Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Revoluce v pravidlech formule 1 pro rok 2008

Revoluce v pravidlech formule 1 pro rok 2008

Přinášíme kompletní seznam předběžných návrhů.

Formule 1 plánuje pro rok 2008 výraznou úpravu pravidel. Ústy svého prezidenta Maxe Mosleyho to oznámila Mezinárodní automobilová federace současně s přehledem navrhovaných změn.

Max Mosley za tím účelem svolal setkání se šéfy týmů, kde chce návrh nových pravidel konzultovat. Oznámení technických změn pro rok 2008 podle Concordské dohody musí proběhnout do konce roku 2005. Předmětem diskuzí budou i návrhy na změnu sportovních regulí.

FIA původně nechtěla tyto návrhy zveřejnit, ty se však přesto dostaly na veřejnost, a tak nakonec ke zveřejnění došlo. K setkání se šéfy týmů dojde 4. května 2004 v 11:00 v Monaku. Setkání se mohou zúčastnit také techničtí ředitelé nebo specialisté na motory. Dohody budou předloženy Světové radě motoristického sportu 30. července 2004 ke schválení.

K dnešnímu dni pozvání přijali Flavio Briatore, Eddie Jordan, David Richards, Peter Sauber, Jean Todt a Frank Williams. Cíle jsou jednoduché a velkorysé:

• zlepšit zajímavou podívanou pro diváka bez nutnosti zavedení účelových pravidel
• klást důraz na jezdecké schopnosti s eliminací elektronických pomůcek
• snížit náklady předních týmů
• snížit náklady nutné na provoz menších týmů
• přitáhnout do formule 1 více týmů
• postavit na startovní rošt 24 aut

Předběžné návrhy změn pravidel mají následující podobu:

MOTORY
• 8 válců, objem 2,4 litru
• maximálně 4 ventily na válec
• motor musí vydržet dva závody (včetně zavedení spolehlivé metody na kontrolu a systému penalizací)
• seznam komponent povinně vyrobených z předepsaných materiálů nebo předem určeným procesem
• jednotný systém vstřikování a výfuků
• jednotná ECU (Electronic Control Unit)
• zákaz vysokotlakých palivových systémů (přímé vstřikování)
• maximální hodnota pružnosti materiálů omezena ze 40 GPa na 32 GPa

PŘEVODOVKA, BRZDY, VOLANT
• manuální převodovka s elektronickou protekcí na přetočení motoru
• manuálně ovládaná spojka
• zákaz elektronicky ovládaných diferenciálů
• zákaz posilovačů řízení
• jednotné brzdové disky

ŠASI
• minimální váhový limit snížen minimálně o 50 kg (za účelem odstranění závaží a tím pádem snížení kinetické energie při havárii)
• detaily o pneumatikách a aerodynamice budou zveřejněny nejpozději koncem letošního roku s cílem dosáhnout omezení rychlosti v zatáčkách, na rovinkách, dosažení určité úrovně brzdové výkonnosti a přilnavosti s ohledem na váhu auta
• šířka předních pneumatik (kol) snížena, zadních kol naopak zvýšena za účelem dosažení plynulého váhového rozložení bez nutnosti použití závaží

SPORTOVNÍ REGULE
• žádné náhradní auto k dispozici
• vozy budou v parc fermé drženy po celý závodní víkend
• pouze jeden dodavatel pneumatik
• výrazné omezení testování omezené počtem kilometrů spíše než dní
• dvě stejné sady pneumatik pro kvalifikaci i závod
• opatření, které zajistí v pátečních trénincích, aby vozy jezdily, možné zavedení páteční kvalifikace
• nová kvalifikace vzejde z diskuze s držiteli komerčních práv, týmy a promotéry
• zamyslet se nad tím, zda neumožnit volné množství paliva pro kvalifikaci i závod s předurčeným množstvím paliva v takovacím zařízením před závodem
• žádná výměna pneumatik během závodu (vyjma defektů)
• zamyslet se nad tím, zda by body do Poháru konstruktérů neměly brát maximálně čtyři konkrétní vozy (dva týmy) každého výrobce (s cílem povzbudit automobilky k dodávání vozů a informací novým týmům vstupujícím do formule 1)

OBECNÉ
• žádná omezení na prodej, půjčku nebo výměnu šasi a komponent mezi týmy formule 1
• možnost přihlášení dvanácti týmů, přihlášky akceptovány do 1. července každého roku pro další sezónu
• zajištěna účast pro týmy s dlouhodobými smlouvami zajišťujícími účast ve formuli 1
• týmy neúčastnící se šampionátu mohou hlasovat o pravidlech pro sezóny, ve kterých se již účastní
• technciké změny schváleny do června s tím, že v platnost vejdou 1. ledna o dva roky později (např. pro rok 2012 schváleny změny nepozději k 1. červenci 2010, hlasovat mohou týmy, které v roce 2012 budou startovat)
• žádné další změny pro danou sezónu vyjma těch schválených jednotným souhlasem