Novinky

  • 28.03.2024 Good Z Güntera Steinera je ambasador VC Miami.

  • 23.03.2024 Good Roman Staněk vybojoval ve sprintu v Austrálii 2. místo

  • 22.03.2024 Good Vettel bude testovat Porsche 963 LMH.

Facebook Instagram

Arjun Maini: Nová indická naděje

Arjun Maini: Nová indická naděje

Rozhovor s pilotem stáje Jenzer

Jméno Arjun Maini pravděpodobně málokomu něco řekne. Přitom tento nováček GP3 již od svého debutu, který navíc proběhl až v průběhu sezóny na Silvertone, ukazuje velmi sympatické výkony. Sice nevyhrává jeden závod za druhým, ale zatímco jeho týmový kolegové se slabím Jenzerem bojují na konci pole, on pravidelně bojuje po boku těch nejlepších. Podle mě by si tento mladý Ind zasloužil rozhodně větší pozornost, proto jsem se ho rozhodla vyzpovídat na jednom z jeho závodních víkendů. 

Vezměme to od začátku. Jak se vlastně stalo, že se malý kluk z Asie dostal k motorsportu? „Když jsem byl malý, můj otec také závodil. Chodil jsem s ním na okruhy a pozoroval ho. Zaujalo mě to, a když mi bylo pět, koupil mi otec motokáru. A tak to celé začalo“ vzpomíná Arjun.

O tom, jak byl před vstupem do GP3 Arjun Maini neznámé jméno svědčí i to, že o jeho předchozí kariéře nenalezneme téměř nic na internetu. Poprosili jsme ho tedy, aby nám svou cestu do série GP3přiblížil… „Nejdříve jsem závodil v národních motorkách a vyhrál národní šampionát v letech 2007 a 2009. Pak jsem se vydal závodit na motokárách po celé Asii a vyhrát tam několik disciplín, takže jsem se přestěhoval závodit na motokárách do Evropy. Což už bylo trochu složitější, protože pro každého kluka, co přijde závodit do Evropy, to bývá docela obtížné, takže jsem s tím docela bojoval.“

Když v roce 2013 dosáhl patnácti let, přešel na formulové závodění: „Nejdříve jsem závodil ve formuli BMW Asia a skončil jsem čtvrtý v Asia Cupu, první v Asia Cup Super Six a druhý ve Formuli BMW India. To si myslím, že bylo docela dobré pro můj první rok závodění v autech, takže jsem se pro druhý rok přestěhoval do Anglie závodit v BRDC formuli 4 a skončil čtvrtý, takže jsem v sezóně 2015 přešel do formule 3 a tam už se mi tolik nedařilo.“  Přiznává skutečnost, že v roce 2015 skončil v F3 European  až jako osmnáctý a letos ve dvanácti odjetých závodech získal pouhé tři body „Když jsem se teď přestěhoval do GP3, tak to jde všechno naštěstí mnohem lépe.“ dodává.

Jeho debut v GP3 byl opravdu milým překvapením. Ve své první kvalifikaci na Silverstone, která byla navíc ovlivněna hustým deštěm, se dokázal kvalifikovat jako třetí. Ve svém prvním závodě skončil osmý, což znamenalo nejen důležité body pro tým, ale hlavně start z pole position ve druhém závodě. Závod mu však pokazil Matthew Perry, který do mladého Inda narazil a poškodil mu vůz. Další šance přišla ihned další závod v Maďarsku, kde opět dojel osmý a získal tak další pole position pro nedělní závod. Tam už se mu zadařilo a první startovní pozici proměnil v druhé místo v cíli. Ač jeho týmový kolega stále bojoval na konci pole, on se i v závodě v Německu dokázal kvalifikovat v první desítce a opět bodovat, a v nedělním závodě z toho byla již potřetí první startovní řada. Tam se hned po startu ujal vedení, a vypadalo to, že by dokonce mohlo přijít i první vítězství. Bohužel mu ale dobře rozjetý závod zkazil safety car a po nepovedeném restartu se propadl až na šesté místo, nakonec ale zabojoval a bylo z toho alespoň páté místo v cíli. Naposledy pak dokázal zazářit v nedělním závodě na Monze, kdy při startu z konce pole dokázal projet cílem jako šestý.

A jak situaci vnímá Arjun?  Byl překvapen tím, že dokázal být ihned od svého debutu takto konkurenceschopný, i když závodí za nejslabší tým v poli?  „Abych byl upřímný, dost jsem si věřil už od začátku, protože v F3 to sice pro mě bylo hodně těžké, ale jako jezdec jsem se tam hodně naučil. Takže  jsem věděl, že tohle je šance ukázat, kdo jsem a pro co jsem byl stvořen, takže jsem nebyl příliš překvapen . Výsledky jsou sice lepší, než jsem očekával, ale stále si myslím, že je tu ještě co ukazovat.“

Přitom měl Arjun situaci stiženou tím, že do sezóny nastoupil až v jejím průběhu . Spatřuje v tom nějakou nevýhodu? „Nevýhoda byla hlavně v tom, že jsem se neúčastnil testování. Myslím, že ostatní měli kolem dvanácti testovacích dní a pak další dva závodní víkendy, kterých jsem se neúčastnil. Takže to samozřejmě pro mě bylo složité, protože každý závod také znamená padesáti minutový trénink před kvalifikací. Takže si myslím, že z tohoto úhlu pohledu, se mi dařilo docela dobře.  Nyní se stále více přibližuju porozumět autu, takže se také každý závod zlepšuju.“

A jakého ze svých výkonů, které prozatím v GP3 ukázal, si cení nejvíce? „Pravděpodobně mého druhého závodu na Hockenheimu, protože si osobně myslím, že jsem jel velmi dobře. Startoval jsem jako druhý a ihned se ujal vedení, ale bohužel s virtuálním safetycarem jsem o vedení přišel a propadl se na šesté místo. Ale myslím, že jsem zbytek závodu odjel velice dobře, i když jsem nakonec skončil pouze pátý. Takže to považuji za můj nejlepší závod v GP3.“

Myslí si, že by letos mohl v jednom ze zbývajících závodů zvítězit? “Doufám, že ano. Nepřemýšlím však o tom, přemýšlím o práci, kterou musím udělat, ale doufám, že o vítězství bojovat mohu.  Bylo by to opravdu pěkné a dost by to posílilo mou sebedůvěru. Ale teď pouze přemýšlím o tom, jak odvést co nejlépe svou práci při řízení, jak se stále zlepšovat v trénincích, mít dobrou kvalifikační pozici a pak uvidíme, co se stane v závodě.“

V Mainiho blízkosti je možné často spatřit Karuna Chandhoka, jednoho ze dvou Indů, kteří závodili ve formuli 1. Pomáhá Arjunovi nějak s jeho kariérou? “Ano hodně mi pomáhá už od doby, co jsem byl mladší, a to hlavně s radami, jakou cestou se vydat. Protože  díky svým zkušenostem z F1 ví,  jaké cesty jsou ty správné. Takže si Karunovi pomoci velmi cením, nechává mě učit se z jeho chyb, což je pro mě opravdu důležité, a až do teď nám spolu vycházelo všechno velmi dobře.“ uzavírá Arjun.

Na další Arjunovi výkony i výkony jeho soupeřů se budete moci podívat již tento víkend, kdy série GP3 poprvé ve své historii zavítá do Malajsie. Evropský fanoušek si však bude muset přivstat. Sobotní závod se jede ve 4:30 středoevropského času a nedělní ve 4:05.