Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Co přináší nová Toyota?

Co přináší nová Toyota?

Bližší pohled na TF105.

Změny technických nařízení, které vstupují v platnost počínaje sezónou 2005, se výraznou měrou podílely i na návrhu nového monopostu TF105. Patrné je to zejména na aerodynamice. Změny nařízení ovlivnily zejména konstrukci předního a zadního křídla, bočnic a zadní části vozu.
 
Boční srovnání loňského modelu TF104B a letošního TF105
 
(1) Nos je v důsledku změn parametrů předního křídla umístěn výše
(2) Přední přítlačné křídlo bylo v souladu s novými nařízeními posunuto o 5 cm výše
(3)+(4) Šasi TF104B je sice tvarově podobné TF105, podlaha a přední část šasi jsou však umístěny o něco výše
(5) Velká pozornost byla věnována střední části TF105. Nové bočnice jsou mnohem nižší, než tomu bylo u předchůdce
(6) Komínky budou hrát v roce 2005 mnohem větší aerodynamickou roli. V porovnání s TF104B jsou mnohem větší
(7-8) I když je celková aerodynamika podobná loňskému vozu, došlo k mnoha drobným změnám s cílem minimalizovat ztrátu přítlačné síly, kterou přináší uměny nařízení
(9) Výfuk v zadní části TF105 je podstatně menší
(10) Nová nařízení již neumožňují utěsnění prostoru mezi pneumatikami a spodkem vozu
(11) Zadní křídlo sestává v souladu novými nařízeními pouze ze dvou elementů. Zadní křídlo je povinně přichyceno na zadní nápravě. Přesah boční strany zadního křídla zůstává stejný.
 
 
Detail předního přítlačného křídla
 
Přední přítlačné křídlo je posazeno o 5 cm výše. Zatímco přední křídlo TF104B bylo 10 cm na referenční rovinou, v případě TF105 je tato vzdálenost 15cm.
 
Detail zadního přítlačného křídla
 
Zadní přítlačné křídlo sestává pouze ze dvou elementů, podobně jako v roce 2004. V sezóně 2005 byly však tyto elementy posunuty o 15 cm více dopředu kvůli omezení ztráty přítlaku. Zadní difusér TF104B nebyl omezen výškou, letos však může být vysoký maximálně 125 mm.
Omezení zadní části vozu
 
Jedno z nařízení, které způsobuje značnou ztrátu přítlačné síly, se týká zadních pneumatik. Obrázek zachycuje vliv nových nařízení na voze z roku 2004.
 
Spodek vozu nesmí nově zasahovat až k zadním pneumatikám. Pravidla hovoří o mezeře 400 mm mezi zadní nápravou a 200 mm příčně. Světlejší šedivá barva znázorňuje rozdíl letošních a loňských nařízení.