Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Příští rok budou pevné restarty

Příští rok budou pevné restarty

Po stažení safety caru se jezdci seřadí na rovince.

Šéfové týmů F1 na setkání s Berniem Ecclestonem odmítli jeho návrh na rozdělení dlouhého závodu na dva kratší sprinty, ale příští sezónu prý přesto nejednou v neděli uvidíme více než jeden start. Šéfové týmů souhlasili s návrhem, aby po stažení safety caru do boxové uličky nenásledoval letmý start, ale pevný start z hlavní rovinky. Starty patří k nejdramatičtějším částem závodů, zatímco letmé restarty obvykle pořadím moc nezamíchají, což je zřejmě hlavní důvod ke změně. Stejný návrh ale už přišel v roce 2014 a pevné restarty se dokonce dostaly do pravidel sezóny 2015, jenže po několika námitkách byly opět vyškrtnuty.

Změna ještě není definitivní a šéfové se mohou poradit se svými týmy a samozřejmě bude potřebný souhlas FIA. Jaké byly důvody nezavedení pevných restartů v roce 2015? Většina námitek se týkala bezpečnosti a pneumatik. Na začátku závodu všichni jezdci startují na nových, nebo téměř nových pneumatikách. Jezdec startující pár kol před koncem závodu na značně opotřebených pneumatikách může při brzdění před první zatáčkou způsobit vážnou havárii a jistě i opětovný výjezd safety caru. Příští rok mají být pneumatiky odolnější, ale riziko přetrvává.

Kromě toho jsou tu další námitky, zejména ohledně nespravedlnosti takového systému. V polovině závodu bývá na některých okruzích jedna strana startovního roštu výborně pogumovaná a druhá pokrytá žmolky. V případě mokrého závodu může být jedna strana již suchá a druhá ještě mokrá. Jezdci budou mít obuty různě tvrdé pneumatiky, přičemž novější a měkčí poskytnou jezdci více trakce a mohou mu získat několik pozic. Šéfové týmů, Ecclestone a FIA mají naštěstí celou zimu, aby promysleli všechny možné důsledky.