Novinky

  • 23.03.2024 Good Roman Staněk vybojoval ve sprintu v Austrálii 2. místo

  • 22.03.2024 Good Vettel bude testovat Porsche 963 LMH.

  • 22.03.2024 Good Brown má s McLarenem smlouvu do roku 2030.

Facebook Instagram

DTM v novém kabátě III - (r)evoluční pravidla

DTM v novém kabátě III - (r)evoluční pravidla

Závěrečný díl průvodce sezonou 2017.

Německý šampionát cestovních vozů se nachází na prahu nové éry. Závěrečný díl průvodce sezonou 2017, která odstartuje již o tomto víkendu, věnujeme zásadním změnám v pravidlech, které mají závody dostat ze zajetých kolejí.

 

Stejné body za dva stejné závody, i za kvalifikaci

Série DTM se před dvěma lety vrátila k historickému scénáři dvou závodních jízd během jednoho víkendu, nicméně dosavadní formát přinášel dva zcela rozdílné typy závodů (sobotní čtyřicetiminutový a nedělní šedesátiminutový s povinnou zastávkou v boxech), honorované identickým počtem bodů (25-18-15-12-10-8-6-4-2-1). 

Jelikož nedělní dění vykazovalo dle analytiků vyšší atraktivitu, budou od nynějška oba víkendové boje o vavříny vypsány za stejných podmínek (vždy 55 minut + 1 kolo s povinnou zastávkou v boxech). Návštěva u mechaniků navíc nebude předurčena intervalem uprostřed závodu, čímž se z ní ve spojitosti s plánovanou vyšší degradací pneumatik stane větší strategická proměnná.

Jezdci budou moci zamířit do boxů pro nové obutí kdykoliv po startu závodu, musí však zastávku absolvovat před posledním kolem. A pokud na ně před garážemi bude čekat o polovinu méně mechaniků, než bylo doposud zvykem, nebude to tím, že by tým nebyl připraven.

Pravidla nyní stanovují, že vůz smí během výměny pneumatik obsluhovat pouze osm mechaniků a na každé straně je povolena jen jedna utahovací pistole. Zastávky v boxech, doteď hotové za dvě až tři sekundy, se tím pádem znatelně prodlouží a případné chyby při nich vzniklé se tím ještě znásobí.

Na důležitosti získají také kvalifikace, neboť budou od letoška bodovány. Tři nejrychlejší jezdci si mezi sebou rozdělí půl tuctu bodů (3-2-1). Tato novinka není pouhou odměnou těch nejrychlejších, ale klade si za cíl také omezit taktické hrátky zúčastněných značek.

I nadále budou totiž na základě výsledků kvalifikace přidělovány zátěže jednotlivým výrobcům. Samotný princip dovažování vozů se nemění, pouze byla upravena obě maxima – přiložit lze nejvíce 15 kg a odebrat 30 kg ze základní hmotnosti. Ta byla stanovena na 1125 kg.

 

Pneumatiky servírované za studena

Nejenže si jezdci kvůli redukci personálu aktivně se podílejícím na zastávkách v boxech déle postojí před garáží, ale více času jim zabere také dostat se zpět na trať a do závodního tempa, jelikož DTM pro tento ročník nemilosrdně zavedla zákaz předehřívání pneumatik.

Už jen uvést vůz co nejrychleji do pohybu bude na studených pneumatikách podstatně náročnější. Další výzvou pak bude případný souboj se soupeři, kteří mají svá obutí na té správné provozní teplotě. „První dvě, tři zatáčky jsou jako na ledu,“ popisuje úřadující mistr Marco Wittmmann. A dodává, že na zahřátí gumy na optimální teplotu bude potřeba jednoho až jeden a půl kola. 

Osm sad suchých pneumatik na závodní víkend, podávaných za studena. Z toho musí vycházet všichni jezdci a týmoví stratégové. V paddocku panuje konsens, že všeobecná tendence bude zastávku v boxech spíše odkládat. Roli však bude hrát také počasí - dosavadní testy potvrdily, že při chladnějších teplotách není opotřebení pneumatik tak velké.

 

 

Více jezdecké šikovnosti, méně týmové režie 

Také další novinka háže pomyslné klacky pod nohy šachovým tahům automobilek. Během závodu nesmí jezdec rádiem dostávat žádné informace a komunikace mezi ním a boxy se omezí na staromódní cestu přes tabule na boxové zídce. Výjimkou z tohoto pravidla budou pouze situace, kdy je vůz v boxech, je signalizováno žlutými vlajkami nebo během jízdy za safety carem.

Jezdci budou nuceni sami číst průběh závodu, sami se rozhodovat a také si hlídat použití systému DRS. Část zadního křídla bude stále možné sklopit třikrát během jednoho kola, nicméně maximální počet kol, během kterých lze DRS použít, byl pro všechny závody bez rozdílu stanoven na dvanáct. Pro aktivaci systému nesmí jezdec při průjezdu prostorem startu a cíle ztrácet více než sekundu na soupeře před sebou.

Aby toho nebylo málo, více koření do sportovního eintopfu má přinést i změna způsobu restartu závodu po jeho neutralizaci za safety carem - nově bude probíhat ve dvojřadu, podobně jako v zámoří. Bude tato novinka diváckou perličkou, nebo si tvůrci pravidel zahrávají s ohněm a jdou vstříc známému klišé „safety cars breed safety cars“?

 

Kalendář beze změn, nové bonbónky pro fanoušky

Letošní kalendář nepřinesl žádné překvapivé destinace, pouze termínové posuny. Fanoušci se však mohou těšit na závody historických cestovních vozů v rámci závodních víkendů na Norisringu a Nürburgringu.

DTM jim také nabídne možnost nahlédnout do zákulisí přípravy vozů. Návštěvníci s platným lístkem do paddocku budou moci zamířit do jedné ze tří zvláštních garáží (každá automobilka nabídne jednu), ze které budou moci sledovat práci mechaniků v sousedních boxech.

V sobotu i v neděli navíc proběhnou speciální procházky po pitlane, během kterých mohou diváci sledovat nácviky zastávek v boxech. A tam, kde to bude možné, bude zpřístupněna i střecha nad garážemi.

 

Kalendář:


Termín Země Okruh
1. 5.5. - 7.5. Německo Hockenheimring
2. 19.5. - 21.5. Německo Lausitzring
3. 16.6. - 18.6. Maďarsko Hungaroring
4. 30.6. - 2.7. Německo Norisring
5. 21.7. - 23.7. Rusko Moscow Raceway
6. 18.8. - 20.8. Holandsko Circuit Park Zandvoort
7. 8.9. - 10.9. Německo Nürburgring
8. 22.9. - 24.9. Rakousko Red Bull Ring
9. 13.10. - 15.10. Německo Hockenheimring

 

Program víkendu:

Den Jízda Doba
pátek 1. volný trénink 30 minut
sobota 2. volný trénink 30 minut

kvalifikace na 1. závod 20 minut

1. závod 55 minut + 1 kolo
neděle 3. volný trénink 30 minut

kvalifikace na 2. závod 20 minut

2. závod 55 minut + 1 kolo