Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Malajsie se možná vzdá svého závodu

Malajsie se možná vzdá svého závodu

Návštěvnost je malá a konkurence velká.

Malajská vláda možná už tento týden rozhodne, že už nechce podporovat závod F1 na Mezinárodním okruhu v Sepangu. Důvodem je nízká návštěvnost a velká konkurence, přičemž závod MotoGP a nižších kubatur mistrovství světa motocyklů se vyplatí mnohem více.

Velká cena Malajsie je v kalendáři F1 od roku 1999 a na tisíce prázdných míst na tribunách prvního okruhu postaveného od základů podle návrhu architekta Hermanna Tilkeho jsme si už zvykli. Okruh před letošním závodem prošel několika úpravami, dostal nový asfaltový koberec, změnily se obrubníky velké části zatáček a některé asfaltové výjezdové zóny nahradil štěrkový kačírek. Generální ředitel okruhu, Datuk Ahmad Razlan Ahmad Razali, ale odhadl, že se prodalo jen zhruba 60 procent lístků. V kontrastu s tím, závod MotoGP, který se pojede tento víkend, by měl být vyprodaný. CEO okruhu také řekl, že sledovanost F1 v místní televizi byla "nejnižší v historii".

Okruh má přitom s Formula One Management kontrakt až do roku 2018, ale už tento týden se mají setkat vlastníci okruhu a malajský ministr financí, aby rozhodli o budoucnosti závodu. Pokud je ztrátový, mohou dát přednost zaplacení smluvní pokuty.

"Pro Malajsii možná bude lepší vzít si přestávku," citují Razlana malajské The New Strait Times. "Podle mě to už není vzrušující produkt. Dominuje tam jeden tým."

Stejný názor má i ministr mládeže a sportu, Khairy Jamaluddin, který chce pozornost a finance země soustředit na závody motocyklů.

"Měli bychom přestat hostit F1. Alespoň prozatím. Náklady jsou příliš vysoké a výnosy omezené," napsal Jamaluddin na Twitteru. "Když jsme hostili první závod F1, byla to velká věc. Pokud nepočítáme Japonsko, byli jsme první v celé Asii. Nyní je moc závodů, už zde není žádná výhoda pro prvního a není to ani nic nového.

Ale aby bylo jasné, nadále si myslím, že bychom měli mít závod MotoGP, protože: 1, nižší poplatky a náklady; 2, vyprodané tribuny; 3, máme jezdce v Moto2 a 3."

Když Malajsie získala místo v kalendáři F1, mířil do F1 Alex Yoong a později se o totéž alespoň pokusil Fairuz Fauzy. Kalendář F1 se od té doby rozšířil o závody v Bahrajnu, Číně, Rusku, Ázerbájdžánu a v Abú Zabí, ale na návštěvnost v Malajsii má největší má nejspíš vliv hlavně populární noční závod na městském okruhu v ulicích sousedního Singapuru. Navíc, v kalendáři je 21 závodů, v roce 1999 jich bylo pouze 16 a jezdilo se jen v 14 zemích včetně Malajsie, takže i získaná prestiž byla větší.