Novinky

  • 28.03.2024 Good Z Güntera Steinera je ambasador VC Miami.

  • 23.03.2024 Good Roman Staněk vybojoval ve sprintu v Austrálii 2. místo

  • 22.03.2024 Good Vettel bude testovat Porsche 963 LMH.

Facebook Instagram

Brawn odhalil detaily motoru plánovaného pro rok 2021

Brawn odhalil detaily motoru plánovaného pro rok 2021

Automobilky prý nejsou spokojeny, diskuse budou pokračovat

Ross Brawn, výkonný ředitel sportovních záležitostí F1, včera na setkání se zástupci FIA, týmů a stávajících i potenciálních nových dodavatelů motorů představil návrh motoru, který by měla F1 začít používat po roce 2020.

Návrh se na první pohled nezdá být revoluční. F1 má nadále používat 1.6 litrové hybridní turbomotory V6, ale s množstvím změn. Většina z nich má snížit náklady na vývoj, zajistit větší vyrovnanost pohonných jednotek a tím pádem i týmů a srovnatelnější podmínky pro jezdce.

Otáčky by měly stoupnout o 3000 za minutu, takže z 15 na 18 tisíc za minutu, což by mělo zlepšit zvuk motoru.

Pohonná jednotka bude méně komplikovaná díky odebrání MGU-H, tedy skončí rekuperace tepelné energie z výfukových plynů.

Kromě toho přibudou omezení a unifikace pohonných jednotek, jež mají za úkol odradit jejich výrobce od "extrémních návrhů a provozních podmínek", jakož i snížit náklady na vývoj.

Díky sjednocení externích parametrů bude pro týmy podstatně snažší změnit dodavatele, jelikož si instalace jiné pohonné jednotky nevyžádá kompletní změnu designu zadní části šasi. Měla by se zlepšit i kompatibilita pohonných jednotek a převodovek. Omezení přibudou také v oblasti paliva a počtu jeho různých specifikací za sezonu.

Dlouho jsme si mysleli, že nový motor bude mít twin-turbo, ale v Brawnově návrhu je jen jedno s omezenou velikostí i hmotností.

F1 se vrátí k používání jednotné řídicí elektroniky a identické bude i úložiště elektrické energie, čili baterie. Opět se zastaví drahý vývoj. Zde přichází zajímavá část. Baterie nejspíš bude mít větší kapacitu a jezdec si bude moci energii z MGU-K (kinetickou energii rekuperovanou při brzdění) ukládat několik kol a pak ji využít najednou v jednom kole. Důraz bude kladen na to, aby jezdec tento "boost" ovládal manuálně, čímž by se z MGU-K stal nástroj k předjíždění i k obraně před ním, jako bylo KERS při jeho zavedení v roce 2009.

Během zbytku roku 2017 a v roce 2018 mají probíhat diskuse FIA, F1 a výrobců na téma omezení vývoje a dalšího snižování nákladů.


"Pohonná jednotka roku 2021 je příkladem toho, jak budou v budoucnu FIA, F1, týmy a výrobci jako zainteresované skupiny spolupracovat pro dobro šampionátu," oznámil Brawn. "Dnes představený návrh je výsledkem série setkání, které jsme během roku 2017 absolvovali se současnými týmy a výrobci, kteří projevili zájem stát se součástí vrcholné sféry motorsportu."

Podle časopisu Auto Motor und Sport ale v zákulisí nepanuje jednota, jakou naznačil Brawn. Mercedes, Ferrari a Renault údajně nejsou spokojeny a budou se snažit vyjednávat.

"Koncept vypadá podobně jako současný, ale bude potřeba zcela nový vývoj, což znamená, že v letech 2018 až 2020 se bude pracovat na dvou programech," řekl sportovní ředitel Mercedesu Toto Wolff.

"Je to víc představa než nová sada pravidel a více jejich vize než výrobců. Je důležité, abychom se všichni shodli na tom, čím má F1 být po roce 2020. To se netýká pouze motoru. Dnešek je začátkem dialogu, nikoli koncem. Některé věci jsou dobré, jiné potřebují změny."

Nemusí to znamenat válku automobilek s novým vedením F1.

"Chci jenom vysvětlit, že existují odlišné názory. Tohle byla prezentace managementu F1. Nyní si ještě počkáme, co bude na stůl vyloženo příští týden a pak se pustíme do rozhovorů."

Spokojenější se zdá být Red Bull, největší z netovárních týmů.

"S takovým motorem budeme spokojeni," nechal se slyšet poradce Red Bullu pro motorsport Helmut Marko.