Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Tajná zpráva ze Šanghaje

Tajná zpráva ze Šanghaje

Aneb co jste možná nevěděli.

Velká cena Číny přinesla z pohledu souboje o titul malé dejá vu. Michael Schumacher opět stíhal Fernanda Alonsa, na rozdíl od závodu v Istanbulu se mu ale podařilo úřadujícího mistra světa předjet a srovnat se tak bodově se svým rivalem před GP Japonska.
 
Déšť s sebou znovu přinesl zvraty
 
Vyjma počasí byl jedinou starostí týmu Ferrari motor Felipeho Massy, který selhal ve volném tréninku. Nalézt příčinu poruchy v Šanghaji bylo nemožné, jelikož agregát by musel putovat zpět do Maranella. Nezbývalo tak nic jiného, než doufat, že Schumachera podobná závada nepotká.
 
K tomu v Číně nedošlo a chyby Renaultu a dominantní Schumacherova jako za starých časů mohly znamenat pouze jediné – Schumiho šesté letošní vítězství. Sedminásobný šampión byl jediným z pilotů Bridgestonu, jenž se dostal v kvalifikaci mezi prvních deset, navíc dokázal zvítězit za podmínek, které vyhovovaly spíše pneumatikám Michelin.
 
Mokrá trať byla pro Bridgestone vždy nejlepší příležitostí, jak ukázat kvalitu svých výrobků, letos však Japonci oproti konkurenci ztratili. Nejvíce to bylo vidět v Maďarsku, kde jejich pneumatiky na vodě vůbec nefungovaly, protože směs byla až příliš tvrdá. Důvod? Guma byla dva měsíce stará.
 
Bridgestone s sebou po Evropě vozil celé léto tytéž přechodné pneumatiky aniž by je kdokoliv použil, protože počasí bylo bezchybné a nikdo s deštěm nepočítal. Rozhodně ne v Budapešti, kde v závodě za posledních deset let zapršelo pouze jednou.
 
V Číně měl Bridgestone opačný problém. Nová směs byla možná až příliš měkká, což se projevilo v kvalifikaci, kde vozy s japonským obutím začaly od druhého sektoru výrazně ztrácet. V závodě se to s osychající tratí lepšilo, ovšem jezdci na Michelinech byli stále velmi rychlí, i když už byl čas přezout na suché gumy.
 
 
Renault: Když se nedaří, tak se nedaří
 
Renault zažil po Monze další porážku, ale v Šanghaji za ni nemohlo ani rozhodnutí komisařů ani selhání techniky. Francouzi pochybili na všech frontách. Chyboval Alonso i mechanici.
 
"Promarnili jsme další skvělou příležitost, přesně jako v Maďarsku," postěžoval si šampión.
 
Španělský pilot měl skvělý nástup do závodu: po 14 kolech byl 25,3 sekundy před Schumacherem, ale v 29. kole už to nebyla pravda. Tři sekundy ztratil Alonso, když chyboval v první zatáčce. O další čtyři přišel, když se mu začaly výrazně opotřebovávat přední pneumatiky, což mohl být výsledek jeho agresivní jízdy v úvodu závodu.
 
Alonso se tak bál o své přední micheliny, že naléhal, aby mu je mechanici při první zastávce vyměnili. Nakonec se však ukázalo, že to nebylo až tak špatné a k obávanému drolení by stejně nedošlo. Alonso by s nimi ztratil tak sekundu během každého z následujících čtyř či pěti kol. S novými pneumatikami však ztrácel tři až čtyři sekundy na kolo celých devět okruhů.
 
Jakmile jej Schumacher a Fisichella předjeli, neváhal rodák z Ovieda přezout na suché gumy dříve, než bylo původně v plánu. "Možná jsem mohl ještě jedno kolo počkat, ale stejně už nebylo co ztratit." Zastávka v boxech však ukázala, jak se Alonso mýlil. Ztratil zde totiž dalších 11 sekund.
 
Mechanik u pravého zadního kola měl problém s maticí, která mu vypadla z pistole. Shodou okolností se jednalo o nešťastníka, jenž stál také za nepovedenou zastávkou v Budapešti. Tam se na matici polámala bezpečnostní záklopka a i přesto, že muž u kola nedal signál, že je hotov, mechanik s lízátkem Alonsa pustil zpět na dráhu. Po 800 metrech kolo upadlo.
 
Chyboval i Giancarlo Fisichella. Ačkoliv mu inženýři několikrát opakovali, že musí být na studených suchých pneumatikách opatrný, vyjel hned v první zatáčce z ideální suché stopy a během jediného okamžiku ztratil náskok na Schumachera a následně i svoji pozici.
 
Fisichella měl stejně jako vloni dobrý vstup do sezóny, ovšem s postupujícím časem jeho výkony uvadají. Od svého vítězství v Malajsii nasbíral pouhá tři třetí místa ve čtrnácti závodech. Od zákazu nového systému tlumičů, kdy se vůz stal hůře ovladatelným, se navíc zdá, že italský pilot po boku sebevědomého Alonsa ztrácí ještě více.
 
Chyť mě, když to dokážeš
 
Smůlu Renaultu demonstroval i závěrečný ceremoniál na stupních vítězů. Alonso se naklonil přes zábradlí a shodil láhev se šampaňským přes okraj dolů mechanikům. Jenže francouzskému týmu nebyla ten den souzena ani radost z druhého místa a tak se láhev nepodařilo chytit a skončila ve střepech na pit lane.
 
Lidé od Ferrari to vše pobaveně sledovali a když Schumacher házel svoji láhev dolů, dokázali její zisk patřičně škodolibě oslavit. Více než šampaňské však Renault mrzela příležitost odskočit soupeřům v průběžném pořadí, která týmu proklouzla také mezi prsty.
 
Jedinou skutečně dobrou zprávou tak byl nový sponzorský kontrakt s holandskou bankou ING, která má na budoucí tři roky nahradit japonského partnera Mild Seven. Renault se tak stejně jako vloni McLaren oprostí od tabákové reklamy a je možné, že od příštího roku bychom mohli jeho vozy vídat v červeno-bílo-žlutém zbarvení.
 
 
McLaren zažívá chudé časy
 
I v dobách, kdy nehrál McLaren hlavní roli  v soubojích o titul dokázal v posledních letech získat alespoň jedno vítězství v sezóně. Odstoupením Kimiho Räikkönena v Šanghaji se stáji z Wokingu tento cíl znovu vzdálil. Budoucího pilota Ferrari v Číně zradily problémy s plynem a bylo to jeho 33. odstoupení v 86 závodech, které za McLaren jel.
 
O rozruch v posledním kole a ještě dlouho po něm se postaral incident z předposlední zatáčky. Nick Heidfeld se chystal předjet o kolo Takumu Sata, ten jej však v nájezdu do šikany zbrzdil a zablokoval. V celé situaci se na rozdíl od paddocku, kde se při hledání zázemí Hondy ztratil, dobře zorientoval Jenson Button a protáhl se před jezdce BMW.
 
Manévr před šikanou naopak nachytal na holičkách Rubense Barichella, jenž tou dobou odrážel útoky Pedra de la Rosy. Brazilec šel pozdě na brzdy a sestřelil Heidfelda z tratě. Quick Nick tak přišel o tři body a po závodě vynadal místo Satovi jeho týmovému kolegovi Sakonu Yamamotovi. Sato byl po závodě diskvalifikován, jelikož už letos jednou za podobnou věc dostal podmínku.
 
Získat body toužil také Robert Kubica, ovšem v nepravý čas přezul na suché pneumatiky. Dvakrát se dožadoval výměny a ve 24. kole mu mechanici slicky nasadili. Poté, co se dvakrát dostal do hodin, změnil svůj názor.
 
Zákaznické motory jsou nyní v módě
 
Zmrazení motorů dohnalo výrobce angažující se ve formuli 1 k tomu, aby souhlasili s dodávkami zákaznických motorů. S prakticky zastaveným vývojem agregátů by museli snížit stavy zaměstnanců, při dodávkách pohonných jednotek do více týmů budou moci většinu lidí udržet.
 
Krom výše uvedeného z toho automobilkám plynou i nové možnosti spolupráce. Z Williamsu tak k Toyotě proudí např. informace o bezprodlevové převodovce, což je možné vysvětlení, proč Sir Frank za motory Toyotě neplatí.
 
Honda má svého bratříčka v týmu Super Aguri, se kterým chce od roku 2008 používat shodné šasi, jako to Red Bull a Toro Rosso dělá v současnosti. Ferrari má platnou smlouvu s Red Bullem (stále pravděpodobnější je varianta Toro Rosso, ovšem nebylo by to zadarmo), podepsalo navíc kontrakt se Spykerem MF1 s hodnotou 14 milionu euro.
 
Renault oznámil spolupráci s Red Bullem. Pouze obě německé automobilky Mercedes a BMW zůstávají na svém vlastním písečku. Mimo hru je už definitivně Cosworth. Přišel o smlouvu u Toro Rosso a Williamsu a nedohodl se ani se Spykerem.