Novinky

  • 23.03.2024 Good Roman Staněk vybojoval ve sprintu v Austrálii 2. místo

  • 22.03.2024 Good Vettel bude testovat Porsche 963 LMH.

  • 22.03.2024 Good Brown má s McLarenem smlouvu do roku 2030.

Facebook Instagram

Massa předpovídá rychlý konec DTM a LMP1

Massa předpovídá rychlý konec DTM a LMP1

Porsche vyvíjí nový motor, možná pro F1.

O automobilkách a jejich motorech v různých sériích motorsportu se nyní mluví častěji, než jsme zvyklí. Jsou za tím dva důvody. F1 by chtěla mít už na začátku roku 2018 jasno v tom, jaký typ motoru bude používat, když v roce 2020 skončí vývojový cyklus současných turbohybridů V6. Kromě toho svět motorsportu nedávno šokovaly německé automobilky Mercedes a Porsche, které oznámily ukončení programů v DTM a kategorii LMP1 WEC a přesun továrních týmů do Formule E. Zkušený závodník Felipe Massa si myslí, že nastává soumrak těchto sérií.

"Já si myslím, že oznámením odchodu Mercedesu začal konec DTM," řekl 36letý závodník. "Nedovedu si představit, jak budou v DTM závodit pouze dva týmy, dva výrobci (Audi a BMW). Také si myslím, a to už delší dobu, že budoucnost nemá ani LMP1. To možná skončí už brzy, ale je to pouze můj názor.

Řekl bych, že F1 nyní roste a poroste dál, hlavně díky novému pohledu na motory, který by měl přinést zlepšení. Opravdu věřím, že F1 poroste a vrátí se tam, kam patří. Také si myslím, že v budoucnu bude hrát důležitou roli Formule E. Získala spoustu automobilek a mohou přijít další. Existence série jako Formule E je dobrá pro svět, ve kterém žijeme."

Nové motory F1 pravděpodobně budou také hybridní, ale méně komplikované než současné. V otázce, zda dát prioritu technologiím budoucnosti nebo příšerám ze staré školy, se generální ředitel F1 přiklonil na stranu zábavy.

"Už jsme rozjeli několik projektů (na zlepšení F1) a jedním z nich jsou nové motory. Klobouk dolů před Mercedesem, za současných podmínek je nejlepší, jenže rozdíl ve výkonu je příliš velký," řekl Američan Chase Carey pro Auto Bild.

"Proto chceme oblast motorů zjednodušit. Chceme něco hlasitějšího, levnějšího, lepšího. Další oblastí jsou náklady. Některé týmy nyní utrácejí 500 milionů dolarů ročně a jiné 100 milionů. Samozřejmě to omezuje konkurenci. Cílem je, aby tým F1 mohl vydělat peníze, jenže pravda je taková, že v současnosti není ziskový ani jeden."

Mercedes hned po oznámení vstupu do FE fanoušky ujistil, že to neznamená odchod z F1. Setrvání ovšem závisí na podmínkách, které dostane po roce 2020, kdy vyprší platnost současných smluv. Tým v, poměrně laciné FE nevyužije ani kapacity týmu Porsche, který letos končí v LMP1, a automobilka zatím nepropouští. Schopné lidi by mohla potřebovat v F1.

"Ty lidi ještě budeme potřebovat," cituje Auto Motor und Sport Michaela Steinera, šéfa výzkumu a vývoje Porsche. "Tým vybudovaný pro LMP1 je ohromně motivovaný a je studnicí vědomostí, takže je dobré vytvořit pro inženýry, mechaniky i jezdce plán do budoucna. Jako jiné automobilky, i my jsme přijali pozvání FIA účastnit se diskusí o budoucnosti pohonných jednotek F1. Tým ve Weissachu momentálně nepřipravuje motor F1, ale na konceptuální úrovni se tam pracuje na vysoce efektivní pohonné jednotce. Aniž by se rozhodlo, jak ji využijeme."