DTM v novém kabátě I - nové sestavy
Průvodce sezonou 2017 a novým startovním polem.
Německý šampionát cestovních vozů se nachází na prahu nové éry. Schází z osvědčené cesty, nebo se odvážně vydává vstříc světlým zítřkům? Před startem ročníku 2017 přinášíme třídílný seriál s přehledem nové techniky, nových pravidel a sestav. Průvodce sezonou začneme těmi, které se promotér DTM snaží znovu dostat do popředí - jezdci.
Štíhlá DTM
Největší změny od návratu BMW v roce 2012 mají prestižní závodní sérii v principu pomoci získat vyšší návštěvnost a sledovanost. Neobešly se však bez kontroverzí a vzhledem k výchozí situaci to snad ani nemohlo dopadnout jinak.
Automobilky totiž stály před nelehkým úkolem – na jedné straně chtěly pozvednout faktor zábavy, na straně druhé chtěly znatelně ušetřit. A jelikož náklady na produkci závodních strojů, které jsou z čím dál větší části sestavovány z unifikovaných dílů, nebyly tak vysoké jako náklady na jejich provoz, škrtala se namísto materiálu pracovní místa.
Dosavadní čtyřiadvacetičlenné závodní pole tak bylo redukováno na osmnáct vozů. Každá ze značek vyřadila v důsledku úspor ze svého vozového parku dva stroje a DTM se tak bude snažit prodat filozofii, že méně je někdy více. Divácká hodnota se dle automobilek vytvářela na předních příčkách a souboje na chvostu pole nebyly hlavní devizou šampionátu.
Bude už tak vysoká úroveň konkurence v DTM ještě více koncentrovaná? I nadále platí, že třetina startujících jezdců okusila radost ze zisku titulu a šampioni jsou tentokrát spravedlivě rozděleni po dvojicích mezi zúčastněné výrobce.
Audi – kámen na kameni
Audi má za sebou nelehkou zimu. Mateřšký koncern byl nucen upravit své sportovní aktivity a automobilka opustila WEC. Novými oblastmi továrního angažmá se následně staly šampionáty formule E a MS v rallycrossu. DTM zůstává v portfoliu ingolstadtského výrobce stálicí.
Dalším milníkem byl odchod dlouholetého šéfa divize motorsportu Wolfganga Ullricha. Šestašedesátiletý Rakušan je spojován s největšími sportovními úspěchy značky a žezlo, jenž třímal téměř čtvrtstoletí, odložil s koncem roku. Jeho nástupcem se stal dosavadní šéf DTM Dieter Gass. Ullrich mu bude ve svém posledním roce u Audi k dispozici jako poradce.
Zavedené persony odešly i z jezdeckého kádru. Na podivně emotivní konečnou Tima Scheidera, jenž se loučil při finále na Hockenheimu, navázal očekávaný přestup Edoarda Mortary k Mercedesu (mimochodem jediný náznak existence jezdeckého trhu v DTM za poslední roky) a dále nucené odchody těch méně úspěšných, jmenovitě Adriena Tambaye a Miguela Moliny.
O své angažmá se naopak nemuseli strachovat Jamie Green ani Nico Müller, jelikož měli jako jediní platnou smlouvou i pro rok 2017, a důvěru si i přes ne příliš úspešnou minulou sezonu vysloužili veteráni Mattias Ekström a Mike Rockenfeller. Švédský jezdec, jenž je nejúspěšnejším zástupcem Audi v DTM, bude stejně jako v roce 2016 absolvovat dvojboj s WRX, kde se nyní dočkal tovární podpory svého zaměstnavatele.
Uvolněná místa v německém mistrovství automobilka zaplnila sirotky z WEC. Univerzál René Rast v loňském ročníku dvakrát vkročil do světa DTM, když zaskakoval za indisponované kolegy, a letos dostane příležitost absolvovat kompletní sezonu. Stejné nabídky využil také jeho kolega Loic Duval, jenž bude své jezdecké úsilí dělit mezi DTM a formuli E.
Audi od roku 2012 sbírá pouze týmové vavříny a po redukci startovního pole si jako jediný z výrobců ponechává dále všechny své týmy, pouze Abt namísto čtyř nasadí jen dva stroje.
Mercedes – bez soukromníků
Mercedes s oznámením nového jezdeckého kádru nespěchal a ze Stuttgartu nejprve pouze potvrdili přestup Edoarda Mortary, který však byl veřejným tajemstvím už během závěru loňské sezony.
Příchod dravého Itala nakonec doplnil návrat Maria Engela, který po pěti letech v GT vozech míří zpět do karbonových speciálů. V DTM účinkoval už v letech 2008 až 2011 (vždy v rok starém voze) a vloni se dělil o roli náhradníka s Félixem Rosenqvistem.
Přednost měl původně dostat mladý Švéd, jenž už minulý rok úspešně zastoupil Estebana Ocona. Rosenqvist však měl slibně rozjetou kampaň ve formuli E a rozhodl se proto soustředit se výhradně na závody elektroformulí.
Vedle něj opustili německý šampionát také Maximilian Götz, Christian Vietoris a Daniel Juncadella. Pro Götze skončilo dobrodružství jménem DTM po dvou letech, Juncadella vydržel o dva roky déle a Vietoris, z uvedené trojice nejúspěšnější, uzavřel svou statistiku na šesti sezonách.
I nadále budou základ kádru Mercedesu tvořit zkušení jezdci Gary Paffett, Paul di Resta a Robert Wickens. Vykročit z nováčkovského stínu a etablovat se mezi nejlepšími se pokusí čím dál úspěšnější Lucas Auer.
K radikálnímu zásahu do struktury se Stuttgart odhodlal na úrovni týmů – všech šest strojů bude letos připravovat tovární ekipa HWA. Pro soukromníky ART a Mückeho tak v DTM nezbylo místo. Francouzská sestava, jež těžila z Paffettových zkušeností, přitom zanechala během dvou sezon v DTM příjemný dojem a tým Petera Mückeho uzavřel partnerství s Mercedesem (trvající od roku 2005!) zázračnou poslední sezonou s premiérovým vítězstvím.
BMW – RMG, RBM, RMR
V Mnichově sice našel útočiště z Audi odejitý Timo Scheider, nicméně mimo projekt DTM, ve kterém BMW jako jediné nepředstavilo žádnou novou tvář. Oba tehdejší svěřenci týmu Schnitzer (Martin Tomczyk a António Félix da Costa) oznámili odchod ze šampionátu už před koncem uplynulého ročníku a v jezdeckých sestavách BMW tak zbylo málo prostoru pro překvapení.
K obnově kádru ostatně nebyl důvod – z aktuální šestice jezdců sedlajících speciály M4 již všichni minimálně jednou drželi v rukou trofej pro vítěze závodu. Takovou statistikou se soupeři pochlubit nemohou.
Také Mnichovští zasáhli do týmové struktury a vedle bezprizorní stáje Schnitzer vynechali z aktivit v seriálu DTM i tým MTEK. Na přípravu šesti vozů si tak vystačí pouze se dvěma týmy. Lidé z RMG a RBM spojí své síly a třetí dvojici závodních strojů budou připravovat společně pod hlavičkou RMR, která skrývá spojení jmen obou stájových bossů (Reinhold Mampaey Racing). Každá sestava dodá čtyři mechaniky pro zastávky v boxech.
ITR – otce střídá strýc
Personální změny proběhly i v řadách vedení série. Hans Werner Aufrecht, spoluzakladatel úpravny AMG, zakladatel závodní HWA, otec DTM a horlivý zastánce globální závodní platformy „Class One“, sesedl po třech dekádách z předsednické židle promotérské společnosti ITR.
Na jeho místo od jara nastoupil Gerhard Berger. Bývalý jezdec formule 1, dále bývalý sportovní ředitel BMW (a nyní už opravdu konec s třípísmennými zkratkami) a stále současný strýc Lucase Auera má za kormidlo šampionátu přinést čerstvý vítr.
č. | Jezdec | Značka – Tým | Vůz |
5 | Mattias EKSTRÖM | Audi - Abt | Audi RS 5 DTM |
51 | Nico MÜLLER | Audi - Abt | Audi RS 5 DTM |
77 | Loïc Duval | Audi - Phoenix | Audi RS 5 DTM |
99 | Mike ROCKENFELLER | Audi - Phoenix | Audi RS 5 DTM |
33 | René RAST | Audi - Rosberg | Audi RS 5 DTM |
53 | Jamie GREEN | Audi - Rosberg | Audi RS 5 DTM |
36 | Maxime MARTIN | BMW - RBM | BMW M4 DTM |
7 | Bruno SPENGLER | BMW – RBM | BMW M4 DTM |
11 | Marco WITTMANN | BMW - RMG | BMW M4 DTM |
15 | Augusto FARFUS | BMW – RMG | BMW M4 DTM |
16 | Timo GLOCK | BMW – RMR | BMW M4 DTM |
31 | Tom BLOMQVIST | BMW – RMR | BMW M4 DTM |
2 | Gary PAFFETT | Mercedes – HWA | Mercedes-AMG C 63 DTM |
3 | Paul di RESTA | Mercedes – HWA | Mercedes-AMG C 63 DTM |
6 | Robert WICKENS | Mercedes – HWA | Mercedes-AMG C 63 DTM |
22 | Lucas AUER | Mercedes – HWA | Mercedes-AMG C 63 DTM |
48 | Edoardo MORTARA | Mercedes – HWA | Mercedes-AMG C 63 DTM |
63 | Maro ENGEL | Mercedes – HWA | Mercedes-AMG C 63 DTM |