Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

V hlavní roli: třída GT3 – 2. díl

V hlavní roli: třída GT3 – 2. díl

Obecné informace. Přehled výrobců a jejich modelů - Ascari.

V prosinci 2015 uplynulo deset let od představení v současnosti oblíbené třídy GT3. Tento milník tehdy přiblížil článek krátce připomínající vývoj této kategorie (Zde).

Loni v květnu pak následovalo připomenutí prvního podniku v nově založeném ME GT3. Ve dnech 6. a 7. května 2006 se utkalo na okruhu v Silverstone 42 účastníků, kteří nasadili vozy osmi značek: Ascari, Aston Martin, Corvette, Dodge, Ferrari, Maserati, Lamborghini a Porsche. Již v počátcích se mj. díky výkonnostnímu vyrovnání vozů projevila vyrovnanost rozmanitých konstrukcí gétéček malými rozestupy v kvalifikaci anebo strhujícími souboji na dráze.

Ferrari týmu JMB posádky Simonsen/Lester během historicky prvního závodu ME GT3 v Silverstone

Foto: DPPI

Nyní budete mít v několika dílech možnost seznámit se pestrou plejádou modelů více jak dvou desítek zúčastněných značek. Celkem se během dekády strávené na okruzích celého světa objevilo 40 schválených modelů. Doplněno je také pět modelů, jejichž schválení proběhlo již na prahu druhé dekády (stav k 21. prosinci 2016).

Obecné informace

Nebude-li uvedeno jinak, pro všechny uvedené modely je společných několik prvků.

Navzdory rozmanitým koncepcím GT a sportovních vozů je samozřejmostí pro všechny vozy splnění bezpečnostních požadavků. V kokpitu zbaveném krycích panelů je osazena ocelová klec chránící prostor pro pilota. Nachází se zde také hasicí přístroj, hlavní vypínače elektrických obvodů anebo sedačka s vícebodovými pásy. Kryty zavazadlového a motorového prostoru jsou opatřeny bezpečnostními úchyty umožňující otevření bez nářadí anebo nutnosti přístupu do kabiny.

Počínaje modely schválenými od roku 2016, musí být ve střeše nad pilotem umístěn poklop. Po jeho demontáži umožňuje vzniklý otvor záchranářům šetrnější sejmutí přilby pilota.

Vozy jsou vybaveny nádrží s dodatečnou ochranou proti úniku paliva. Její objem se pohybuje většinou mezi 100–130 litry, s modernizacemi modelů mnohdy vzrůstal. Veškerá potrubí jsou zabezpečena proti úniku kapalin. Přísun benzínu probíhá přes předepsané plnící hrdlo (dvojité anebo jednoduché na každé straně vozu).

Do další kategorie spadají technické náležitosti. V nejednom případě byly dle pravidel GT3 přestavovány silniční vozy vybavené řadou elektronických pomocníků. Povolené je pouze ABS upravené pro závodní verze, ostatní jsou vyřazeny z činnosti. Totéž platí i pro případné pohony všech kol, standardem je poháněná zadní náprava. U podvozkových částí jsou tlumiče a pružiny nahrazovány nastavitelnými závodními variantami, ale pouze mechaniky v boxech.

Tlumič Jaguaru XKR G3

Foto: Tomáš Krejčík

Pro většinu pohonných jednotek je běžné tzv. suché mazání ze samostatné nádrže namísto olejové vany. Hodnoty výkonů se pohybují většinou v rozmezí pěti set až šesti set koní. Tento údaj závisí na omezeních při vyrovnání výkonnosti (Balance of Performance, BoP). V tomto případě hraje většinou roli průměr omezovače sání, u donedávna vzácnějších turbomotorů se dotýká také plnícího tlaku turbodmychadla.

Převodovky jsou vždy šestistupňové, v průběhu času se především zjednodušilo ovládání změny převodových stupňů. Od páky s tradiční kulisou vedla cesta k sekvenčnímu řazení, které bylo dále vylepšeno přesunem ovládání z řadící páky na středovém tunelu na pádla umístěná pod volantem.

Při zastávce v boxech usnadňuje výměnu kol dodatečně namontovaný systém hydraulických zvedáků umožňujících zvednutí vozu. Kola mají ve většině případů průměr 18 palců, teprve jejich šířka je u různých vozů odlišná.

Blancpain Sprint Series, Slovakia Ring 2014

Foto: Martin Ševčík

Hmotnost vozu se snažili úpravci dostat do rozmezí 1 200 – 1 250 kilogramů. Odchylky mimo obě rozmezí byly častěji překračovány směrem nahoru, především u větších vozidel se pohybovaly okolo 1,3 tuny. Jedná se však proměnlivé hodnoty při snaze o vyrovnání výkonnosti.

Ceny uvádějí výrobci bez daní. Pro lepší představu je zároveň uveden případný převod na eura, který platil v dané době.

Řazení bude provedeno nejprve dle výrobců, následně dle pořadí schválení modelů. V závorce uvedené trojmístné číslo u jednotlivých typů představuje zkrácený kód homologačního osvědčení (GT3-xxx). Ten bude součástí článku uzavírajícího představení jednotlivých výrobců spolu se všemi odkazy na dříve publikované články na tomto portálu.

1. Ascari

Při vyslovení britského výrobce připomínajícího jméno slavného italského závodníka se dostáváme ke kořenům GT3. S jediným modelem v osmi zaznamenaných exemplářích se výrazněji do historie nezapsal. Zajímavější jsou tak další podrobnosti o nepříliš známých supersportech.

S prvním modelem FGT z roku 1995 je spojeno jméno inženýra a návrháře Lee Nobleho, jenž se později vydal vlastní cestou. Tento model zaujal holandského podnikatele Klaase Zwarta, který se podniku tehdy sídlícího v Dorsetu ujal. Po dalším počinu Ecosse (1999) následoval v roce 2003 základ pozdější GT3, typ KZ1.

Ten byl navrhován již v Banbury, kde od roku 2000 v novém areálu byl umístěn nejen výrobce, ale i závodní tým. Vývoj byl veden se záměrem vytvořit silniční vůz s rozsáhlým využitím závodních technologií. S plánem na výrobu padesáti kusů se jedná o vzácnější počin, než např. ikonické Ferrari Enzo.

KZ1 GT3 (006)

Ascari KZ1 GT3 na okruhu Silverstone.

Foto: DPPI

Základem více jak 340 hodin ručně vyráběného vozu byl karbonový monokok se zadním ocelovým rámem. Dle tehdy platných předpisů materiál použitý na výrobu tohoto dílu budil rozpory.

Vůz s označením KZ1R (homologace písmeno R neuvádí) využil pohonnou jednotku z produkce BMW, která byla umístěna na zadní nápravě. Atmosférický vidlicový osmiválec S62 o objemu 4,9 litru později zvolila i Alpina u vylepšené verze B6 Evo. První vozy byly vybaveny převodovkou Hewland s manuálním řazením.

Cena závodní verze pro GT3 nebyla uvedena, pořízení technicky blízké okruhové verze vyšlo na tehdy závratných 225 000 liber (cca 337 000 euro).

Nejvíce startů si vůz připsal v letech 2006 – 2008 v ME GT3 v barvách týmů Damax, Berlanga anebo později Gravity. Poté následovala v letech 2009 - 2010 účast v německém mistrovství ADAC GT Masters, kde se s vozem působil mj. český pilot Martin Matzke.

Souběžně se s tímto vozem účastnili ostrovního mistrovství gétéček bratři Jonesové z týmu Preci Spark. Těm se v domácím mistrovství podařilo v roce 2009 dobýt titul v hodnocení jezdců.

Následující díl již bude věnován pouze představení vozů, konkrétně z produkce značek Aston Martin a Audi.

Zdroj: SRO, Ultimate Car Page, Supercars, Racing Sports Cars, GT Spirit, Ascari, Wikipedia, Formule