Novinky

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

  • 28.03.2024 Good Z Güntera Steinera je ambasador VC Miami.

Facebook Instagram

Akumulátor nabržděné energie už možná od roku 2009

Akumulátor nabržděné energie už možná od roku 2009

Dvacetikilová zařízení by mohla nabídnout 120 bhp na 10 vteřin.

Po roce se Max Mosley vrátil k myšlence nové funkce ve formuli 1, tzv. akumulátoru energie, který by šlo použít pro předjíždění navýšením výkonu o 60 koní. [Psali jsme zde.]

Systém umožní využít nashromážděné energie, která je tvořená teplem vzniklým při bzrdění, k navýšení výkonu. Energetická kontrolní jednotka je připojena mezi generátor na zadná části vozu a jakýmsi "kondenzátorem" energie. Tato jednotka bude pravděpodobně součástí ECU - elektronické kontrolní jednotky. Bude vyžadovat intenzívní chlazení a bude nejspíš zamontována do chladicího systému. Aktivace by se pak děla zmáčknutím tlačíka na volantu.

Při tiskové konferenci Max Mosley představil konkrétní časový plán, akumulátor energie by rád ve formuli 1 viděl již v roce 2009.

"Systém je jednoduchý, provedení naopak," řekl Mosley. Vývoj zařízení o váze zhruba 20 kg nebude nijak limitován. "Bude na týmech, jestli to bude zařízení hydraulické, elektrické, nebo kombinace různých řešení."

Za současných znalostí by takový systém dokázal nashromáždit na 400 kilojoulů, to nabídne zhruba 60 koní po dobu 9 vteřin. Ke znovunabití akumulátoru (bržděním) by stačilo jediné kolo.

"Až se vývoj posune dopředu, můžeme mít 900 kilojoulů, něco jako 120 koní na 10 vteřin. To je jako by dvoutunový náklaďák zabrzdil z rychlosti 108 km/h, a pak se na tu rychlost vrátil, aniž by potřeboval energii motoru."

Hlavní myšlenkou je přiblížit prostřednictvím těchto technologií formuli 1 běžné silniční dopravě. Využití takových systémů, na kterých už automobilky beztak pracují, by se výrazně přiblížilo. Podle Mosleyho by vývoj takového zařízení nestál ani zlomek toho, co stojí vývoje motoru.