Novinky

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

Facebook Instagram

Automobilky boj o pravidla nevzdávají

Automobilky boj o pravidla nevzdávají

Mají ale velký problém: chybí jim jednota.

Budoucnost pravidel o motorech bude pravděpodovně záviset na tom, jestli týmy formule 1 přesvědčí Renault, Ferrari a Midland o podpoře jejich plánu na pouze částečnou homologaci motorů.

Původně se doufalo, že se o rozhodnutí týmů bude hlasovat při dnešním konečném uzavírání pravidel pro rok 2008. Místo toho se teď soustředí pozornost na přesvědčování Renaultu, Ferrari a Midlandu, aby podpořily ostatní týmy ve snaze plány pro budoucí ročníky pozměnit podle jejich představ. Cílem je, aby se všechny týmy shodly a nová pravidla dokázaly společně předložit do začátku příštího roku. Čas na dohodu mají až do 6. července, kdy se koná zasedání Komise formule 1.

Šéf BMW Mario Theissen tvrdí, že jednání probíhají každý den. Doufá, že do 6. července týmy shodu nebo kompromis naleznou.

„Chtěli bychom vytvořit jakýsi základní rámec pravidel, který bychom v roce 2007 prosadili a na který bychom mohli v budoucnu navazovat."

Podle Theissena je vzájemná shoda nejlepší možnou variantou. Náklady na vývoj motorů v příštím roce, aby se v sezoně 2008 opět jelo se stejnými pohonnými jednotkami jako letos, by prý byly nepřiměřené a zbytečné.

„Nedávalo by smysl, abychom v příští sezoně použili nové vozy, na kterých se již pracuje a abychom se jich o rok později zase zbavili a vrátili se zpět k dnešním motorům. Nebylo by to rozumné. Kompromis je nutný," prohlásil Theissen.

Renault souhlasí se současnými plány FIA, která chce vývoj motorů na tři roky zmrazit. Sportovní ředitel Ferrari Jean Todt se hodlá i nadále držet dohody z Maranella, kterou Ferrari uzavřelo společně s Renaultem a Cosworthem.

„V Maranellu vznikl návrh, aby každý rok bylo možné provádět mírné změny na motorech. Myslím, že je to rozumné. Někteří naši soupeři však s tímto návrhem nesouhlasí a chtějí prosadit návrh z jednání v Monte Carlu. S tím zase nesouhlasíme my. Není to poprvé. A co se stane, pokud naše soupeře nepodpoříme? Vrátíme se k původnímu záměru FIA, která chce úplné zmrazení prací na motorech po dobu tří let," řekl Francouz.

Také Midland chce zabránit změnám v pravidlech. Tomu na konci roku končí smlouva s Toyotou o dodávce motorů. Očekává se, že od příštího roku budou vozy Midland pohánět motory Cosworth. Návrh FIA by Midlandu pomohl, ceny motorů by se totiž snížily.

Prakticky to znamená, že ke změnám v pravidlech ohledně motorů nedojde. Včera FIA informovala týmy, že je ochotna o změně diskutovat jen tehdy, panuje-li jednoznačná shoda. O dosavadních návrzích diskutovat nebude.

"Vývoj motorů na léta 2008 až 2011 se zastaví, všichni jste to podepsali," řekla FIA stájím. "Nemůžeme zavádět jiné, dražší plány, leda by souhlasili úplně všichni. Byl nám slíbený jednotný návrh, ten ale nepřišel.

Spousta rozpočtu byla založena na zastavení vývoje motorů, to se jednoznačně píše v pravidlech. Měnit je, aby to zvedlo náklady jiným týmům, není fér. Navíc jde také o bezpečnostní problém v síle motorů, a to už od Silverstone."

FIA nyní diskutuje s týmy možnost nasadit letošní motory příští rok.