Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Nová monstra způsobují přetížení 8G

Nová monstra způsobují přetížení 8G

Jezdci se skvěle baví.

Sebastian Vettel už ve včerejším třetím tréninku vylepšil neoficiální rekord Městského okruhu v Melbourne, který sám stanovil v roce 2011. Lewis Hamilton ho pak v kvalifikaci vylepšil o více než sekundu. Nové vozy sice nejsou v Austrálii o 5 sekund rychleji než loňské, alespoň ne při srovnání kvalifikačních časů, ale jezdcům to vůbec nevadí. Co nové vozy ztrácejí jinde, to s přehledem dohánějí ve středně rychlých a rychlých zatáčkách.

"Tyto vozy jsou brutální. Na vrcholu rychlých zatáček nejsme daleko od 8G a parádně se bavíme," řekl Romain Grosjean z týmu Haas, který si v kvalifikaci vybojoval šestou startovní pozici. "Ale je to velká zátěž pro tělo, pro některé součástky, pro celé vozy. V některých místech rozhodně nechcete minout vrchol zatáčky. Rychlost, jakou projíždíme zatáčky, je ve srovnání s minulostí šílená. Musíme být preciznější, přesnější, jízda je náročnější a v některých zatáčkách dostáváme fyzicky pořádně zabrat."

Nadšený je i držitel pole position.

"Je to přímo neuvěřitelné. Nic takového jsem tady ještě nezažil," řekl včera Lewis Hamilton. "Fantastická přilnavost, aerodynamika se drasticky změnila. Můžeme na to tlačit hluboko do zatáček, je to fantastické. Něco zcela jiného, ​​než vozy s nízkou přilnavostí pneumatik, se kterými jsme jezdili jako na ledě."

Zkušeného veterána Felipeho Massu překvapilo, že časy na kolo nejsou ještě lepší. Pocit z jeho vozu je srovnatelný s pocitem z vozu Ferrari sezóny 2008, kdy (zatím) naposledy bojoval o mistrovský titul a zároveň to byla poslední sezóna před změnou pravidel v roce 2009.

"Opravdu jsem si myslel, že budeme o tři sekundy rychlejší. Nevím, možná je to tratí," divil se 35letý brazilský závodník, který dnes odstartuje ze sedmého místa. "Jízda v těchto vozech je mnohem větší zábava. Připomíná mi to rok 2008, hlavně kvůli vysokému přítlaku. Uvidíme, co to udělá se show. Doufám, že to bude dobrý závod."

Massa není jediný, kdo má obavy o závod. Diváci se nejspíš budou muset smířit s tím, že předjížděcích manévrů ubude a dostat se před soupeře bude mnohem větší boj. Když se vůz dostane do "špinavého vzduchu" za jiným vozem, ztrácí velkou část aerodynamického přítlaku, který umožňuje tyto ohromně rychlé průjezdy zatáček. Také ubude výměn pozic mezi jezdci s velmi rozdílným stavem pneumatik, protože nové, lepší pneumatiky degradují pomaleji a podle Pirelli budeme hlavně na začátku sezóny často vídat jednozastávkové strategie.

Dobrou zprávou je, že pneumatiky již tak neničí přehřívání, což byl problém hlavně při jízdě za jiným vozem. FIA plánuje po pár závodech upravit vzdálenosti DRS zón, aby jezdec vzadu na rovince získal zhruba tolik, kolik ten vpředu získá v zatáčkách. Na oplátku bychom díky rychlejším vozům mohli vídat více změn pořadí po jezdeckých chybách.