Novinky

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

Facebook Instagram

Každá mince má rub a líc

Každá mince má rub a líc

O nelehkém soužití profesionálů a amatérů v BGTS.

Vlajková loď pořadatelské společnosti SRO, Blancpain GT Series, patří v současnosti mezi série, na něž by byl nejeden organizátor pyšný. Vedoucí SRO Stéphane Ratel si je vysoké prestiže vědom, což vyjádřil v nejednom z rozhovorů. Počty účastníků zajišťujících výbornou výnosnost pro organizátory, soupeření předních výrobců spolu s vyrovnaností zajišťují zajímavou podívanou.

Koncem dubna, během úvodního vytrvalostního podniku v Monze, se však naplno projevila i odvrácená strana úspěšného mistrovství. Hromadnou havárií na startu, jíž spustil kontakt Smithova bentley s Compancovým lamborghini, zvýraznilo napětí panující mezi profesionály a jejich níže hodnocenými kolegy.

Spolu s rostoucí prestiží se množily stesky amatérských jezdců na mnohdy bezohledné prodírání profesionálů provozem na dráze. Po uspokojení poptávky nabídkou ryze amatérských klání se jejich nespokojenost projevila přesunem nejméně výkonných účastníků. Přístup pořadatelů až donedávna připomínal přehlížení narůstajících problémů.

Svoji roli sehrává i propracovanější vyrovnání výkonnosti, jenž se příznivě projevuje působivými počty účastníků v rozmezí jedné vteřiny. Profesionální jezdce, kteří se snaží udržet v přízni výrobců, naopak vystavuje nadměrnému tlaku na výsledky.

Množství kolizí však ohrožuje finanční situaci účastníků. Během třech letošních podniků přesáhly škody u některých týmů více jak čtvrt milionu euro. Neuspokojivý je také vývoj výrazně se zvyšujících částek za pojistné.

Víkend druhého vytrvalostního podniku BGTS tak probíhal ve znamení dozvuků italského karbonového pekla. U šampionátu s dohledem FIA lze dopad očekávat až u pravidel v následující sezoně, odlišný přístup v souladu se současnými předpisy byl patrný již ve Velké Británii.

Vedoucí týmů a piloti se zúčastnili mimořádného setkání, kde se probíralo chování na dráze v Misanu a v Monze. Ve třetím, určeném pro jezdce, promlouval do duše pilotům samotný šéf SRO.

Velkou nelibost u zkušenější části účastníků vzbudilo posuzování incidentů spočívající v udělení trestu profesionálům v případě kolize nebo kontaktu s amatéry. I když se šéf SRO v minulosti rozplýval nad rostoucí prestiží, zájmem výrobců i růstem počtu profesionálů, nyní se postavil na stranu amatérů. Ratel si je vědom jejich hrozby odchodu, ale nehodlá dopustit jejich další odliv: „Amatér je jako žena, musíte o ně pečovat a chránit je.“

Již první verze pravidel BGTS z roku 2014 však obsahovala podobně formulovaný odstavec, pouze nebyl tak důsledně vyžadován. Přestože dochází k složitým situacím v provozu při současném boji o pozice, musí brát jezdci vozů vyšších tříd ohled na slabší účastníky. Viny se lze zbavit jednoznačným pochybením pilota vozu z nižší třídy.

K větší opatrnosti mají pomoci i tvrdší postihy, počínaje menšími kontakty. Dosud bylo běžné při způsobení kolize udělení trestu průjezdu boxy, což si pilot dokázal vysloužit i v případě čtyř přejezdů čáry s výhodou. „Od této chvíle kontakt s vozem znamená trest průjezdu boxovou uličkou, vypadnutí vozu bude znamenat trest stop and go a způsobení řetězové havárie bude mít za následek konec viníka“, dodal k přísnějšímu postupu komisařů Ratel.

Na vlastní kůži si vyzkoušelo tvrdší postihy hned několik pilotů, byť byly zřejmé rozdíly dle zařazení vozu, příp. jezdce. Když po kontaktu bronzového Vinkeho skončil ve svodidlech platinový Kane, čekal minutu trvající trest na střídajícího kolegu. Naopak po kolizi zlatého Richelmiho s bronzovým Broniszewskim s dvou a půlminutovou opravou Polákova ferrari, byl monacký pilot potrestán pěti minutami. Stejný čas strávil v boxech i Stolz, jenž vyřadil Cacciu. Na řadu dalších jezdců (mj. Fisichella, Baumann, Faulkner, Buncombe) čekal průjezd boxy za kontakty se soupeři.

Foto:Pascal Saivet/Vision Sport Agency

Chvíle před osudovým okamžikem. Při důkladnějším studiu řady dostupných záznamů věnujících se této nehodě dostávala Smithova obhajoba o lamborghini v mrtém úhlu trhliny. I o několik sekund byly byly oba vozy na podobné úrovni.

Šéfovi SRO se však nelíbí ani nynější situace s dohadováním ohledně trestů. I přes možné chyby považuje rozhodnutí komisařů za konečná s jejich okamžitým provedením, tak jako tomu bylo ještě v poměrně nedávné minulosti. Nyní vedoucí týmů považují za své právo dohadovat se s komisaři, přičemž narážel na přístup týmu M-Sport v Itálii. „Tým byl přesvědčen, že se lamborghini dotklo zádě bentley. Na přídi lamborghini žádné poškození nebylo. Dokonce i po závodě byla stáj o tom přesvědčena“, dodává Ratel.

Důkladné prošetření havárie v Monze však ukázalo ještě jeden aspekt, na nějž SRO zaměří pozornost. Na počtu vozů zapletených do nehody hrála roli i rychlost aut v hloubi pole, takže se počet postižených vyšplhal na třetinu pole. Aby se v budoucnu předešlo podobné situaci hodlá SRO kontrolovat údaje asi dvou desítek vozidel po závodě. Později má jít o přímé vyhodnocení dat s pomocí GPS.