Novinky

  • 28.03.2024 Good Z Güntera Steinera je ambasador VC Miami.

  • 23.03.2024 Good Roman Staněk vybojoval ve sprintu v Austrálii 2. místo

  • 22.03.2024 Good Vettel bude testovat Porsche 963 LMH.

Facebook Instagram

Komisaři povolili tlumiče Renaultu, FIA se odvolala

Komisaři povolili tlumiče Renaultu, FIA se odvolala

Renault do Německa původně zakázané tlumiče přivezl.

Jak jsme rozsáhle informovali zde, FIA zakázala nový systém tlumičů, představující jednoduché zařízení, které se skládá ze závažové hmoty (hovoří se o 9 kg) umístěné v pružině. Zlepšuje stabilitu vozu tím, že vyrovnává frekvenci kmitání pneumatik v zatáčkách a v podstatě tak udržuje jejich přilnavost na stejné úrovni.

Renault, který s tím přišel jako první, s výkladem FIA nesouhlasí. Ta zařízení připsala status pohyblivého aerodynamického zařízení, která jsou zakázána. A tak Renault předložil ke vstupní prohlídce do Velké ceny Německa ve čtvrtek náhradní vůz tímto systémem vybavený. Kontrolní inženýři auto prohlásili za v rozporu s pravidly, ale sportovní komisaři závodu toto rozhodnutí změnili s tím, že není nic v technických regulích, co by systém zakazovalo. K rozhodnutí také přispěl fakt, že FIA použití systému dlouho tolerovala.

Komisaři přihlédli také ke korespondenci mezi Renaultem, FIA a sportovními komisaři ohledně systému. Renault jej poprvé použil v září 2005 a říká mu "dynamic chassis damper system". Používal jej do konce sezony a letos vozy osadil podobným systémem, společně s ním šest dalších týmů.

Situace pak dospěla do stádia, kdy vývoj zařízení pokročil podle názoru FIA do podoby, kdy mělo vliv na aerodynamiku vozu. To vedlo k zákazu zařízení s tím, že jako takové musí být připevněno k vozu a nesmí se relativně vůči němu pohybovat. Systém tlumičů se ale ve vztahu k vozu pohybuje volně.

Pat Symonds si ale stojí za tím, že zařízení nemá za cíl vylepšit aerodynamické vlastnosti vozu, ale přilnavost pneumatik, a dodal data, která to mají dokazovat. Renault nevylučuje možný vliv na aerodynamiku vozu, ale tvrdí, že to samé činí klasické hydraulické řešení a benefit v aerodynamice není rozhodně větší u nového řešení. Podle Renaultu je nelogické jedno zařízení povolit a druhé zakázat.

FIA se v dopise Charlieho Whitinga navíc odvolává na "nejnovější důkazy", které ovšem nemohly být odhaleny. Zbavuje tím Renault účinně se bránit a sportovní komisaři to prohlásili za "nevhodné". Komisaři tyto důkazy v důsledku toho ignorují.

Komisaři rozhodli s příspěním k těmto faktům:

1. Absence pravidla zakazující použití systému,
2. Existence nezpochybněných dat dokazujících zanedbatelný efekt na aerodynamiku vozu (v situaci, kdy konvenční tlumiče mají na aerodynamiku větší vliv),
3. Použití zařízení bylo aplikováno mnoha účastníky šampionátu,
4. Pohled (nikoli rozhodnutí) FIA na toto řešení bylo až do 21.7.2006, že neodporuje pravidlům,
5. Skutečnost, že s výjimkou dopisu Charlieho Whitinga nedošlo ke změnám technických pravidel s ohledem na tlumiče během celé sezony,

že systém je nutné prohlásit za použitelný.

Proti tomuto rozhodnutí se však odvolal nadřízený orgán sportovních komiařů, samotná Mezinárodní automobilová federace. Slyšení se bude konat nejdříve příští týden.

Renault závodní vozy novými tlumiči neosadil, protože v případě úspěchu FIA při odvolání by riskoval diskvalifikaci.

Není to poprvé, kdy se FIA neshodla s komisaři závodu, naposledy loni při Velké ceně San Marina s ohledem na benzínovou nádrž BAR. Ten byl nakonec vyloučen na dva závody.