Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

DTM v novém kabátě II - nové vozy

DTM v novém kabátě II - nové vozy

Průvodce sezonou 2017 a pohled na novou závodní techniku.

DTM se nachází na prahu nové éry. Pomohou změny v technice zásadně vylepšit sportovní spektákl, nebo se jedná pouze o kosmetická vylepšení? Další díl průvodce sezonou 2017 věnujeme nové generaci závodních strojů.

Rodokmen aktuálních vozů sahá do roku 2012, kdy se svět německých cesťáků začal  sbližovat s japonskými gétéčky (konkrétně kategorií Super GT). Níže posazené, širší a robustnější vozy, kupé místo obligátních limuzín – to byly hlavní znaky nového trendu v DTM.

Jenže vozy krásné na pohled generovaly na výkon motoru kolem 490 koní až přiliš velký přítlak. Vzhledem ke své váze (cca 1100 kg) si karbonové speciály uchovaly specifické charakteristiky, ale byly až příliš snadno ovladatelné, což nepřispělo k atraktivitě závodů.  

Autoři nových technických předpisů vyslyšeli volání jezdců po nižším aerodynamickém výkonu, větším stádu koňských sil pod kapotou a menší odolnosti pneumatik. Motorem těchto změn byla snaha dostat znovu do popředí schopnosti můžů za volantem. V rámci úsporných opatření se automobilky také dohodly na rozšíření počtu jednotných komponent ve svých vozech.

Produktem regulí pro nadcházející dva ročníky jsou kompaktnější stroje s mírně civilnějším vzhledem. Tento dojem by však mohl klamat - stále se jedná o čistokrevné prototypy, které se svými silničními sourozenci nemají kromě vzdálené podoby absolutně nic společného.

 Aerodynamika


Jedním z cílů nových technických pravidel mělo být snížení aerodynamického přítlaku vozů přibližně o čtvrtinu. To měli zajistit jednotný přední splitter a podlaha vozu, jednodušší design předních flicků a zrcátek, celková vyšší světlá výška vozu s jednotnou a vyšší spodní deskou a zkrácený a plošší zadní difuzor.

Současně bylo zvětšeno zadní přítlačné křídlo, které bylo jednotné pro všechny vozy již v minulosti a které nyní nově tvoří dva elementy. I nadále se bude využívat systém DRS, sklápět se však bude pouze horní lamela křídla.

Zvýšení počtu unifikovaných dílů pro oblast aerodynamiky zmenšilo pravděpodobnost, že některý z výrobců při vývoji vozu šlápne zcela vedle, na druhou stranu budou mnohem větší roli hrát i drobné detaily.

Automobilky musely kompletně přepracovat tok vzduchu kolem vozu, v rámci kontroly nákladů se však dohodly na limitu padesáti dnů (po max. patnácti hodinách) na testování vozů ve větrném tunelu. CFD simulace tím získaly ještě větší význam.

Jistě nepřekvapí, že konstruktéři nakonec našli cesty, jak kompenzovat redukci přítlaku vynucenou předpisy a použitím standardních dílů. Dle zpětné vazby jezdců nejsou dosažené úrovně přítlaku zase tolik vzdálené těm z minulosti.

 

 

 

 

Motorizace

DTM zůstává i nadále věrná osvědčeným čtyřlitrovým osmiválcům, jejichž koncept pochází ještě z konce minulého tisíciletí. Zavedení turbomotorů (jedna z podmínek sjednocení regulí s japonským Super GT) bylo prozatím odloženo na rok 2019.

Požadovaného vyššího výkonu agregátů tak bylo dosaženo pouhým rozšířením restriktorů z 2 x 28 mm na 2 x 29 mm. Navýšení výkonu o 20-30 koní stačilo k prolomení hranice 500 koňských sil. Maximum otáček se pohybuje v oblasti 8500 ot/min a zrychlení z 0-100 km/h vozům zabere 2,6 sekundy.

Stejně jako v minulosti by měly pohonné jednotky vydržet celou sezonu a proto byl pro optimalizaci jejich chodu povolen vývoj částí systémů sání a chlazení. Ruku v ruce se silnějšími motory jsou nové vozy vybaveny také účinějšími a odolnějšími brzdovými koutouči. I zde bylo stejně jako v minulosti použito karbonu.

 

 

Zavěšení, kola, pneumatiky

Standardizace kompoment se rozšířila i na další části vozu. Nově budou mít všechny závodní stroje jednotné tlumiče, stabilizátory, části zavěšení kola, náboj kola a matice. Kinematika zavěšení byla spolu s uložením tlumičů a pružin ponechána k volnému vývoji.

Poprvé budou v DTM jednotné také disky kol. Jejich dvorním dodovatelem bude firma ATS. Obutí má i nadále na starost jihokorejský Hankook, model Ventus Race čtvrté generace však na přání upravil tak, aby poskytoval počáteční větší přilnavost, následovanou rychlejší degradací.

Tvrdší konstrukce a měkčí směs, která by v průběhu závodu mohla přinést rozdíl i několika sekund na jedno kolo a bude klást mnohem větší nároky na jezdecký cit, byly použity pouze u pneumatik do sucha. Mokré obutí zůstalo beze změn.

 

Nejrychlejší vozy historie

První ochutnávku sezony 2017 zažili jezdci po loňském závodě v Maďarsku, kdy měli možnost testovat nové pneumatiky. Po završení sezony následovaly testy standardizovaných dílů na přechodných vozech a postupná stavba nových strojů.

Jako první svoji zbraň představilo BMW. Na konci února v Portimau vyjel upgradovaný model M4 DTM a zaujal překvapivým detailem - modrými LED kříži ve světlometech, které mají evokovat legendární M3 DTM z osmdesátých let.

Konkurence z Ingolstadtu přišla s novou technikou ve Vallelunze v půli března. Třetí generace modelu RS 5 DTM dává pro změnu vzpomenout na zámořskou sérii NASCAR - bohužel ze strany prémiové značky působí zvolená náhražka mřížky chlazení dost lacině.

Mercedes letošní stroj ukázal v plné kráse až v dubnu na Hockenheimringu. Tou dobou už byl vývoj vozů zmrazen po homologaci, která proběhla 1. března. Do konce roku 2018 není možné do podoby závodních speciálů zasahovat.

Již v průběhu testů si jezdci pochvalovali chování vozů i pneumatik a výsledná rychlost  pro ně byla příjemným překvapením. Během závěrečné přípravy Timo Glock o více než dvě sekundy pokořil pole position z loňského finále v Hockenheimu a není tedy pochyb, že (především díky pneumatikám) bude DTM vyzbrojena do nové sezony nejrychlejšími vozy své historie.