boj o mistrovský titul. Startovní pole ve Watkins Glen, a pak také v posledním závodě letošní sezóny v kalifornské Sonomě, rozšíří nováček RC Enerson. Tomu dá podruhé a potřetí šanci tým Dale Coyne Racing. Při svém debutu na okruhu Mid-Ohio Sports Car Course rozhodně nezklamal!

Závod divákům v České republice a na Slovensku přinese živě kanál NOVA Sport 2.

Watkins Glen International
Délka trati: 3,40 míle (5,43 km), 11 zatáček
Délka závodu: 60 kol, 204 mil
První závod: 1979
Poslední pole position: Will Power (Team Penske) – 1:29.3164 v roce 2010
Poslední vítěz: Will Power (Team Penske)
Rekord okruhu: Ryan Briscoe (Team Penske) – 1:28.1322 v roce 2009

Časový harmonogram (SELČ)
Pátek 2. 9.
17:00 – 17:45 – 1. trénink
21:30 – 23:30 – 2. trénink
Sobota 3. 9.
17:00 – 17:45 – 3. trénink
21:00 – 22:15 – Kvalifikace
Neděle 4. 9.
16:30 – 17:00 – Warm up
20:37 – Start závodu Grand Prix at the Glen