Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Jak těžké otázce čelí soudci z FIA

Jak těžké otázce čelí soudci z FIA

A jakému osudu tým BAR.

Zítřek je pověstným dnem D pro BAR. Ačkoli výsledek může být znám až o den později, tím spíše, když se jedná o případ tak složitý (byť navenek může vypadat velmi jednoduše), na scéně je případ hodný detektivního filmu. A možná nikoli náhodou hlavní roli hraje 007.

Proč není případ zdaleka jednoduchý jsme se pokusili vysvětlit v komentáři o tom, že FIA především musí týmu BAR dokázat, že podváděl.

Již od roku 1994, kdy se do formule 1 vrátilo tankování, se namátkově (tak namátkově jako například dopingové testy) kontroluje váha vozu na konci závodu nejen tak, jak dojel závod, ale i s prázdnou nádrží. Toto bylo již od roku 1994 několikrát jasně řečeno delegáty FIA na adresu týmů, že jedině tak lze spolehlivě zjistit, zda auto nebylo někdy během závodu pod váhou 600 kg. V kvalifikaci je to od roku 2003 605 kg - jedná se o souhlas týmů, které poukazovaly na to, že ke ztrátě na váze vozu dojde opotřebováním pneumatik, spotřebováním oleje, opotřebováním brzd či ztrátou váhy samotného jezdce.

BAR 007 Jensona Buttona měl po Grand Prix San Marina v nádrži 11,5 kg paliva. Je to neobvykle vysoké číslo - toto palivo by stačilo na další téměř čtyři kola (kolo v San Marinu podle týmů vyžaduje přibližně 3 kg paliva) - týmy zřídkakdy dojíždějí závody s palivem na více jak jedno kolo.

Ovšem již na konci loňské sezóny některý z bývalých inženýrů BARu příliš mluvil (těžko říci proč, připomeňme však, že FIA vypsala odměnu 1 mil. dolarů tomu, kdo upozorní ve formuli 1 na podvádění), a samozřejmě se o tom vedly diskuze, byť o nich veřejnost příliš nevěděla. V mezisezónním testování se dá těžko něco dělat, a tak FIA čekala na první příležitost se začátkem nové sezóny, která po mizerných výkonech BARu přišla v San Marinu, kde Jenson Button dojel třetí deset vteřin za vítězem závodu Fernandem Alonsem.

A tak právě v San Marinu rozhodla FIA o vyprázdnění nádrží. Buttonovo 007 s prázdnou nádrží vážilo 606,1 kg. Je tedy zřejmé, že ke konci závodu BAR pravidla neporušil. Delegát FIA Jo Bauer se otázal zástupce BARu, zda ve voze zůstalo nějaké palivo, načež ten odpověděl, že nikoli.

Zřejmě nikoli náhodou nebyl Bauer s touto odpovědí spokojen a jal se sám prozkoumat nádrž 007. Našel v ní další menší část, ve které stále bylo palivo. Samotná přídavná nádržka uvnitř palivové nádrže není proti pravidlům, nádrže jsou samy o sobě poměrně komplikovaným zařízením. Nicméně na povrch vysvtaly dvě komplikace: tou první je odpověď zástupce BARu, že v 007 už žádné palivo není, tou druhou, že v nádržce bylo 11,5 kg paliva...

Po jejím vyprázdnění se BAR dostal na 594,6 kg. Je zřejmé, a Jo Bauer došel ke stejnému závěru, že BAR měl příležitost podvádět.

FIA, pokud je o tom přesvědčena, musí BARu dokázat, že tomu tak skutečně bylo a že podváděl buď před první nebo druhou (potažmo oběma) zastávkami v boxech.

Zkusme malou analýzu, která se samozřejmě nemůže srovnávat s tou, jež bude prezentována zítra v Paříži.

Jenson Button do boxů zajel na konci 24. a 48. kola. K prvnímu úseku připočtěme ještě kolo cesty na startovní rošt a zaváděcí kolo - obé se jede v úsporném režimu, takže dejme tomu jedno kolo dohromady. Což dělá (označíme-li si úseky a), b), c): a) 25 kol, b) 24 kola, c) 14,5 kola [v řeči paliva a) 75kg, b) 72kg, c) 55kg /43,5 + 11,5/ ].

BAR mohl potenciálně podvádět v kolech 23., 24., 47. a 48. (připomeňme, že BAR měl téměř 6 kg pod váhu, což by dalo nanejvýš na dvě kola).

Otázka pro soudce z FIA zní: použil BAR něco z 5,4 kg paliva v rezervní nádržce nebo ne?

Na tuto otázku Vám samozřejmě odpoveď neposkytneme, dodáme ji zítra nebo pozítří a bude to tak, kterou se dozvíme od FIA. Nezbývá nám než přiznat, že FIA čelí nelehké otázce a rozborům dat mj. i z přesných tankovacích zařízení.

Na závěr takovou malou úvahu. Byl-li BAR lehčí o nějakých 8 kg (rozdíl mezi Buttonovými 505,4 kg a 603 kg, co auta v parc fermé obvykle váží) a vezmeme-li v úvahu, že v San Marinu 3 kg znamená 0,1 vteřiny na kolo (tedy v případě 007 nějakých 0,267 vteřiny na kolo), pak to dělá při závodě na 48 kol 12,8 vteřiny. A to nezapomeňme na to, že Buttonova 007 by vydržela o téměř čtyři kola déle.

Pro ty, které uprostřed článku snad napadla otázka, proč tolik povyku pro šest kilo benzínu, připomeňme, že Button dojel za Alonsem s odstupem 10,481 vteřiny...

Hranice mezi vítězi a poraženými je někdy velmi velmi tenká...