Novinky

  • 23.03.2024 Good Roman Staněk vybojoval ve sprintu v Austrálii 2. místo

  • 22.03.2024 Good Vettel bude testovat Porsche 963 LMH.

  • 22.03.2024 Good Brown má s McLarenem smlouvu do roku 2030.

Facebook Instagram

FIA představila nová pravidla na rok 2008

FIA představila nová pravidla na rok 2008

Společným jmenovatelem většiny bodů je snížení nákladů.

Mezinárodní automobilová federace ve středu zveřejnila pravidla, které by v roce 2008 měly vrátit formuli 1 na únosnou finanční úroveň a současně opět zvýšit její atraktivitu v očích veřejnosti.
 
FIA dala na jednotlivé týmy i fanoušky po celém světě (poučena svoji anketou) a balíček jí navrhovaných pravidel by měl od roku 2008 umožnit úspěšně závodit ve formuli 1 již za 100 milionů dolarů.
 
Všeobecně se však dá říci, že nové regule nepředstavují nic převratného. Většinu věcí již FIA oznámila dopředu (ať už nové zadní přítlačné křídlo CDG, standardní elektronické řídící jednotky ECU, či návrat hladkých pneumatik), překvapivými body jsou ale povolení hybridních systémů využití energie nebo paliva na částečné biologické bázi.
 
"Formule 1 musí zůstat finančně schůdná pro nezávislé týmy. Naproti tomu dvě, možná tři automobilky chtějí vyhrát i za cenu neuvěřitelných nákladů. Tento přístup již napáchal ve světě motosportu velké škody, před nedávnem např. v IRL v Americe. Toto ve formuli 1 nechceme," uvedl prezident federace Max Mosley.
 
"Jeden výrobce dokonce utrácí sumu vyšší jak polovina jeho ročních dividend. To je již neúnosné a dříve nebo později to akcionáři poznají."
 
Vedle technických změn by FIA ráda prosadila i úpravy sportovních předpisů. Ve formuli 1 by se tak objevily např. penalizace v podobě zátěží za výměnu motoru či převodovky, které by nově měli vydržet 3 resp. 4 závodní víkendy.
 
 
 Shrnutí hlavních změn v předpisech pro rok 2008
 
- Nové technologie, které zvýhodní tým v průběhu jedné sezóny, ale které pak v následujících sezónách začnou za cenu vyšších nákladů používat ostatní týmy, budou zakázané na konci první sezóny (Článek 2.5).
 
Důvod: Snížení nákladů. Umožní to týmu, který objeví novou technologii, těžit z ní. Formuli 1 jako celku to však zabrání v utrácení peněz za stejnou technologii jen proto, aby týmy zůstaly na totožných (relativních) pozicích jako předtím.
 
- Zadní křídlo se rozdělí na dvě části.
 
Důvod: Výzkum prokázal, že to vytvoří oblast vzduchu, ze které bude těžit vůz jedoucí vzadu, což usnadní předjíždění.
 
- Změny v aerodynamice vozu tak, aby byla redukována přítlačná síla, což zabrání vzrůstu rychlostí v zatáčkách nad úroveň roku 2006 (Článek 3).
 
Důvod: Bezpečnost
 
- Změny v aerodynamice přední části vozu tak, aby se vůz lépe choval při jízdě za jiným vozem (Článek 3).
 
Důvod: Usnadnění předjíždění.
 
- Omezení oblastí, které by mohly lákat k dalšímu aerodynamickému vývoji (Článek 3).
 
Důvod:  Snížení nákladů.
 
- Minimální váha se snižuje z 605 kg na 550 kg (Článek 4).
 
Důvod: Snížení nákladů za nákup a přepravu 55 kg velmi drahé zátěže pro každý vůz. Monoposty budou bez váhy navíc také bezpečnější.
 
 
 
- Motor bude omezen na 19 000 ot/min s možností zvýšení na 20 000 ot/min po konzultaci s týmy (Článek 5.1.3).
 
Důvod: Snížení nákladů a směřování vývoje motorů k technologiím, které jsou bližší běžným cestovním vozům
 
- Použití standardní elektronické řídící jednotky pro motory a převodovky (Článek 8.2).
 
Důvod: Snížení nákladů, eliminace pomůcek pro jezdce jako kontrola trakce a možnost kontroly používání motoru a natestovaných kilometrů Mezinárodní automobilovou federací
 
- Rychlostní převody o minimální tloušťce 12 mm (Článek 9.3.3).
 
Důvod: Snížení nákladů výrobou robustnějších převodovek
 
- Jezdec bude moci měnit tlak v pneumatikách během jízdy (Článek 12.5).
 
Důvod: Bezpečnost, především během jízdy za safety carem
 
- Maximální průměr kol se zvětší na 640 mm vepředu a 710 mm vzadu, použití slicků s maximální šířkou 365mm vepředu a 460mm vzadu (Článek 12.4).
 
Důvod: Zvětšení mechanického přítlaku pro vyrovnání ztrát na aerodynamickém přítlaku a pro usnadnění předjíždění
 
- Při konstrukci vozu budou moci být použity pouze dovolené materiály (Článek 15.1).
 
Důvod: Snížení nákladů
 
- Nejméně 5,75% paliva musí být z biologických zdrojů (Článek 19.4.5).
 
Důvod: Udávat směr vývoji paliv u cestovních vozů
 
 
2009
 
Od roku 2009 smí každý tým provést pouze dvě změny na aerodynamice vozu od začátku sezóny (Článek 3.15).
 
Důvod: Snížení nákladů
 
Počínaje rokem 2009 budou povoleny hybridní systémy (pro ukládání a opětovné získání energie) za předpokladu, že to jednotlivým týmům nezpůsobí finanční potíže.
 
Kromě navrhovaných technických předpisů se v roce 2008 změní i sportovní regule, které budou 22. března 2006 předloženy ke schválení Světové radě motosportu a které budou obsahovat:
 
- zavedení jediného dodavatele pneumatik
 
- motor na tři závodní víkendy
 
- převodovku na čtyři závodní víkendy
 
- penalizace za předčasnou výměnu motoru a převodovky v podobě extra zátěží
 
- omezení testů
 
- limit dvou vozů na závodní víkend pro jeden tým
 
Ustanovení Concordské dohody o zákazu prodávání jednotlivých částí či celých šasi jiným týmům již nebude počínaje sezónou 2008 platit.