Novinky

  • 28.03.2024 Good Z Güntera Steinera je ambasador VC Miami.

  • 23.03.2024 Good Roman Staněk vybojoval ve sprintu v Austrálii 2. místo

  • 22.03.2024 Good Vettel bude testovat Porsche 963 LMH.

Facebook Instagram

Baldisserri: Ferrari není tým, ale ustrašená banda

Baldisserri: Ferrari není tým, ale ustrašená banda

Bývalý zaměstnanec Scuderie nevidí její budoucnost růžově.

Luca Baldisserri se v rozhovoru pro Corriere dello Sport pustil do poměrně tvrdé kritiky Scuderie Ferrari. Scuderia je v Itálii vnímána téměř jako národní tým a tifosi chtějí vědět, proč je letošní sezóna opět horší než ta předchozí.

Baldisserri ví o Ferrari první i poslední, vždyť se k týmu připojil již v roce 1989, kdy pomáhal s vývojem převodovky. Později byl závodním inženýrem Gerharda Bergera, Eddieho Irvina i Michaela Schumachera. Od roku 2003 měl na starost koordinaci fabriky a týmu jezdícího na závody, stratégem, hlavním závodním inženýrem, šéfem traťových činností, sportovním ředitelem a v letech 2010 až 2016 šéfem programu pro mladé jezdce.

Nyní pracuje v týmu Prema Powerteam, kde dohlíží na mladého Lanca Strolla a vůbec se mu nelíbí, jak ředitel Ferrari a šéf Scuderie nyní vedou jeho bývalé kolegy.

"Bohužel (Sergio) Marchionne i (Maurizio) Arrivabene přišli bez zkušeností z motorsportu, kultury, o kterou Scuderia přišla," řekl Baldisserri. "Už to není tým, ale ustrašená banda. Je tam atmosféra strachu. Kluci raději neriskují, protože se bojí, že je vykopnou."

V létě italský tým opustil James Allison a novým technickým ředitelem je Mattia Binotto, který ale nemá být vůdcem technického týmu odpovědným za celý vůz, pouze koordinátorem práce ředitelů jednotlivých oddělení v horizontálnější organizační struktuře pod Arrivabenem, což je další chyba.

"Nedává to smysl. V F1 je potřeba více než vertikální řetězec, musí to být jako v armádě. Číslo 1 musí určovat cestu, motivovat lidi, rozhodovat. Když někdo udělá chybu, neměl by být rovnou propuštěn. Toto se stalo Allisonovi. Obrovská ztráta."

Baldisserri nemá nic proti Binottovi, který je také ve Ferrari již mnoho let. Naopak, jeho motorové oddělení je prý jedno z mála míst, které v Scuderii ještě funguje. A to, co se pod jeho vedením podařilo za krátkou dobu udělat s pohonnou jednotkou, je více než obdivuhodné. Nemá ale znalosti potřebné k tomu, aby mohl vést vývoj celého vozu a neměl být přesunut na místo technického ředitele.

"Mattia je dobrý v motivátor, má spoustu zkušeností, ale není vhodný na místo technického ředitele. On ví, že by nemohl navrhnout vůz a že nemá znalosti v oblasti šasi, aerodynamiky nebo v mechanických věcech. Raději měl být šéfem týmu."

Kdy bude Ferrari opět vyhrávat?

"Když bude mít efektivní a stabilní organizaci. Peníze jsou tam, politická autorita také, ale v motorsportu je klíčem k úspěchu stabilita. Nemělo by se na ně tlačit, ale je pochopitelné, že Marchionne chce vyhrávat hned. Jenže v F1 to takhle nefunguje. Nemůže týmu říci, že musí uspět do tří let."

Mají na současné situaci podíl i jezdci? Kimi Räikkönen se prý zlepšil, zatímco Sebastian Vettel se nechal strhnout atmosférou "všechno hned teď". Problém prý ale rozhodně není v jezdcích.