Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

První neshoda ohledně nové Concordské dohody na světě

První neshoda ohledně nové Concordské dohody na světě

Kvůli zmražení vývoje motorů na tři a více let.

Novou Concordskou dohodu ještě nepodepsaly všechny automobilky, a už je na světě první drobná aféra.

Týmy, které se přidruží k nové formuli 1 od roku 2008 budou moci v příslušném časovém pásmu ještě diskutovat možné změny v Pravidlech [čtěte zde]. Jedním z diskutabilních bodů je zastavení vývoje motorů na tři i více let.

Sportovní pracovní skupina (SWG) v podobě, v jaké je Pravidly definována, (obsahuje zástupce každého z týmů), před víkendem odhlasovala nesouhlas tohoto pravidla poměrem 8:4 (hlasoval i Prodrive). Týmy pak vyzvaly Technickou skupinu formule 1 a Světovou radou motorsportu, aby toto demokratické rozhodnutí respektovaly. Skrze ně totiž musí změny projít, aby vešly v platnost.

Ovšem ty nejspíše narazí, protože nová formule 1 už svá pravidla má. Tvrdí to Ferrari a FIA to jen potvrdila.

"Když si přečtete Pravidla na rok 2008, pravidlo o motorech tam už je," řekl Todt. "Vývoj je zastaven na léta 2008, 2009 a 2010. Když se chcete účastnit šampionátu, je třeba přijmout jeho pravidla."

O pravděpodobném neúspěchu dodavatelů motorů možná svědčí i fakt, že nejsou jednotní. Nemají totiž ani společný protinávrh. Pravidla přitom musí být uzavřena do konce příštího měsíce. Potvrdila to svým krokem Mezinárodní automobilová federace, která v dopise týmům uvedla, že ty návrh Pravidel akceptovaly přistoupením ke Concordské dohodě.

"Mistrovství světa formule 2008 je šampionát pro vozy s homologovanými motory," píše Max Mosley.

Důvody jsou snížení nákladů a výkonů motorů. V úvahu přicházejí pouze kosmetické úpravy pravidel, Mosley ale jasně naznačil, že toto pravidlo mezi ně nepatří.

"Z důvodu absence přípustného návrhu na zlepšení pravidla o homologacích motorů zůstane toto pravidlo  nezměno. Pokud se prokáží redukce nákladů, pravidlo zůstane v platnosti do roku 2011 a dále."

Paradoxem je, že zatímco hlasování SWG zůstane bez odezvy, návrhy na drobné úpravy ze strany Cosworthu, Ferrari a Renaultu během mítinku v Maranellu vyslyšeny byly [čtěte zde].

"FIA je otevřena návrhům na zlepšení, ale pouze pokud to nenavýší rozpočet, nesníží bezpečnost a lhůty o zavedení změn zůstanou zachovány," řekl k tomu Mosley.

Toto stanovisko bude velkým zklamáním mj. pro Rona Dennise, který se před ním a po hlasování SWG vyjádřil v tom smyslu, že bude-li budoucnost formule 1 stavěna v takto demokratickém duchu, je to dobrá budoucnost.