Novinky

  • 28.03.2024 Good Z Güntera Steinera je ambasador VC Miami.

  • 23.03.2024 Good Roman Staněk vybojoval ve sprintu v Austrálii 2. místo

  • 22.03.2024 Good Vettel bude testovat Porsche 963 LMH.

Facebook Instagram

Hunt vitězí i v USA, Fuji bude velkolepé finále!

Hunt vitězí i v USA, Fuji bude velkolepé finále!

Motorsport před 40 lety - 41. díl

Z Mosportu se karavana formule 1 hned stěhovala do US-státu New York, na obávaný okruh ve Watkins Glenu. 27 účastníků tam přivítalo opravdu zlé počasí. V pátek dopoledne se jelo za deště a teplot jen málo nad nulou. Odpoledne se začalo trénovat za mokra, dráha ovšem ke konci session poněkud oschla. V noci z pátku na sobotu dokonce sněžilo a v sobotu pršelo celý den tak silně, že na jízdu s monopostem F1 nebylo ani pomyšlení. 

O postavení na startu tedy rozhodly časy z pátečního odpoledne a byl to zase jednou James Hunt, kdo byl nejrychlejší. Za Angličanovým McLarenem se kvalifikovali Jody Scheckter (Tyrrell), Ronnie Peterson, Vittorio Brambilla (oba March), Niki Lauda (Ferrari) a další ze silného trojlístku značky March, Hans-Joachim Stuck.

Startovní pole obsahovalo dva nováčky. Brazilec Ribeiro kvalifikoval Edwardsův Hesketh jako 22., Australan Warwick Brown postavil Amonův Wolf-Williams hned za něj. Chris Amon se po své kanadské nehodě ihned oddal do péče lékařů hokejového mužstva Montreal Canadians, i ti ovšem s natrženým vazivem jeho kolena nic nezmohli. Novozélanďanova kariéra ve formuli tím byla nadobro ukončena. 

Proč si Frank Williams vybral za náhradu právě specialistu F5000 Browna asi navěky zůstane tajemstvím jeho peněženky. Jediným nekvalifikovaným byl zase jednou statečný Stuppacher. V dešti pátečního dopoledne za sebou Rakušan ještě nechal Lungera s Brownem, odpoledne byl ale znovu nejpomalejší.

V neděli sice vysvitlo slunce, zima ale zůstala. Tak jako před týdnem v Kanadě, si to Hunt musel i tentokrát o vítězství rozdat s jedním z šestikolových Tyrrellů P34. Tentokrát byl oříškem k rozlousknutí Jody Scheckter. Jihoafričan vyrazil lépe, než Brit a 36 kol těsně vedl. V 37. kole převzal James vedení, Jody se ale ještě nevzdával. Po dalších čtyřech kolech, když se Hunt krátce přeřadil, byl modrý Tyrrell zase v čele. První místo ale ubránil jen pět kol. Hlavní charakteristikou McLarenu M23 byla koncem sezony 1976 skutečnost, že vůz "seděl" s ubývajícím benzínem pořád lépe.

James měl závěrem závodu jasně navrch a až do cíle Jodymu dokázal o osm sekund ujet. Niki Lauda byl již jen stínem své dřívější suverenity a v silně přetáčejícím Ferrari 312T2 zachraňoval, co se dalo. Rakušan dojel třetí a uhájil tak před velkým finále v Japonsku čtyřbodový náskok na Hunta. Jochena Masse na druhém McLarenu porazil Lauda jen o desetinku. Jen pět sekund za nimi dojela další těsně semknutá dvojice: pátý skončil "muž závodu" Hans-Joachim Stuck. Z prvního kola se kvůli klouzající spojce Němec vrátil jen jako čtvrtý odzadu, jeho senzační stíhací jízda ho ale vynesla na bodované místa (okruh mu viditelně seděl a také v letech 77 a 79 se zde předvedl senzačně). V cíli byl o dvě desetinky před Watsonem na Penske.

Zatímco oba debutanti dojeli s velkým odstupem až do cíle, skončil závod pro Jackyho Ickxe po 14 kolech ošklivou nehodou. Nedaleko místa, kde byl před dvěma lety sťat Helmut Koinnig, vybočil belgičanův Ensign N176 náhle ze stopy a kolmo vletěl do svodidla. To se zachovalo tak, jak bylo v Glenu smutným zvykem: dolní kolejnice povolila a horní vozu urvala celý předek. Ickx mohl hovořit o štěstí, že se zbytek vozu od ocelového pásu odpéroval zpět na dráhu. Kulhajíc sám vrak opustil, zatímco obě části vozu začaly hořet! Pro tým Mo Nunna touto nehodou sezona 1976 skončila.

Při své první Grand Prix na málo známém okruhu Fuji Raceway chystali domácí jezdci a týmy opravdovou invazi. Poslední zprávy z Nipponu zněly takto: mimo japonských konstrukcí Maki s Tony Trimmerem v kokpitu a Kojima, kterou měl řídit Masahiro Hasemi, se do velké ceny chystali i další lokální matadoři. Pro Kazujoši Hošina připravil tým Hiromu Tanaky, Heros Racing dřívější tovární Tyrrell 007. Noritake Takahara si koupil za peníze sponzorů "Italia/Goji" druhý kokpit v týmu Johna Surteese (Lungerovy mecenáši neplánovali za Japonsko zaplatit) a Masami Kuwašima třásl měšcem plným Yenů směrem Johna MacDonalda. Pod Fudžijamou samozřejmě nechtěl chybět ani milionář z Hong Kongu, Teddy Yip a rozhodl se, že drahý výlet do Asie zaplatí Alanovi Jonesovi (ani Durex neplánoval Surteesovi tento závod zaplatit).


James Hunt měl důvod k oslavám i ve Watkins Glenu.

Jacky Ickx se vyprošťuje z trosek svého Ensignu.

 "Muž závodu" Hans-Joachim Stuck dojel na továrním Marchi pro dva body.